Ena izmed izjem odloka, ki dovoljuje prehajanje občinskih meja, je obisk vulkanizerja. V teh dneh je bilo namreč zaradi zakonsko določenega 15. novembra nujno zamenjati letne pnevmatike z zimskimi, a je bil obisk letos manjši. Učinkovita priprava vozila na zimo pa poleg “zimske obutve” terja še nekaj dodatnega dela.

V luči omejevalnih ukrepov za preprečevanje širjenja novega koronavirusa je med drugim še vedno dovoljeno prehajanje občinskih meja za obisk vulkanizerja. Zaradi 15. novembra, dne, s katerim morajo jekleni konjički obuti zimsko opremo, so pri nacionalni avtomobilski zvezi AMZS pozvali, da se stranke predhodno na obisk servisnih delavnic naročijo prek elektronske pošte, v primeru nakupa novih pnevmatik pa naj že vnaprej proučijo rezultate AMZS testov in si tako olajšajo izbiro ter skrajšajo čas, ki ga bodo preživele pri vulkanizerju.

Po besedah Jurija Kočarja, vodje AMZS servisne delavnice, je bilo oktobra letos v primerjavi z minulimi leti več povpraševanja po storitvah menjave pnevmatik, zato ocenjujejo, da so k temu prispevale nižje temperature, vključno s snežnimi padavinami v prvi polovici meseca, in negotova zdravstvena situacija, saj so vozniki v skladu z napovedmi pričakovali zaostrovanje ukrepov in morebitno zapiranje vulkanizerjev.

V dneh pred 15. novembrom je bilo povpraševanje manjše, kot smo ga sicer vajeni v tem obdobju. Poleg zdravstvene situacije so k temu najverjetneje prispevala dejstva, da je voženj manj, da temperature še niso pod lediščem in da tudi snežnih padavin trenutno ni napovedanih.

“V dneh pred 15. novembrom je bilo povpraševanje manjše, kot smo ga sicer vajeni v tem obdobju. Poleg zdravstvene situacije so k temu najverjetneje prispevala dejstva, da je voženj manj, da temperature še niso pod lediščem in da tudi snežnih padavin trenutno ni napovedanih,” pojasnjuje Kočar.

15. november ali 7 stopinj Celzija?

Ne glede na aktualno covid situacijo, je predvsem vprašanje, kdaj je pravi čas za menjavo pnevmatik, vsako leto aktualna tema. Zakon o pravilih cestnega prometa sicer določa, da je zimska oprema zahtevana od 15. novembra do 15. marca naslednjega leta, zunaj tega obdobja pa takrat, ko so na cestah zimske vozne razmere.

V strokovnih krogih se je tako pred leti uveljavilo t.i. pravilo “7 stopinj Celzija”, po katerem naj bi avtomobile obuli v zimske pnevmatike, ko je zunaj manj kot 7 stopinj Celzija. S tem pravilom so pred leti, ko so se zimske pnevmatike šele uveljavljale, skušali strokovnjaki prisiliti voznike, da bi letne pnevmatike z zimskimi zamenjali že pred prvim sneženjem – podobno nalogo imajo zakonska določila o začetku zimske sezone, ki jih uporabljajo v številnih državah.

V strokovnih krogih se je tako pred leti uveljavilo t.i. pravilo “7 stopinj Celzija”, po katerem naj bi avtomobile obuli v zimske pnevmatike, ko je zunaj manj kot 7 stopinj Celzija.

AMZS inštruktor varne vožnje Brane Legan pojasnjuje, da “7 stopinj Celzija ni nujno fizikalno pravilno določena meja. Pri naših testih pnevmatik se vsakič znova pokaže, da so letne pnevmatike boljše od zimskih na suhem in pri večini meril tudi na mokrem, kar velja tudi pri temperaturah okoli sedem stopinj Celzija ali manj. Zimske pnevmatike imajo prednost pred letnimi le pri splavanju (akvaplaningu), saj imajo več kanalov in globlji profil, kar zagotavlja boljši odvod vode izpod tekalne površine”.

