Kot smo že poročali je prišlo v nedeljo opoldne do tragične letalske nesreče, ene najhujših na naših tleh. Letalski center Maribor ima zabeleženo informacijo, da so na let bile prijavljene 3 osebe, preživelih ni. Za pojasnila in dodatne razlage smo se obrnili na Agencijo za civilno letalstvo, svoje mnenje pa je za Maribor24.si medij povedal tudi pilot ULN, Vito Kraner.

Licenca velja 24 mesecev

Kot je za Maribor24.si pojasnil Miha Schnabl, direktor Agencije za civilno letalstvo, lahko športna letala (skupina enomotornih letal)  leti imetnik licence (športna licenca), ki ima veljaven rating SEP(L) (rating za enomotorna batna letala, kamor spada npr. Cessna 172, Cessna 152, Piper 38 itd.), ki velja 24 mesecev (in se podaljšuje s praktičnim letom z izpraševalcem letenja).

Za pridobitev licence je treba izpolniti naslednje elemente:

  • Praktično in teoretično usposabljanje v organizaciji za usposabljanje (za licenco PPL npr. minimalno 45 ur);
  • Zdravniški pregled pri zdravniku za letalsko osebje (AME);
  • Teoretični izpit na Agenciji za civilno letalstvo
  • Praktični izpit z izpraševalcem letenja, ki ga določa Agencija za civilno letalstvo.

V primeru megle ne bi smel leteti

[[image_2_article_71886]]

Predsednik Letalskega centra Maribor, Viljem Kolar, je včeraj v izjavi za javnost izpostavil, da je imel pilot licenco PPL. "Ne bi rad špekuliral, ampak ta letala in te licence, ki jih imamo mi, torej PPL licence, so licence za upravljanje letala v vizualnih pogojih letenja," je pojasnil in dodal, da to v splošnem pomeni, da mora biti pilot dobro seznanjen s terenom in v primeru megle sploh ne sme leteti.

"VFR pilot ne sme iti v meglo. To ni kritika, ker še vedno ne vemo kaj se je zgodilo, ampak je dejstvo."

Podoben vidik je podal tudi Vito Kraner, pilot ULN: "Odločitev za polet je odvisna od več dejavnikov med katerimi so vreme oz. vremenski pogoji poglavitni. Pilot - vodja letala pred in tudi med samim poletom za celotni čas in celotno območje načrtovanega poleta (ruto) večkrat preverja vremenske razmere, predvsem vidljivost, hitrost ter tudi smer vetra. Predvsem je to pomembno pri vizualnem režimu letenja (VFR), ko je med poletom potrebno zagotavljati stalno vidljivost. Osnovni cilj je varno poleteti, leteti in pristati. Na podlagi vseh teh podatkov in izkušenj se lahko pilot ob predhodnem dovoljenju za letenje odloči za polet ali pa ga prekliče. Vsekakor lahko smer in čas poleta kadarkoli spremeni tudi med samim poletom, v kolikor pride do nenadne spremembe ali poslabšanja vremenskih razmer, ki bi botrovale temu, da bi letenje postalo nevarno."

Pilot je sam odgovoren za varno izvedbo leta

Pilot lahko samostojno leti, če ima veljavno licenco in zdravniško spričevalo, s tem, da mora upoštevati pravila letenja (zračni prostor, odmik od oblakov in ovir) in postopke (priprava na let, pregled vremena, zmogljivost letala, alternacije itd.). V primeru, da ima na krovu še druge osebe, mora imeti v zadnji 90 dneh pred poletom vsaj 3 vzlete in pristanke. Predpoletni pregled praviloma izvede vodja zrakoplova (sposobnost za letenje se vpiše v tehnično knjigo zrakoplova).

Pilot Balažič Nikolaj je imel veljavno licenco PPL, ki jo je pridobil leta 2019, veljavno zdravniško spričevalo in vse ostale potrebne dokumente.  Letalo je imelo vso kronologijo in je bilo vedno leteče. Uporabljalo se je za šolanje in druge dovoljene operacije. V osnovi  je letalo znamke Cessna eno najbolj varnih letal na svetu.

"Pilot je sam odgovoren za varno izvedbo leta. Izkušenost posadke se preverja in usklajuje pri komercialnih operatorjih (imetnikih spričevala letalskega prevoznika), medtem ko pri nekomercialnem letenju pogojev oz. termina "izkušenosti" ni zahtevanega (minimalni pogoji so enaki kot pri prejšnjem odgovoru)," izpostavi Schnabl.

"Pogoji za letenje so bili v Mariboru odlični, postrežemo pa lahko tudi s preverjenimi podatki: letalo je bilo registrirano, vzdrževano po predpisih, redno servisirano in na njem ni bilo morebitnih sprememb, ki bi vplivale na samo delovanje," je včeraj zatrdil Kolar. 

[[image_1_article_71886]]

V primeru vremenskih sprememb, mora pilot prilagoditi letalsko operacijo

V primeru, da se vreme spremeni oz. ni primerno za pristanek zaradi vremenskih pogojev, mora pilot, po podatkih Schnabla, prilagoditi letalsko operacijo na način, da se varno zaključi (pomeni, da npr. prekine fazo pristajanja in odleti na drugo primerno letališče ali npr. prekine operacijo in se vrne na odhodno letališče).

Kolar je med drugim izpostavil, da po podatkih, ki so javno dostopni, postopek v sili ni bil javljen. "Piloti imamo jasna navodila 'emergency postopka'," je dejal in dodal, da so si predstavniki centra včeraj tudi ogledali kraj nesreče in, po njihovem vedenju in videnju ni bilo zaznati akcije, v kateri bi želel pilot prisilno pristati. O sami nesreči so jih celo obvestili iz klicnega centra, na začetku se torej niti ni uradno vedelo, ali dejansko gre za letalo iz Maribora. 

Še vedno ne vedo, ali je šlo za odpoved motorja ali je bilo kaj s pilotom, poudarjajo pa, da ni bilo javljenega emergency postopka, ki so ga piloti dolžni javiti, v kolikor ogrožajo sebe ali druge. Sem spada denimo odpoved motorja, odpoved radijskih postaj, slabo stanje pilota in podobno. Prav tako je imelo letalo ves čas stik s kontrolo, pilot se je tudi sam redno javljal in ni vzbujal posebnega zanimanja.