TOM je telefon za otroke in mladostnike, ki je bil ustanovljen leta 1990 na pobudo Komisije za otrokove pravice. Svetovalna skupina Maribor je del nacionalne mreže TOM-a, ki deluje pod okriljem Zveze prijateljev mladine Slovenije (ZPM).
V prvi vrsti je TOM nastal kot čustvena opora otrokom in mladim, ki se v procesu odraščanja srečujejo z različnimi vprašanji, dilemami ali stiskami. Na brezplačni telefonski številki 116 111 lahko svetovalcem zaupajo svoje težave ali jih prosijo za nasvet in dodatne informacije. Anonimnost in zaupnost pogovora in klicateljev sta zagotovljeni. Mlade želijo spodbuditi k razvijanju samozavesti in komunikacijskih spretnosti ter jih pripraviti na samostojno reševanje konfliktnih situacij.
Tudi ob nedeljah in praznikih
"TOM – telefon za otroke in mladostnike je namenjen mladim klicalcem, ki so v stiski ali pa potrebujejo pogovor, nasvet ali informacijo. Brezplačno lahko kličejo na telefonsko številko 116 111, vsak dan, tudi ob nedeljah in praznikih, od 12. do 20. ure. Klicalci in svetovalci so anonimni, klici zaupni," navaja Kornelija Kaurin, koordinatorica dejavnosti pri ZPM.
Kot še poudarja, so svetovalci nudili klicalcu možnost strokovne pomoči pri osebni stiski, ga spodbujali k prevzemanju odgovornosti za reševanje lastnih problemov in ga po potrebi napotili na ustrezne svetovalne službe ali druge ustanove.
Čustvena opora
"S svetovalno dejavnostjo nudimo otrokom in mladostnikom – klicalcem - čustveno oporo ter možnost brezplačnega, zaupnega in anonimnega pogovora z usposobljenim svetovalcem. Mladim omogočimo dostop do kvalitetne informacije in strokovnega nasveta. Pri klicalcih spodbujamo razvoj samozavesti in komunikacijskih spretnosti ter jih pripravljamo na samostojno reševanje konfliktnih situacij. Zaznavamo in dejavno rešujemo probleme, s katerimi se srečujejo otroci in mladostniki ter informiramo in senzibiliziramo javnost za probleme otrok in mladostnikov."
Za zagotavljanje celovitega osebnostnega in družbenega razvoja otrok in mladostnikov se TOM navezuje na druge podobne projekte in programe, ki jim lahko nudijo neposredno pomoč (na primer Svetovalni center za otroke in mladostnike, svetovalne službe na šolah, centri za socialno delo, krizni center, zdravniki – ginekologi, drugi telefoni za klic v duševni stiski, druga društva in organizacije, ki se ukvarjajo z mladimi).
Doseženi učinki v številkah v letu 2023:
- Linija je bila odprta vsak dan od 12. do 20. ure.
- Opravili so 2.308 svetovalnih prostovoljskih ur.
- Svetovalci so se 7705 krat javili na klic,
- Opravili so 1188 svetovalnih pogovorov.
- Sodelovalo je 21 prostovoljcev.
- Opravili so 11 supervizij.
Na osnovi klicev vsako leto naredijo analizo, s pomočjo katere dobijo informacije o tem, kdo so klicatelji in kateri so njihovi najpogostejši problemi. Z izsledki analize seznanijo strokovno in širšo javnost. Kot najpomembnejše tematike svetovanja v zadnjem času so izpostavljene teme, kot so ljubezen, telesni razvoj in spolnost, vrstniki, družina in šola.
O odnosih z vrstniki in domačimi
In kaj kažejo podatki, ki se nanašajo na svetovalno skupino Maribor? Iz analize klicev je razvidno, da so bili v letu 2023 v ospredju pogovori o odnosih z vrstniki in doma, nato pa takoj pogovori o šoli, ljubezni in spolnosti. Klicalo je več fantov (60 odstotkov) kot deklet, največ klicalcev je bilo starih med 10 in 18 let (60 odstotkov), pri 30 odstotkih klicalcev pa ne morejo določiti starosti natančno, saj so klici anonimni in je klicalcu prepuščeno, če ta podatek deli s svetovalcem ali ne. Večina pogovorov (90 odstotkov) je bila dolgih do 15 minut.