Bodite pozorni na oznake zimskih pnevmatik

Zimska oprema je tako najpogosteje opredeljena kot zimske pnevmatike na vseh kolesih ali pa uporaba letnih pnevmatik in v priboru ustrezno velike snežne verige ali verigam enakovredni pripomočki za pogonska kolesa. Zimske pnevmatike so po besedah AMZS inštruktorja varne vožnje Braneta Legana veliko varnejše – zavorna pot na snegu je še enkrat krajša (pri zaviranju s hitrostjo 50 km/h imajo zimske pnevmatike zavorno pot 31 metrov, letne pa kar 62 metrov).

Pri zaviranju s hitrostjo 50 km/h imajo zimske pnevmatike zavorno pot 31 metrov, letne pa kar 62 metrov.

Zimske pnevmatike so prav tako zasnovane drugače kot letne pnevmatike: imajo namreč drugače zasnovano tekalno površino z lamelami, zato omogočajo dober oprijem na snegu in ledu. Prav tako je drugačna gumena zmes, ki je dovolj prožna tudi pri nizkih zimskih temperaturah. “Slovenski predpisi določajo, da so zimske pnevmatike vse, ki imajo oznako M+S, a prave zimske pnevmatike so tiste, ki imajo poleg oznake M+S tudi znak snežinke s triglavo goro. Ta znak zagotavlja, da pnevmatike izpolnjujejo predpisane zahteve glede oprijema zimskih pnevmatik in imajo vsaj 25 odstotkov boljši oprijem na snegu kot letne pnevmatike,” pojasnjuje Legan.

Slovenski predpisi določajo, da so zimske pnevmatike vse, ki imajo oznako M+S. A prave zimske pnevmatike so tiste, ki imajo poleg oznake M+S tudi znak snežinke s triglavo goro.

Pomembna je tudi dimenzija zimskih pnevmatik, biti morajo namreč takšne velikosti, kot je vpisana v potrdilu o skladnosti vozila. Običajno je vpisanih več dovoljenih dimenzij.

Kaj pa alternative letnim pnevmatikam?

Celoletne pnevmatike so sicer kompromis med letnimi in zimskimi pnevmatikami, kar se pozna tudi pri njihovih lastnostih. Zaradi oznake M+S zadostijo predpisom o zimski opremi. “Uporabo celoletnih pnevmatik svetujemo tistim, ki prevozijo malo kilometrov in ki se lahko odrečejo vožnji v najbolj zahtevnih zimskih voznih razmerah,” pojasnjujejo pri AMZS.

Uporabo celoletnih pnevmatik svetujemo tistim, ki prevozijo malo kilometrov in ki se lahko odrečejo vožnji v najbolj zahtevnih zimskih voznih razmerah.

Poleg celoletnih pnevmatik pa ostaja še druga alternativa. Vozimo lahko tudi z letnimi pnevmatikami in nanje nadenemo verige. Pri AMZS kljub temu opozarjajo, da “pred nakupom verig preberite navodila za uporabo avtomobila, kjer je zapisano, kakšne verige (velikost členov) lahko uporabljate oziroma, če je uporaba snežnih verig za vaš avto sploh mogoča”.

Vedno le strokovno usposobljen vulkanizer

Ob namestitvi zimskih pnevmatik je pri nekaterih avtomobilih potrebno namestiti tudi TMPS – sistem za nadzor tlaka v pnevmatikah avtomobila, poleg tega pa pri AMZS svetujejo, da ob menjavi pnevmatik vulkanizer pregleda tudi geometrijo podvozja. Iz navedenega lahko sklepamo, da se je za menjavo zimskih pnevmatik najbolje odpraviti k profesionalcem.

Strokovno usposobljen vulkanizer bo znal tudi oceniti in preveriti stanje pnevmatik (globino profila, kakovost gumene zmesi (npr. preperelost) in druge morebitne poškodbe), saj lahko le kakovostna in brezhibna pnevmatika opravi svojo vlogo ter vozniku zagotavlja varno vožnjo.

