V tekmovalnem programu si je mednarodna strokovna žirija, ki so jo sestavljali Gregor Butala, Darko Lukić, Nikita Milivojević, Natasha Tripney in Barbara Zemljič, ogledala dvanajst predstav po izboru selektorja tekmovalnega programa Blaža Lukana.

V Sloveniji imamo visoko razvito gledališko kulturo

"V preteklih dneh so se tukaj zvrstile številne uprizoritve, ki verodstojno in z veliko umetniško močjo pričajo o svetu, v katerem živimo. Pripovedujejo o naših strahovih in bolečinah, o naših prizadevanjih, ljubezni ter upanju. Gledališče, ki smo ga gledali te dni, je pogumno in brezkompromisno. Ostrilo je naše čute in razumevanje," je uvodoma povedal umetniški direktor Festivala Borštnikovo srečanje, Aleš Novak. "Letošnje Borštnikovo srečanje ponovno potrjuje, da imamo v Sloveniji visoko razvito gledališko kulturo, ki jo spoštujemo in cenimo, kar dokazuje tudi letošnji resnično velik interes občinstva za festivalsko dogajanje," je še dodal.

Za najboljšo predstavo je žirija razglasila uprizoritev Angeli v Ameriki, ki je nastala v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča in pod režijskim vodstvom Nine Rajić Kranjac. Podelili so tudi festivalske nagrade za režijo, scenografijo, glasbo, za avtorski koncept in priredbo uprizoritvenega besedila, kostumografijo, mlado igralko, igro in nagrado po presoji žirije. Na zaključni slovesnosti so podelili tudi Borštnikov prstan, ki ga je letos prejel prvak SNG Drama Ljubljana Branko Šturbej.

Angeli v Ameriki nagrajena kot najboljša predstava

Po mnenju žirije je najboljša predstava letošnjega Borštnikovega srečanja Angeli v Ameriki režiserke Nine Rajić Kranjac v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča. Kot je v obrazložitvi zapisala žirija, se je režiserka monumentalnega besedila lotila z doslednim občutkom za invencijo in drznim pristopom, s katerim je uspešno povezala mnoge politične in filozofske pramene te igre ter jo obenem oblikovala v predstavo za sodobni čas. Skozi šest ur je vseskozi ohranjala pustolovski duh, iz celotne zasedbe pa izvabljala bogate in poglobljene prispevke.

[[image_1_article_67214]]

Borštnikova nagrada za režijo

Nagrada gre mlademu režiserju Janu Krmelju, ki v uprizoritvi Razpoka v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega domiselno in spretno s pomočjo zanimivih ter predvsem izvirnih scenskih rešitev pritegne v zgodbo glavnih junakov. Na odru je ustvarjen realističen, toda na svoj način tudi virtualen svet, poln strahu in preganjavice, v katerem prepoznavamo tudi del lastne izkušnje.

Borštnikova nagrada za scenografijo 

Nagrado za scenografijo je prejel Lin Japelj za predstavo Razpoka v režiji Jana Krmelja in v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega. S kombinacijo elementov industrijskega in domačnega scenografija omogoča premišljeno vključitev videa, tematike nadzora ter paranoje pa priziva na način, ki ni pretiran. Hlad, ki veje iz predstave, pri tem uravnoteži s prebliski lepote.

Borštnikova nagrada za dramatizacijo

Živa Bizovičar in Nik Žnidaršič prejmeta nagrado za avtorski koncept in priredbo uprizoritvenega besedila za predstavo Juriš v produkciji Slovenskega ljudskega gledališča Celje, v kateri sta z rekonstrukcijo možnega sosledja zgodovinskih dogodkov izpeljala poglobljeno raziskovanje dokumentarnega gradiva. Kot je zapisala žirija, sta pri tem iz praviloma skopih dejstev zgradila eno izmed množice mogočih zgodb, ne da bi se pretvarjala, da ponujata končne odgovore na vse slepe pege nacionalne zgodovine ali pa celo edino resnico.

