Čas dopustov se je že začel, kar pomeni, da prihaja na naših avtocestah do gneče in zastojev. Na Darsu so nam pojasnili, da so zastoji posledica predvsem treh dejavnikov: povečanega prometa, delovnih zapor in nesreč.

Zlasti pri hujših nesrečah, katerih reševanje in odprava posledic lahko traja dlje časa, so prometni zastoji zelo dolgi, še posebej če gre za avtoceste, na primer primorsko, ki so že sicer prometno zelo obremenjene.

Zaradi zastojev je pretočnost prometa manjša in hitrost vožnje nižja

V jutranji in popoldanski prometni konici nastajajo vsakodnevni zastoji, med delavniki, na ljubljanskem obroču in avtocestnih vpadnicah nanj. Ob povečanem prometu do zastojev lahko prihaja zlasti na območju delovnih zapor. “Zastoj zaradi povečanega prometa pa nastane, ko kapaciteta ceste ni več ustrezna številu vozil, ki jo želijo takrat prevoziti, s tem da se vozila lahko že prej ustavijo. Promet stoji na primer zaradi neenakomerne vožnje, ko vozilo vozi prehitro in se nenadoma ustavi, zaradi neenakomernega vključevanja z druge ceste ali na drugo cesto, zaradi hitrega menjavanja voznih pasov, zaradi neupoštevanja varnostne razdalje, kar privede do prehitrega zaviranja, in podobno,” so nam pojasnili na Darsu.

Na splošno pa velja, da več prometa lahko vodi tudi v več zastojev in s tem manjšo pretočnost prometa in nižje hitrosti vožnje, vplivajo pa na to tudi drugi dejavniki, npr. število oz. gostota tovornih vozil, izredni dogodki (nesreče ipd.), vreme ipd.

Rast prometa je na našem avtocestnem omrežju od začetka leta do zdaj približno šestodstotna glede na enako obdobje lani.

Preteklo stanje ne pomeni, da bo julija še huje

Na Darsu poudarjajo, da stanje junija ne pomeni, da bo julija še huje. Spremenili se bodo prometni vzorci, bolj obremenjena bo samo primorska avtocesta oziroma odsek od Karavank do meje s hrvaško Istro. Promet v jutranjih in popoldanskih konicah, razen na primorski avtocesti, bo manjši.

“Naši prometni strokovnjaki na podlagi večletnega spremljanja prometa ugotavljajo, da postajajo prometno najbolj problematični meseci maj, juniju in september, saj se takrat meša turistični promet z dnevnimi migranti. Tako pričakujemo delno umiritev razmer pri jutranjih in popoldanskih prometnih konicah čez dobra dva tedna, po začetku poletnih šolskih počitnic v Sloveniji.”

Na avtocestah je trenutno več delovišč

Obnovitvena dela na avtocestnem omrežju, katerih naročnik je družba Dars, trenutno potekajo več deloviščih, in sicer na gorenjskem, dolenjskem, štajerskem in pomurskem avtocestnem kraku, na ljubljanskem obroču ter na istrski hitri cesti.

“Dars namreč sledi cilju, da vsako leto obnovi vsaj 55 km smernih vozišč. Na dveh deloviščih bodo dela zaključena predvidoma do konca meseca junija, na dveh do sredine julija, na dolenjski avtocesti pa do sredine avgusta. Izjema je delovišče na severni ljubljanski obvoznici, kjer bodo dela potekala predvidoma do konca avgusta, ter na avtocesti mimo Jesenic, kjer pa bo obnova viaduktov potekala predvidoma do začetka zime, saj gre za zahtevnejše in dolgotrajnejše posege, ki jih zaradi zimske sezone na Gorenjskem ni bilo možno pričeti že takoj v začetku letošnjega leta.”

Ta delovišča izpostavlja Dars:

  • Rekonstrukcija cestišča severne ljubljanske obvoznice med Zadobrovo in Dunajsko cesto, promet je urejen po polovici hitre ceste, po dveh zoženih pasovih v vsako smer vožnje, dela bodo zaključena predvidoma do konca avgusta letos.
  • Na tem delu je potekala tudi rekonstrukcija priključka Leskoškova cesta (Nove Jarše). Dela so bila zaključena in priključek je bil odprt za promet 9. junija 2023. Na severni ljubljanski obvoznici potekajo dela tudi na območju nadvoza Dunajske ceste, kjer pa bo delovna zapora predvidoma do novembra letos. Promet je sicer tudi na tem delu hitre ceste urejen po dveh zoženih pasovih v vsako smer vožnje.
  • Obnova cestišča na dolenjski avtocesti med Ivančno Gorico in Bičem bo potekala predvidoma do sredine avgusta. Promet je urejen z dvema pasovoma v smeri povečanega prometa in en v nasprotni smeri. V naslednji fazi del bosta po že obnovljeni polovici avtoceste, predvidoma do konca junija, urejena dva zožena pasova v vsako smer vožnje.
  • Na odsekih štajerske in pomurske avtoceste (med Šentiljem in Dragučovo na štajerski ter Dragučovo in Pernico na pomurski avtocesti) bo obnova cestišča potekala predvidoma najpozneje do sredine julija. V trenutni fazi del je na odseku med Šentiljem in Mariborom (Zrkovci) zaprta polovica avtoceste (smerno vozišče proti Ljubljani) v skupni dolžini 1,1 km. Ves promet je preusmerjen na drugo polovico avtoceste (smerno vozišče proti Avstriji), kjer je urejen po enem pasu v vsako smer vožnje. Zaprta sta tudi kraka krožišča Pesnica proti Ljubljani. Za izvoz iz smeri Šentilja je obvoz čez priključek Maribor center (Ptujska cesta), za uvoz proti Ljubljani pa po stari cesti Pesnica-Pernica in pomurski avtocesti A5. Na krakih razcepa Dragučova, ki vodita s štajerske avtoceste A1 na pomursko avtocesto A1 (ter na krakih v obratni smeri), promet poteka po enem prometnem pasu.
  • Na gorenjski avtocesti, kjer je zaradi obnove cestišča zapora med Podtaborom in Lescami (dva zožena pasova v vsako smer vožnje) bodo dela zaključena predvidoma do začetka julija.
  • Krajša zapora je na gorenjski avtocesti med priključkoma Jesenice vzhod (Lipce) in Jesenice zahod (Hrušica), kjer je promet zaradi obnove viaduktov Podmežakla urejen po enem pasu v vsako smer vožnje – ta dela bodo v letošnji gradbeni sezoni trajala dlje, in sicer do začetka zime.