Zaskrbljujoči so klici v povezavi z medvrstniškim nasiljem (njihovo število narašča), prekomerno uporabo informativno komunikacijske tehnologije (zasvojenost, zdravju škodljiv življenjski slog) in spletno nasilje (psihično in spolno nasilje, izsiljevanje).
"Mladi v starostnem obdobju 5-15 let najpogosteje prijavljajo težave z vrstniki in v družini, v starostnem obdobju 16 – 18 let psihične težave in težave v družini, starejši od 19 let psihične in ljubezenske težave. Pri tej najstarejši starostni skupini je zabeležen visok delež samomorilskih misli," dodaja Kornelija Kaurin.
- Vsebina ''družina'': Najpogostejša težava je ''odnos s starši'' – o teh govori več deklet (približno 70 odstotkov) kot fantov.
- Vsebina ''šola'': Prevladujejo težave, ki jih povzročajo ocene. Te so med epidemijo upadle, v letu 2022 se je skokovito povečala potreba po učni pomoči, v letu 2023 pa so se izrazito povečale težave, ki so povezane z nasiljem v šoli in pri odnosu učitelj – učenec (več teh težav imajo mladostniki)
- Vsebina ''vrstniki": Težave imajo predvsem z oblikovanjem medosebnih odnosov.
- Vsebina ''psihične težave'': Vsak peti svetovalni kontakt je zabeležil take težave, več med mladostnicami kot pri mladostnikih (80 odstotkov). Ko pa gre za težave s samo poškodovanjem in motnjami hranjenja, pa se ta odstotek poveča celo na 90 odstotkov.
- Vsebina ''nasilje'': povečalo se je število kontaktov, ki so poročali o fizičnem in psihičnem nasilju.
- Vsebina ''ljubezen'': število tovrstnih težav se je v primerjavi z letom poprej nekoliko zmanjšalo. Mladostnike tare težava, da nimajo punce/fanta, ostali problemi pa bolj mladostnice.
- Vsebina ''spolnost'': opažajo dolgoročen trend upadanja števila težav, ki spadajo v to kategorijo. Zanimivo pa je, da so vsebine izrazito ''razdeljene'' med mladostniki in mladostnicami, s težavami, ki so povezane s spolnim odnosom pa se soočajo v približno enakem razmerju.
- Vsebina ''samomor'': Skokovit porast samomorilnih namenov pri mladih, ki so ga zaznali v letih 2020 in 2021 se je v letu 2022 in 2023 ustavil, še vedno pa so številke visoke in jih v večji meri izražajo mladostnice.
- Vsebina ''internet'': najpogostejša težava je zloraba zasebnosti, sledi zaščita zasebnosti, sextortion, neželeni spletni stiki, sexting in spletne prevare.
Temelj so prostovoljci
Pomembna vloga pri tej pomoči pa v ZPM pripada prostovoljcem. "Prostovoljci predstavljajo temelj delovanja TOM-a – v Mariboru in vseh ostalih svetovalnih skupinah. V Mariboru je v letu 2023 delovalo 21 svetovalk in svetovalcev, ki so opravili 2308 prostovoljski ur v programu TOM. Svetujejo lahko šele, ko opravijo osnovno usposabljanje, ki je sestavljeno iz tematskih delavnic in praktičnega dela, kjer pričnejo s svetovalnim delom skupaj z že izkušenim svetovalcem. Sproti se morajo udeleževati dodatnih usposabljanj in mesečnih razbremenilnih pogovorov – supervizij," je pojasnila Kornelija Kaurin.
Letos bodo v aprilu pričeli z usposabljanje novih prostovoljk in prostovoljcev, ki bi želeli delati kot svetovalke/-ci. Prijavni obrazec je objavljen na njihovi spletni strani.