Borštnikova nagrada za mlado igralko

Diana Kolenc je na Borštnikovem srečanju nastopila v vlogi Celeste v predstavi Razpoka v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega. Z mehko prepričljivostjo in blago odločnostjo prehaja med različnimi stanji ter ustvari Celeste, ki Noahu sledi nežno in ljubeče, skoznjo pa sevata utrujenost od sistema in pretresljiva želja po ljubezni in bližini.

[[image_4_article_67214]]

Štiri enakovredne nagrade za igro

Anja Novak je žirijo prepričala v dveh vlogah; v predstavi Angeli v Ameriki in v predstavi Ljubimki, obe v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča. Kot je zapisala žirija, igralka z izjemno igralsko bravuro v dveh zelo različnih režijsko-dramaturških gradnjah s širokopotezno paleto odslikava vse tisto, pred čimer bi se naš pogled najraje povesil.

Borut Veselko je v predstavi Deževen dan v Gurlitschu v produkciji Prešernovega gledališča Kranj in Mestnega gledališča Ptuj upodobil Jockela. Veselkova srhljivo prepričljiva naselitev enigmatičnega tujca uspešno združuje protislovja uvidov preroka s trdo dostojanstvenostjo ter banalnostjo pijanca. Odbliske norosti preseka z intelektualnostjo, toda hkrati tudi prizemljeno, skoraj mistično preprostostjo.

Nataša Keser je prejela nagrado za vloge v predstavi Angeli v Ameriki v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča. Skozi raznolikost izkaže vso silovitost svoje igralske okretnosti in nadzora, ko spretno prehaja med odrskimi jeziki in registri.

Jernej Gašperin je prejel nagrado za igro v vlogi Noaha v predstavi Razpoka v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega. V vlogo se potopi igrivo, malce provokativno in ljubeče. Noaha mu uspe oblikovati s takšno mero človečnosti, da bi bil zlahka kdorkoli med nami.

Borštnikova nagrada za kostumografijo

Borštnikovo nagrado za kostumografijo v predstavi Angeli v Ameriki v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča prejme Marina Sremac. Njeni kostumi so duhoviti, igrivi, s pridihom fantastičnega in izjemno pozornostjo do detajlov – vsak del kostumov dodaja nepogrešljiv košček v mozaik ekspresionističnega sveta te predstave.

Borštnikova nagrada za glasbo

Val Fürst in Pavel Panon z glasbo v predstavi Razpoka v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega diskretno oblikujeta svet, napolnjen z nenehno napetostjo in negotovostjo. Toda glasba pri tem ni vsiljiva – na trenutke je že skoraj nezaznavna, a tudi kadar je ni, imamo vseeno občutek, kot da je ves čas prisotna.

Borštnikova nagrada po presoji žirije

Posebno nagrado je žirija podelila kolektivu uprizoritve Spolna vzgoja II v režiji Tjaše Črnigoj in v koprodukciji Nove pošte (Slovensko mladinsko gledališče, Maska Ljubljana) ter Mesta žensk, in sicer za izjemno družbeno odgovornost in izvajalski aktivizem, ki sta na oder ter v širši javni prostor pogumno in odločno uvedla celoten spekter pomembnih tem ženske seksualnosti, ki so v patriarhalnem družbenem okolju na splošno nevidne, prezrte ali tabuizirane.

[[image_3_article_67214]]

Zaključno mnenje strokovne žirije

"V tekmovalnem programu 59. Festivala Borštnikovo srečanje smo videli razmeroma obsežen izbor uprizoritev, ki je ponujal široko paleto uprizoritvenih formatov in vsebinskih izhodišč – od klasično dramskih predstav, nastalih po pretežno novejših slovenskih in tujih besedilih, do zvrstno raznolikih adaptacij literarnih predlog ali izvirnih snovalnih projektov, zasnovanih na raziskovalnem delu ter dokumentarnem gradivu. V vsej raznolikosti pristopov je nabor zaznamovala predvsem izrazita družbena angažiranost, ki je bila na razne načine, enkrat kot osnova, drugič kot posledica, opazna v vseh predstavah; te naslavljajo pomembne teme sodobnosti in polpretekle zgodovine, vzpostavljajo prostor za premislek ustaljenih mitologij skozi soočenja različnih idejnih in generacijskih perspektiv, še posebej zaznavno pa razpirajo vprašanje vseh vrst nasilja, od intimnega do institucionalnega, ter prepletanje njihovih mehanizmov s celoto družbenega tkiva."

