Kot poroča slo24.si, brezplačni javni prevoz za učence, dijake in študente še ni na voljo, kljub temu, da je ideja že bila predlagana Državnemu zboru. Eden izmed predlogov Zakona za urejanje položaja študentov (ZUPŠ-2), ki so ga pripravili pri Študentski organizaciji Slovenije, je vseboval tudi pobudo, da bi dijaki in študenti imeli brezplačen javni potniški promet.

Ministrstvo za okolje predlog zavrnilo

Državni zbor je omenjeni zakon sicer soglasno sprejel 19. novembra, pri čemer so naslovili sedem točk oz. predlogov izvirnega predloga zakona. Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo je predlog zavrnilo.

Spodbujanje trajnostne mobilnosti

Omenjeno ministrstvo meni, da bi se predvsem mladi morali navajati na javna in trajnostna prevozna sredstva in mobilnost, hkrati pa bi to tudi krepilo subvencioniranje javnega prevoza.

Kot za slo24.si odgovarjajo predstavniki na omenjeni instituciji, se Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo (v nadaljevanju: MOPE) strinja, da se morajo ravno mladi navajati na javna in trajnostna prevozna sredstva in mobilnost.

MOPE se istočasno zavzema, podpira in spodbuja krepitev trajnostne mobilnosti z uporabo javnega potniškega prometa za vse kategorije potnikov, predvsem za mlade.  

Na ministrstvu še dodatno pojasnjujejo,  da so skladno z 114.b členom Zakona o prevozih v cestnem prometu ZPCP-2 upravičenci do subvencioniranega prevoza vsi, ki izpolnjujejo pogoje, določene v 114.b členu ZPCP-2. To pomeni, da niso vpisani v evidenco brezposelnih oseb in se izobražujejo po veljavnih izobraževalnih in študijskih programih ter imajo status učenca/dijaka/študenta/osebe, ki se izredno izobražuje po programih poklicnega, strokovnega in splošnega izobraževanja.

Na voljo so subvencionirane vozovnice

Pri MOPE še dodajajo, da so v zadnjih letih uporabo javnega potniškega prometa upravičencem do subvencioniranega prevoza omogočili ne samo za potrebe izobraževanja od kraja bivanja do kraja izobraževanja, temveč neomejeno na celotnem območju RS in sicer celo leto (vozovnica Slovenija).

Cena letne subvencionirane vozovnice Slovenija za dijake in študente znaša 200 EUR, kar pomeni da je mesečni strošek 16,60 EUR. Število uporabnikov subvencioniranega prevoza med mladimi se iz leta v leto postopoma povečuje, ministrstvo pa dodaja, da so izboljšali tudi ponudbo prevozov zlasti v konicah, vključno med vikendi.

Rast števila uporabnikov

Število uporabnikov javnega prometa v Sloveniji se iz leta v leto povečuje, saj je v zadnjih petih letih naraslo za približno 5000 potnikov. Glede na dejstvo, da se število uporabnikov subvencioniranega prevoza iz leta v leto povečuje, na ministrstvu ocenjujejo, da se s tem bistveno prispeva k zmanjševanju emisij in spodbujanju uporabe javnega potniškega prometa.

Prevelik finančni zalogaj

NA MOPE še izpostavljajo, da zagotavljanje in razvoj javnih prevozov v Republiki Sloveniji predstavlja veliko finančno breme proračuna RS, ter da je treba zagotavljati, da njegovi koristniki prispevajo ustrezen delež k stroškom.

Cilji trajnostne mobilnosti

Ustrezna cenovna politika javnega prevoza prispeva k ciljem trajnostne mobilnosti saj, po mnenju MOPE, omogoča dolgoročno finančno vzdržnost sistema javnega prevoza.

Trenutni sistem je dovolj velika spodbuda

Za zaključek še opozorijo na dejstvo, da trenutni sistem subvencioniranih vozovnic za študente in dijake zadostno spodbuja prehod na javni prevoz in niso potrebni dodatni cenovni koraki. Ključni in glavni razlog, zakaj je Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo (MOPE) zavrnilo predlog za brezplačen javni prevoz za mlade, je torej finančni pritisk na državni proračun in potreba po dolgoročni finančni vzdržnosti sistema javnega prevoza. MOPE meni, da bi brezplačen prevoz ogrozil dolgoročno finančno stabilnost sistema in da je obstoječa subvencija (200 EUR na leto) dovolj močna spodbuda.