»V AMZS svetujemo, naj montažo pnevmatik vedno opravlja le strokovno usposobljen vulkanizer, ki razpolaga z ustrezno opremo. Le tako bo pnevmatika ob ustrezni namestitvi na kolesne obroče ostala nepoškodovana in ustrezno uravnotežena. S tem bo zagotovljena varna in udobna vožnja, brez nepotrebne obrabe in tresljajev. Strokovno usposobljen vulkanizer bo znal tudi oceniti in preveriti stanje pnevmatik (globino profila, kakovost gumene zmesi, npr. preperelost in druge morebitne poškodbe), saj lahko le kakovostna in brezhibna pnevmatika opravi svojo vlogo ter vozniku zagotavlja varno vožnjo,” razlaga AMZS vodja servisa Jurij Kočar.

Če pnevmatike niso ustrezno nameščene, lahko to pomeni nenaden padec tlaka, posledično se pnevmatika popolnoma uniči.

“Lahko pride tudi do poškodb samega platišča oziroma podvozja. Neustrezna pritrditev kolesa lahko povzroči, da to pri vožnji odpade, kar je spet zelo nevarna situacija z zelo nepredvidljivimi posledicami,” še pojasnjuje Kočar in dodaja, da so “tudi stroški, povezani s poškodbami pnevmatik oziroma vozila, ki so lahko posledica takšnih situacij, zelo visoki, a še vedno povsem neprimerljivi s posledicami prometne nesreče, do katere lahko pride zaradi navedenih primerov. Pri tem je treba poudariti, da voznik s tehnično neustreznim vozilom ne ogroža le sebe, temveč tudi sopotnike in druge udeležence v prometu”.

Tudi stroški, povezani s poškodbami pnevmatik oziroma vozila, ki so lahko posledica takšnih situacij, so lahko zelo visoki, a še vedno povsem neprimerljivi s posledicami prometne nesreče, do katere lahko pride zaradi navedenih primerov. Pri tem je treba poudariti, da voznik s tehnično neustreznim vozilom ne ogroža le sebe, temveč tudi sopotnike in druge udeležence v prometu.

Pnevmatike sicer po besedah vodje servisa ločimo na simetrične (pri teh je na pnevmatiki označena smer vrtenja) in asimetrične (pri teh je označeno, katera naj bo zunanja stran). “Če pnevmatik ne namestimo v skladu z navodili proizvajalca, te ne morejo ustrezno opravljati svojega dela (zagotavljanje varnosti, ki je med drugim povezana z vodljivostjo vozila, nepravilna namestitev preprečuje optimalno odvajanje vode, nadalje vpliva na udobje vožnje, hrupnost, porabo goriva …),” pojasnjuje Kočar.

Pred prvim mrazom preverimo stanje akumulatorja

Ob prihodu nižjih temperatur pa je potrebno tudi letno tekočino za čiščenje vetrobranskega stekla zamenjati z zimsko, preveriti delovanje akumulatorja, pa tudi poškodbe in obrabo metlic brisalcev. Vsako zaznano poslabšanje delovanja naj bo po besedah inštruktorja AMZS opomnik za menjavo. Dobra vidljivost je namreč eden ključnih pogojev za varno vožnjo, vemo pa, da je vidljivost v deževnih in meglenih razmerah ter ob sneženju slabša kot sicer.

Pozimi je po besedah Braneta Legana koristno imeti v avtu manjšo lopato in vrečo peska, ki je koristen pri speljevanju na poledeneli podlagi, snežne verige, če se odpravljate smučat ali v hribe, dodatna oblačila, odejo, dežnik, kable za zagon motorja, kabel in polnilnik za mobilni telefon, praskalo za led, dodatno plastenko zimske tekočine, metlico za sneg in svetilko.

Najpogostejši vzrok klicev na pomoč je pozimi izpraznjen, oziroma slabo delujoč avtomobilski akumulator, zato Legan priporoča, da še pred prvim mrazom preverimo tudi stanje akumulatorja.