Kaj pravi o gradnji hitre železnice med Mariborom, Ljubljano in Koprom, študija o tem projektu, ki jo je leta 2019 naročila Alenka Bratušek? Nova hitra železniška proga bi povezovala Ljubljano, Maribor in Trst, vlaki pa bi na njej dosegali hitrosti do 250 kilometrov na uro. Ocena vrednosti projekta je v opravljeni študiji znašala več kot 8,3 milijarde evrov, kar bi ga naredilo enega najdražjih infrastrukturnih projektov v Sloveniji v 21. stoletju, navaja necenzurirano.si.

Od Maribora do Ljubljane v manj kot uri?

Bratuškova je študijo leta 2019 naročila posebni delovni skupini, ko jo je vodil Dušan Mes, generalni direktor Slovenskih železnic (SŽ), kjer so končno poročilo o dolgoročni viziji razvoja domače železniške infrastrukture do leta 2050 pripravili skupaj s Prometnim inštitutom in zunanjimi sodelavci. Dokument o hitri železniški povezavi sicer do zdaj ni bil nikoli javno objavljen.

Kot navaja Necenzurirano, bi vrednost projekta znašala 8,3 milijarde evrov, kar je po vrednosti primerljivo le s projektom drugega bloka Nuklearne elektrarne Krško (NEK2).

Proga bi močno skrajšala čas potovanja. Potovanje med Trstom in Gradcem bi trajalo le dobri dve uri, med Ljubljano in Trstom oziroma Mariborom pa 48 oziroma 56 minut. V primerjavi s sedanjim stanjem, ko vlak iz Ljubljane v Koper potrebuje dve uri in pol, v Maribor pa slabih treh urah, bi nova proga prinesla bistveno hitrejše povezave.

Do jeseni dokument, ki bi projekte finančno opredelil

Trasa nove hitre proge se povečini ne bi prekrivala z obstoječim železniškim omrežjem in bi se v celoti izognila dolinama Save in Savinje med Ljubljano in Celjem, kar bi še dodatno skrajšalo potovanje med tema mestoma. Gradnja enega kilometra proge bi po oceni stala približno 40 milijonov evrov, kar skupaj prinese ocenjeno vrednost projekta na več kot osem milijard evrov.

Kritiki se sprašujejo o izvedljivosti projekta v praksi in o finančni izvedljivosti, saj bi zahteval velikanske vložke. Alenka Bratušek želi do jeseni pripraviti dokument, v katerem bi projekte finančno opredelili, s čimer bi pridobili zavezo za izvajanje projekta tudi v prihodnosti. V začetku junija je sicer Bratuškova navedla podatek, da bi hitra železnica med Ljubljano in Mariborom stala okoli štiri milijarde evrov.