Javnost je v zadnjih dneh pretresla novica o spornem nakupu dveh večnamenskih helikopterjev, vrednih skupaj 50 milijonov evrov. Helikopterji, ki naj bi jih uporabljali tudi za reševanje, so v središču kritik zaradi vprašanj o njihovi primernosti, dodatnih stroškov za opremo in posledičnega vpliva na učinkovitost zdravstvenih storitev.
Večnamenski helikopter ni primeren za številne medicinske naloge
Helikopterji, ki jih namerava kupiti vlada, so večnamenski, z možnostjo uporabe za policijske naloge, kar je razvidno iz specifikacij razpisa. Strokovnjak s področja medicinske opreme, ki želi ostati anonimen, opozarja, da gre za izbiro, ki bolj ustreza policiji in vojski kot nujni medicinski pomoči (HNMP). Večnamenskost vključuje prtljažni prostor in šine za sedeže, vendar to pomeni kompromis pri številnih reševalnih funkcijah.
Pravi reševalni helikopterji imajo namreč prilagojen zadnji prostor za oskrbo pacientov, medicinsko opremo in možnost prevoza inkubatorjev. "Nakup takšnega specializiranega helikopterja bi stal okoli 10 milijonov evrov, vključno z medicinsko opremo. Razlika v stroških je očitna, dva večnamenska helikopterja za 50 milijonov evrov ali pet strogo reševalnih helikopterjev za enako ceno. Za ta denar bi lahko kupili več helikopterjev, ki bi pokrivali celotno Slovenijo," dodaja.
Številna območja bodo ponovno nepokrita
Z dvema novima helikopterjema bo pokrita le Ljubljana in Maribor, kar pomeni, da bodo oddaljena območja, kot so Logatec in jugovzhodna Slovenija, še vedno brez zadostne pokritosti. Zdravstvene storitve v teh regijah bodo še naprej težko ujele tako imenovano zlato uro, ki je ključnega pomena za preživetje in kakovostno okrevanje.
Strokovnjak poudarja, da bi Slovenija potrebovala vsaj štiri do pet baz, pravilno razporejenih po državi, da bi lahko zagotavljala učinkovito delovanje HNMP. "Te baze bi morale biti sodobno opremljene in neodvisne od letališč, bolnišnice in urgentni centri pa bi potrebovali heliporte v skladu z evropskimi standardi."
Letenje v megli in temi je še vedno onemogočeno
Pomanjkanje ustreznega sistema za letenje v slabih vremenskih razmerah je še ena težava. Slovenija, s precej goratim terenom in neugodnimi vremenskimi pogoji, bi potrebovala sistem za letenje v pogojih ničelne vidljivosti (zero visibility system), ki omogoča varno letenje ponoči ali v megli. "V Švici so takšen sistem vzpostavili za 21 milijonov evrov, kar kaže, da so potrebne investicije v infrastrukturo enako pomembne kot nakup novih helikopterjev," dodaja. "Lahko kupimo številne helikopterje pa le-ti pozimi dlje kot do četrte ure popoldne ne bodo delali, družba pa pričakuje HMNP 24 ur na dan," pove strokovnjak.
Nakup dveh večnamenskih helikopterjev za 50 milijonov evrov odpira vprašanja o prioritetah države in učinkoviti rabi javnih sredstev. Namesto, da bi sredstva vložili v specializirano opremo in razširitev infrastrukture za HNMP, se tako po mnenju strokovnjaka zdi, da so prevladali interesi policije in vojske. "Če želi država resnično izboljšati nujno medicinsko pomoč, bo morala razmisliti o strateških odločitvah, ki bodo omogočile boljšo dostopnost in pokritost celotne Slovenije," zaključuje strokovnjak.