Maribor vse bolj stavi na trajnostno mobilnost, pri čemer ključno vlogo igra sistem izposoje koles Mbajk. Od svoje uvedbe je postal nepogrešljiv del vsakdana mnogih prebivalcev, zaradi velike priljubljenosti in vse večjega povpraševanja pa se bliskovito širi na nova območja. Konec minulega leta sta bili v roku nekaj dni v sistem vključeni 33. in 34. izposojevalnica koles.

V dveh letih in devetih mesecih sistemu dodali 13 postaj

Sistem Mbajk z 21 postajami in 210 kolesi je začel delovati 21. aprila, 4. maja 2022 pa je bila še uradna otvoritev. Kot pravijo na občini je bil osnovni cilj – spodbujanje  trajnostne mobilnosti v mestu, dosežen, saj so v sistemu doslej zabeležili okrog 35.800 uporabnikov, ki so s kolesi v sistemu Mbajk opravili skoraj milijon in pol voženj. »MO Maribor je v sklenjeni koncesijski pogodbi opredelila pogoje za rast sistema po letih, ki je bila zaradi izredne priljubljenosti sistema dosežena že v prvem letu obratovanja.«

[[image_1_article_74751]]

Stroške začetne investicije je kril Europlakat, ki je namestil sistem in z njim upravlja. Stroške obratovanja sistema, ki znašajo 200.700 evrov letno (brez DDV), krije občina iz naslova prihodkov od takse za postavljene oglasne objekte, ki jih v višini 124.400 evrov letno občini plača Europlakat, in s prihodki s strani partnerja projekta NLB v višini 200.000 evrov letno.

Po podatkih mariborske občine si uporabniki kolesa najpogosteje izposojajo na postajah Gosposvetska cesta – Turnerjeva ulica, Strossmayerjeva ulica – Tržnica in Telemach – Glavni trg – Stari peron

Za primerjavo … Ljubljanski sistem za izposojo koles Bicikelj je bil vzpostavljen pred slabimi 14 leti. Ob vzpostavitvi sistema je bilo nameščenih 30 postaj in 300 koles. Zaradi izjemne priljubljenosti med uporabniki se je sistem postopoma širil in danes vključuje 85 postaj in 850 koles.

Po dveh letih in devetih mesecih je bilo v sistem Bicikelj vključenih 33 postaj s 330 kolesi. V tem obdobju je bilo opravljenih 1.756.455 izposoj, zabeležili so 51.872 registriranih uporabnikov, od tega jih je bilo okrog 29.000 aktivnih z veljavno letno naročnino

Sistem deluje po principu širitev postaj v radiju okoli 400 metrov, zato se postaje povezano širijo izven starega mestnega jedra. Lokacije širitve se izvajajo skladno s predvidenim planom širitve sistema MBajk, ki za celo mesto predvideva čez 70 izposojevalnic koles. Kot nam razkrijejo pristojni, sta v roku dveh mesecev predvideni dve novi postaji na Pobrežju (Osojnikova in cesta XIV. Divizije), sledi širitev na Tezno (Ptujska cesta). 

Povedo še, da je v načrtu poenotenje mestne kartice/aplikacije, ki bo združevala vse oblike mobilnosti v mestu in bo uporabniku omogočala uporabo mobilnosti kot storitve.

Leta 2022 izvedli anketo o zadovoljstvu 

V začetku septembra 2022 je Mediana, inštitut za raziskovanje trga in medijev, izvedla spletno anketo o zadovoljstvu s sistemom Mbajk, v kateri je sodelovalo 205 prebivalcev občine Maribor v starosti od 15 do 65 let. »Rezultati ankete so potrdili, da Mariborčani dobro poznajo sistem Mbajk in ga ocenjujejo kot koristen in pozitiven projekt,« so prepričani na občini. 

Sistem Mbajk so poznali vsi vprašani. Polovica anketirancev je odgovorila, da Mbajk poznajo zelo dobro, polovica pa je zanj že slišala. Uporabilo ga je že 38 % vprašanih, in sicer od tega tretjina kolesa Mbajk uporablja redno vsak teden (enkrat ali večkrat na teden). Kar tri četrtine (75 %) vprašanih Mbajk ocenjuje kot koristen ali zelo koristen za njih osebno, 95 % vprašanih pa ocenjuje, da je sistem koristen ali zelo koristen za mesto. »Prebivalci Maribora so Mbajku na splošno zelo naklonjeni, saj ga je kot pozitivno ali izrazito pozitivno ocenilo kar 9 izmed 10 vprašanih. Prav tako 9 od 10 vprašanih bi Mbajk priporočila prijateljem in znancem,« še zadovoljno povedo na občini.