Na prvi pogled gre za povsem neproblematičen izdelek. Laško Malt 0,0, brezalkoholna pijača, ki po videzu, embalaži in okusu spominja na pivo, a vsebuje 0,0 % alkohola. Kljub temu na embalaži nosi oznako 18+, kar je pred časom sprožilo burno razpravo med slovenskimi uporabniki Reddita. Mnogi se namreč sprašujejo, zakaj mora biti izdelek brez alkohola označen kot nedostopen mladoletnim?
Razlika med brezalkoholnim pivom in pivom z oznako 0,0 %
Brezalkoholno pivo je v osnovi pripravljeno po podobnem postopku kot klasično pivo, saj se razlikuje zgolj v fazi alkoholnega vrenja. Da bi pivo vsebovalo čim manj alkohola, proizvajalci ustavijo proces alkoholnega vrenja, drugi uporabljajo posebne kvasovke, zaradi katerih alkohol med vrenjem skoraj ne nastaja, tretji pa se odločijo za klasičen postopek proizvodnje piva, ki mu na koncu alkohol odstranijo s postopkom filtracije ali destilacije.
Skladno s pravilnikom lahko brezalkoholno pivo tako vsebuje do 0,5 % alkohola, pivo z oznako 0,0 % pa ga sploh naj ne bi vsebovalo.
V Sloveniji in številnih drugih državah EU velja, da se lahko vse pijače, ki posnemajo alkoholne izdelke, predvsem pivo, pravno obravnavajo kot občutljive za mladoletne, tudi če ne vsebujejo alkohola. Oznaka 18+ tako ni vedno posledica vsebnosti alkohola, temveč spada pod ukrepe odgovornega trženja. Skupina Heineken, katere del je tudi Laško, pa po podatkih uporabnikov, tako le sledi evropskim kodeksom samoregulacije v trženju alkoholnih in brezalkoholnih pijač.
Normalizacija alkohola
Strokovnjaki ob tem opozarjajo, da lahko uživanje pivu podobnih pijač, četudi brezalkoholnih, med mladimi vodi v normalizacijo alkohola kot družbeno sprejemljivega in vsakdanjega. Brezalkoholno pivo pogosto deluje kot simbolična "vstopna točka", posebej, če ga mladi uživajo v istih kontekstih kot odrasli: na žurih, piknikih, ob gledanju tekem. Na ZPS so pred časom tudi pokomentirali, da z 'brezalkoholnim' pivom "mlade postopoma navajamo na okus piva".
[[image_1_article_79637]]
Pomembno je poudariti, da oznake 18+ na Laško Malt 0,0 ne zahteva neposredno zakon, temveč gre za kombinacijo tržnih praks, kodeksov odgovornega trženja, psiholoških premislekov, in v nekaterih primerih tudi za zaščito blagovne znamke. Za razliko od sadnih sokov, fermentiranih izdelkov ali kombuče, je pri izdelkih, ki posnemajo pivo, ključna predvsem percepcija in kontekst uporabe.