Promet se v poletnih mesecih drugače razporedi

Na splošno gledano je največ prometa poleti, saj je Slovenija zelo tranzitna država, še posebej med poletno turistično sezono. “Vsekakor pa je pri tem pomembno izpostaviti, da se takrat promet drugače prerazporedi,” opozarjajo na Darsu.

Več ga je ob koncih tedna, bolj enakomerno se tudi prerazporedi čez dan. Predvsem je pomembno, da se v okolici večjih mest (obvoznice in vpadnice) zmanjša število vozil v jutranji in popoldanski konici, zato je tam bolj primerno obnovitvena dela izvajati poleti.

V poletnih mesecih, še zlasti od začetka šolskih počitnic do konca avgusta, se še posebej na ljubljanskem obroču zmanjša število vozil v jutranji in popoldanski konici, zato je tudi smiselno več del opraviti v tem obdobju. Na nekaterih izrazito turističnih avtocestnih odsekih pa je poleti tako veliko prometa, da se v čim večji možni meri izogibamo delom, če le gre. Najbolj tipičen primer je avtocestna povezava Karavanke-Ljubljana (zahodna obvoznica)-Koper.

Običajno se takrat na teh odsekih izjemoma opravljajo le nujna oziroma interventna dela, ki pa so kratkotrajna, obnovitvenih del pa v času turistične sezone praviloma ne načrtujemo – izjema bo, kot navedeno zgoraj, na tej relaciji krajša (v razdalji približno 2 km) zapora zaradi obnove viaduktov Podmežakla na odseku gorenjske avtoceste med priključkoma Jesenic vzhod in Jesenice zahod.

Tako se lahko izognete gneči in zastojem

Glede vožnje v poletnem času na Darsu opozarjajo, da so visoka temperaturna nihanja v ozračju poleti ena od pomembnih pasti za udeležence v cestnem prometu. “Udeležence v prometu pozivamo, da ob odhodu na pot poskrbijo za primerno psihofizično stanje in zbranost. Vpliv visokih temperatur, gost promet, pomanjkanje časa, znanja, izkušenj ter utrujenost so dejavniki, ki povečujejo nestrpnost, zmanjšujejo pozornost ter zmožnost prilagajanja hitrosti in varnostne razdalje. Vse to ob pomanjkanju zavedanja stopnje tveganja v vožnji lahko vodi v prometne nesreče.”

Voznikom tudi priporočajo, da svojo vožnjo ustrezno načrtujejo s postanki, s primerno prehrano in osvežitvijo glede na dolžino in čas trajanja poti. Pri tem naj upoštevajo različne napovedi, povezane z vremenskimi stanji in posebnostmi, s stanjem cest in pričakovano gostoto prometa. V primeru zastoja pa naj ne pozabijo na pravilno razvrščanje, ki bo omogočilo morebitno posredovanje intervencijskih vozil. “Uporabnike avtocest in hitrih cest prosimo za razumevanje in potrpežljivost, saj vsa dela izvajamo zato, da bo po njihovem zaključku vožnja udobnejša, predvsem pa varnejša.”

Uporabniki avtocest in hitrih cest se lahko pozanimajo o stanju na cestah, preden odrinejo na pot priporočamo. Stanje lahko preverijo na:

  • spletni strani promet.si,
  • PIC 1970,
  • aplikaciji Promet+.

“Želimo spomniti tudi na prometni koledar našega prometnoinformacijskega centra, ki je dosegljiv na tej povezavi.” Sicer so na Darsu zadovoljni, da se veliko pozornosti namenjene prometnim zastojem in gneči na cestah: “Kar pozdravljamo z vidika, naj se vozniki, preden odidejo na pot, pozanimajo o stanju na cestah. To jim bo omogočilo, da bodo glede na stanje na cesti uporabili bodisi alternativno pot ali pa bodo, če jim čas to dopušča, odšli na pot, ko se razmere umirijo”.