Kot smo že poročali, se je na uredništvo maribor24.si včeraj obrnila skupina zdravnikov ZD Maribor, ki je v anonimnem pismu opozorila na očitne napetosti med zdravniki in Zavodom za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS). Zdravniki so opozorili na, po njihovem mnenju, nedopustne pritiske, retroaktivne poračune in "kazni", ki naj bi jih izvajal ZZZS, napovedali pa so celo kolektivno odpoved.
Za pojasnila smo se seveda nemudoma obrnili na ZZZS, kjer so odvrnili, da zavračajo očitke o izrednih nadzorih in poudarili, da gre pri njihovem delovanju za skrb za finančno vzdržnost sistema ter nadzor nad nenadno eksplozijo števila posvetov na daljavo, ki je, posebej v primeru ZD Maribor, naraslo skoraj devetkratno. A se v svojem odgovoru niso neposredno dotaknili ključnih očitkov o retroaktivnih proračunih, pravni negotovosti izvajalcev ter posledicah, ki bi jih kolektivna odpoved zdravnikov lahko imela za dostopnost primarne zdravstvene oskrbe v Mariboru.
PREBERITE ŠE: ZZZS naj bi s "kaznimi" polnil svoj proračun, mariborski zdravniki napovedujejo kolektivno odpoved.
Nov model plačevanja ambulant družinske medicine in pediatrije
Kot so uvodoma pojasnili, je ZZZS s 1. februarjem 2025 uvedel nov model plačevanja ambulant družinske medicine in pediatrije, na podlagi katerega se kratki obiski in nekatere storitve na daljavo, (storitve s šiframi K0001, K0051 in K0052), ki so se v predhodnem modelu ločeno plačavali, z novim modelom plačajo iz povečanih sredstev za glavarino. Cena glavarine se je v primerjavi s ceno iz starega modela povečala za 2,2 krat. To pomeni, da teh storitev izvajalci ne obračunavajo več posebej, ampak se sredstva za njihovo izvajanje zagotovijo z višjo ceno glavarine. Izvajalci lahko ZZZS ločeno zaračunavajo le storitev, ki je zavedena s šifro K0053, in je namenjena plačilu daljše telefonske ali video obravnave pacienta, ki po vsebini predstavlja prvi kurativni pregled in lahko v določenih primerih nadomesti fizični obisk v ambulanti.
"Glavarinski model, uveden februarja letos, temelji na načelih poenostavitve obračunavanja storitev (administrativne razbremenitve zdravstvenih delavcev), spodbujanja timskega dela in večje preglednosti med izvajalci. S tem je ZZZS omogočil izvajalcem večjo predvidljivost financiranja, hkrati pa utemeljil pričakovanje, da se večina rutinskih, krajših komunikacij s pacienti opravi v okviru obstoječih sredstev. V tem kontekstu storitev K0053 pomeni izjemo, ki jo je treba jasno opredeliti in količinsko omejiti – ne zaradi zmanjševanja dostopnosti, temveč zaradi zagotavljanja pravičnih pravil za vse izvajalce in varovanja vzdržnosti sistema."
"Analiza obračunanih daljših posvetov na daljavo v prvih mesecih je pokazala izrazit trend rasti. V februarju in marcu 2025 je bilo obračunanih štirikrat več storitev kot v istem obdobju leta 2024. Pri analizi uporabe storitve smo opazili velike razlike med ambulantami. 61 % izvajalcev je letos v opazovanem obdobju izvedlo za več kot 100 % več teh storitev kot lani v istem obdobju, 21 % izvajalcev pa je izvedlo več kot 1.000 % več teh storitev kot lani, 13 izvajalcev pa celo več kot 10.000 % več kot lani. Delež teh posvetov dosega 24 % vseh prvih kurativnih pregledov, kar po mnenju ZZZS močno presega pričakovano strokovno utemeljeno uporabo, tudi primerjalno na leti 2023 in 2024, ko je bil delež na ravni 10 %. Hkrati se je povečalo tudi število fizičnih obiskov, kar pomeni, da posveti na daljavo niso nadomestili osebne obravnave," so zapisali.
ZD Maribor je v tem letu izvedel skoraj 9-krat več posvetov na daljavo
V nadaljevanju so izpostavili, da je ZD Maribor samo februarja in marca 2025 izvedel 8,9-krat več daljših posvetov na daljavo kot enako obdobje lanskega leta (porast od 1.851 posvetov na 16.385 posvetov). "Takšna dinamika bistveno vpliva na skupne stroške osnovnega zdravstva," so pokomentirali.
Ob tem so pojasnili, da so glede na znaten porast storitev daljših posvetov na daljavo z dopisom pozvali vse izvajalce, naj preverijo utemeljenost obračuna teh storitev, saj po njihovem mnenju obstaja navarnost, da izvajalci uporabljajo storitev daljšega posveta na daljavo tudi za obračun dela, ki je po novem plačan v okviru glavarine (npr. krajši posvet).
Vzdržnost financiranja in preglednost izvajanja
Finančna posledica takšne rasti je po oceni ZZZS do 16 milijonov evrov dodatnih izdatkov do konca letošnjega leta, kar bistveno presega načrtovana sredstva za osnovno zdravstveno varstvo in lahko ogrozi izvajanje drugih zdravstvenih programov. "Pozdravljamo uporabo digitalnih orodij, kjer ta strokovno in organizacijsko nadomeščajo obravnavo v ambulanti. A če se neka storitev, ki je bila zasnovana kot dopolnilna, v zelo kratkem času poveča za več kot štirikrat, to zahteva odziv," so še zapisali.
"Z omejevanjem neracionalne porabe in krepitvijo analitične podpore ZZZS uresničuje vlogo aktivnega upravljavca sistema obveznega zdravstvenega zavarovanja. V zvezi s tem ZZZS tudi redno nadzoruje izvajalce zdravstvene dejavnosti. Zaradi obračunov daljših pregledov na daljavo pa ZZZS ni izvedel ali napovedal več nadzorov kot običajno. Namen ZZZS je zagotoviti, da digitalne storitve dopolnjujejo fizično obravnavo – ne pa da postanejo neupravičeno finančno breme za sistem. ZZZS bo tudi v prihodnje redno spremljal izvajanje modela, presojal upravičenost obsega posameznih storitev in v sodelovanju z deležniki predlagal rešitve, ki bodo krepitev dostopnosti povezale z vzdržnostjo financiranja," so zaključili.