"Gledališče se tako nemara še bolj kot kdaj poprej utrjuje kot območje svojevrstne občutljivosti, ki sega preko samega odra – in pri tem z vso odgovornostjo sprejema svojo vlogo pri oblikovanju skupnosti."

"Opozoriti pa želimo še na umetniško silovitost prispevkov ustvarjalk in ustvarjalcev mlajših generacij, ki so v bistveni meri prispevali k celostno visoki ravni programa – zaradi številnih izstopajočih nastopov je bila težavna predvsem odločitev o dodelitvi Borštnikove nagrade za mladega igralca ali igralko. Vse nagrade je sicer žirija podelila soglasno. Čestitke vsem nagrajencem," so zapisali v pojasnilu.

Prejemnik Borštnikovega prstana je Branko Šturbej

Kot smo že poročali, je letošnji dobitnik Borštnikovega prstana prvak SNG Drama Ljubljana Branko Šturbej, ki je v slovenskem gledališču prisoten že štirideset let. Kot je v utemeljitvi nagrade zapisal Blaž Lukan je "igralski razpon Branka Šturbeja širok, zajema vloge tako v klasičnem kot sodobnem repertoarju, enako suveren je v drami in komediji, v vsako vlogo, se zdi, vstopa z enako 'naivnostjo' in neposrednostjo, z domala otroškim čudenjem, počasi, a zanesljivo pa skozi njen razvoj – ob nesporni 'tehnični' virtuoznosti – pridobiva presunljivo miselno in emotivno globino. Njegova igra vselej prihaja, kot je bilo nekoč zapisano, 'iz resničnega epicentra gledališča'".

[[image_2_article_67214]]

"To je zame izjemen privilegij in čast ter potrditev mojega dela. To je moje mesto in na nek način še zmeraj moja publika," je za naš medij dejal po sami razglasitvi. Na slovesni podelitvi pa je poudaril, "Hvaležen sem svoji odločitvi v mladosti, da sem za svoj življenski poziv izbral prav gledališko umetnost. Na tej poti sem namreč spoznal izjemne osebnosti, ki so poleg gledališča soustvarjali tudi mojo osebnost.

Nagrada Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije

Predstava Spolna vzgoja II v režiji Tjaše Črnigoj in v koprodukciji Nove pošte (Slovensko mladinsko gledališče in Maska Ljubljana) in Mesta žensk je po mnenju Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije najboljša uprizoritev v letu 2023.

Kot so zapisali v utemeljitvi je "serija predavanj-performansov Spolna vzgoja II minulo leto tako gledališki kot družbeni prostor zaznamovala z različnih perspektiv, saj je vzporedno s poglobljenim raziskovanjem in izumljanjem novega dokumentarnega jezika razprla tudi horizonte feminističnega izrekanja v javnosti. Petdelni dokumentarni cikel je omogočil prostor številnim prezrtim in nenormativnim vsebinam, ki so prečile temeljna vprašanja kompleksne ženske seksualnosti, spolnosti hendikepiranih in reproduktivnih pravic. Spolna vzgoja II je razgrnila vpogled v brutalni nadzor in nasilje nad ženskimi telesi, ki še zdaleč nista ostala le v domeni zgodovine, ampak ju je trdovratnost patriarhalne družbene ureditve in miselnosti ohranila vse do danes."

Nagrade Društva slovenskih gledaliških režiserjev in režiserk

Prejemnice in prejemniki nagrad NEPOGREŠLJIVI za sezono 2023/2024 so tandemi:

  • Jernej Jerovšek - inspicient, Polonca Rajšp - šepetalka (Drama SNG Maribor)
  • Lana Gorenc - vodja rekvizite, Andrej Cerar - rekviziter (SNG Drama Ljubljana)
  • Janez Nose - odrski mojster, Aleš Plut - odrski mojster (SNG Drama Ljubljana)

Posebna nagrada nepogrešljivi:

  • Darko Kragelj - rekviziter (Slovensko mladinsko gledališče)
  • Bojana Fornazarič - garderoberka (Prešernovo gledališče Kranj).