Na slovenskih cestah v zadnjih letih opažamo veliko avtodomov s slovenskimi registrskimi oznakami. Vse več jih je lastniških, precej pa tudi takih, ki jih dopustniki najamejo pri enem od številnih ponudnikov. Priljubljenost avtodomov, ki omogočajo svobodo in hitro menjavanje počitniških destinacij, se je močno povečala po obdobju covida. "V letih 2020/2021 so prav avtodomi prvi omogočili potovanja, saj niso zahtevali posebnih turističnih namestitev. Njihova prodaja je potem, velja zlasti za Nemčijo, strmo narasla, v zadnjem letu, dveh pa se je že nekoliko normalizirala. Če je bilo prej potrebno na avtodom čakati tudi do leto dni, so se zdaj ti roki skrajšali, seveda če ni posebnih zahtev," je pojasnil Klemen Hren s spletnega portala Avtokampi.si. 

V glavni sezoni cene najema od 120 do 150 evrov na dan

Cene avtodomov so sledile podražitvam in so se precej povišale. Pred letom 2020 je bilo recimo potrebno za standardni avtodomom odšteti od 60 do 65 tisoč evrov, zdaj se cena začne pri 80 tisočakih. Ker gre za drago investicijo, ki s seboj prinaša relativno visoke stroške vzdrževanja (motorja, solarnih in drugih sistemov, ogrevanja, hlajenja, ...), se marsikdo odloči za najem avtodoma. Poleg tega je zlasti v mestih težko najti primeren prostor za njegovo parkiranje. V Ljubljani denimo ni dovoljeno parkirati avtodoma pred večstanovanjsko stavbo, razloži Hren. Po njegovih besedah so cene najema avtodoma različne. Najvišje so v času poletnih in zimskih počitnic: "V glavni sezoni se v povprečju gibljejo od 120 do 150 evrov na dan. Temu je potrebno prišteti še ostale stroške: gorivo, cestnine, prenočevanje v kampih in počivališčih za avtodome, če so ta plačljiva."

V bolj urejenih kampih gostje plačajo parcelo, na kateri kampirajo, in nastanitev glede na število oseb. Pri tem ni pomembno, ali na parcelo postavijo šotor, avtodom ali počitniško prikolico. Manjši in slabše opremljeni kampi imajo neparcelirano območje, kjer pa se cene razlikujejo glede na to, kaj postavimo na parcelo (šotor in avto, prikolica in avto ter avtodom). Običajno so cene za avtodom in prikolico nekoliko višje kot za šotor. 

Za neizkušene lahko vožnja predstavlja izziv 

Za nekoga, ki prvič najame avtodom, lahko vožnja predstavlja precejšen izziv. Ta vozila so v povprečju dolga okoli sedem metrov in v primerjavi z osebnimi vozili precej višja in širša. Dobro je, da imamo pred tem nekaj izkušenj vsaj z vožnjo kombija. "Pri obisku mest in vasi se pogosto zgodi, da neka ulica za avtodom hitro postane preozka ali viadukt prenizek. Običajne navigacije namreč pogosto nimajo možnosti za vnos dolžine, širine in višine vozila, specialne, prilagojene za uporabo tovornjakov in avtobusov, to možnost imajo," pojasnjuje Klemen Hren. 

Manj kilometrov - več doživetij 

Avtodom omogoča fleksibilnost potovanja. V času počitnic si lahko z njim ogledamo več destinacij. Na spletni strani Avtokampi.si opažajo, da si dopustniki pogosto izdelajo preveč obširen načrt potovanja in potem preveč hitijo iz ene destinacije v drugo. V tem primeru je manj več - manj kilometrov in več doživetij. Priporočajo, da načrtujemo dve ali tri destinacije, na katerih se ustavimo za vsaj kak dan ali dva. 

Z avtodomom je več možnosti za last minute prostore v kampih in na počivališčih za avtodome. "Če se v kamp pripeljemo zvečer, niti ne potrebujemo zelo senčne parcele, če jo bomo v naslednjih dveh dneh že zapustili. Če pa nekdo pride s šotorom in želi tam ostati štirinajst dni, pa najbrž potrebuje senco."

Odločimo se za preverjene ponudnike

Klemen Hren še svetuje, da avtodome vedno najemamo pri preverjenih ponudnikih, saj lahko imam najem "na črno" vrsto negativnih posledic. Boljše se je odločiti za novejša vozila, kjer je verjetnost okvar manjša. Potrebno je preveriti, kako je poskrbljeno v primeru okvare, prometne nesreče in podobno. Kaj je krito in kaj ne, zato velja dobro prebrati drobni tisk. Vedno je tudi potrebno ponudniku plačati  plačati kavcijo, ki običajno znaša odstotek vrednosti vozila. "Naj ne bo najnižja cena tista, ki bo odločevala o izboru. Lahko se namreč zgodi, da bo najnižja cena na koncu najvišja. Če pride do okvare, običajno servis na lokaciji ni na voljo, če pa je, pa se lahko zgodi, da bomo v poletnih mesecih dobili vrnjen avtodom šele po desetih dneh."

Kot še pravi sogovornik, naj tisti, ki se odločajo za nakup avtodoma, tega najprej najamejo in se z njim odpravijo na podaljšan vikend. Na ta način preverijo, ali jih je takšna oblika potovanja in bivanja sploh blizu.

Največ povprašujejo po večjih avtodomih 

Da je povpraševanje po avtodomih res veliko, nam je potrdil tudi Dušan Prica iz Avtodoma center Casper v Lenartu. Gre za največjega ponudnika avtodomov na širšem mariborskem območju, ki v tem trenutku za najem ponuja kar 22 vozil. Avtodomi so stari največ leto in pol ter polno opremljeni, kar po mnenju Dušana Price stranke zelo cenijo. Kot dodaja, so najemi vedno daljši, tudi do tri tedne, najemnikom pa je zelo pomembno, da so urejena vsa zavarovanja in asistence v primeru okvar. Kljub velikemu številu rezervacij so, kot so nam povedali, vedno pripravljeni registrirati še kako novo vozilo, ki jih imajo, ker avtodome tudi prodajajo, vedno na zalogi. Največ povpraševanja je po večjih avtodomih.

Tudi Gregor Mikl s spletne strani Rentajavtodom.si pravi, da je povpraševanje po avtodomih večje kot je trenutno njihova ponudba. Strinja se, da se je interes po avtodomih prebudil v času korone, od takrat naprej pa bistveno ne upada. Vozila ponujajo na območju Maribora, gre pa za manjšega ponudnika, ki ima v svojem voznem parku zaenkrat tri avtodome. V 70-odstotkih jih kličejo družine z otroki.