Z današnjim Dnevom brez avtomobila se zaključuje Evropski teden mobilnosti, vodilna kampanja Evropske komisije za ozaveščanje o trajnostni mobilnosti v mestih. Spodbuja spremembo vedenja v korist aktivne mobilnosti, javnega prevoza in drugih pametnih in čistih prometnih rešitev. 

Letošnja tema ETM je "Skupni javni prostor", ki poudarja pomen urejenih mestnih jeder za vse prebivalce. Avtomobili namreč zasedajo preveč prostora, ki bi ga lahko izkoristili za ustvarjanje bolj živahnih, zelenih in prijetnih mestnih predelov.

V Mariboru so tako potekali številni dogodki, s katerimi je tudi Mestna občina Maribor spodbujala trajno mobilnost. Tradicionalno občine na Dan brez avtomobila ponudijo brezplačni javni potniški prevoz, za kar se mariborska občina letos sicer ni odločila. Smo pa preverili, kako ''pridni'' pri uporabi javnega prevoza ali drugih trajnostnih oblik so mariborski župan, podžupan, direktor JHMB in direktor Marproma, ministrica za digitalno preobrazbo, ki ima svoje pisarne v Mariboru in predsednica Republike Slovenije. 

Peš, s kolesom ali službenim vozilom

Pri mariborskemu županu Saši Arsenoviču ni presenečenj. Župan se, kot nam odgovori, »zaradi zavedanja o pomenu trajnostne mobilnosti v službo in na druge obveznosti najpogosteje odpravi s kolesom«. Podobno vesten je tudi podžupan dr. Samo Peter Medved, ki prizna, da mu zaradi bližine delovnega mesta, na pot ni težko iti peš.

Direktor JHMB Andrej Rihter, pa za pot v službo redno uporablja svoje električno vozilo, ki ga polni s pomočjo domače sončne elektrarne. »Kar pomeni, da za svoje vsakodnevne poti koristim obnovljiv vir energije,« ob tem poudari Rihter. Mestni potniški promet pa uporablja priložnostno, a pravi, da ima z njim dovolj izkušenj, da ga lahko priporoča vsem, ki ga imajo možnost redno uporabljati. »Osebno menim, da je sploh ob prenovi linij, ki jih je trenutno deležen, edina prava izbira za urbane poti, ob čemer pa z veseljem izpostavim tudi mariborski sitem souporabe Mbajk, ki beleži odlične rezultate in po središču mesta in širše zapelje resnično veliko uporabnikov,« še doda Rihter.

Kaj pa direktor Marproma Ranko Šmigoc?  »Pot iz okolice Maribora do službe večinoma opravim z osebnim avtomobilom na električni pogon, v mestu pa rad sedem tudi na avtobus in se zapeljem z njim. Pri tem z veseljem pozdravim tako sodelavce kot potnike in opazujem, kakšno je vzdušje na naših avtobusih. Tak neposredni stik in povratne informacije so zelo dobrodošle pri izboljšavah mestnega potniškega prometa. Želim si, da bi lahko pogosteje uporabljal avtobus, a mi narava delovnih obveznosti tega žal ne dopušča. Poleti pa za krajše relacije po mestu občasno koristim tudi kolo Mbajk,« nam pojasni in ob tem poudari, da je ravno Evropski teden mobilnosti odlična priložnost za promocijo trajnostnih oblik mobilnosti.

Ministrica za digitalno preobrazbo dr. Emilija Stojmenova Duh gre, kadar dela v pisarni v Mariboru, najraje v službo peš. V Ljubljano pa se običajno pelje s službenim avtomobilom, so nam sporočili z ministričinega kabineta. 

Tudi sam vrh naše države, predsednica Nataša Pirc Musar, poudari pomen trajnostne mobilnosti. »Kampanje, kot je Evropski teden mobilnosti, so zelo pomembne, saj osveščajo javnost o vplivu naših potovalnih navad na okolje in spodbujajo premislek o alternativah, ki so bolj prijazne do okolja. Spodbujanje javnega potniškega prometa, kolesarjenja in hoje prispeva k zmanjšanju prometnih zastojev, boljši kakovosti zraka in večji kakovosti življenja«. A ji moramo ob tem vseeno opravičiti uporabo službenega avtomobila, saj je zaradi svoje pozicije, varovana oseba, tako veliko svobode pri izbiri trajnostne mobilnosti ravno nima. So pa nam iz njenega kabineta sporočili, da predsednica v svojem prostem času zelo rada kolesari, v njenem uradu pa so poskrbeli tudi za električno kolo, ki je za izposojo na voljo vsem uslužbencem.