Lokalno

“Še pomniš, Maribor, kako je bilo, ko so se trgovine na Gosposki menjavale vsak mesec?”

Karin Kočevar, 25.04.19 ob 09:28

Konec meseca maja Rajzefiberju, ki deluje pod okriljem Društva Hiša!, grozi izguba prostorov na Gosposki ulici 11, sedaj podajajo svoj pogled.

Kot smo že poročali namerava občina najugodnejšemu ponudniku preko javne dražbe oddati prostore na Gosposki ulici 11, kjer že dlje časa deluje Rajzefiber.

Že pred dnevi je tako med ljudmi zaokrožila peticija, kjer Društvo Hiša! poudarja, da so sami sestavni del Maribora, ki ga tudi pomagajo soustvarjati. Predlagajo, da se dražba za lokacijo ustavi, nekateri pa celo menijo, da si zaslužijo prostore tudi po drugih mestnih četrteh in krajevnih skupnostih, kar bi seveda pripeljajo do večje povezanosti v Mariboru.

Živa dvorišča, Lumina, Festival sprehodov. Vse za oživitev mesta!

Še pomniš, Maribor, kako je bilo, ko so se trgovine na Gosposki menjavale vsak mesec? Ko nikoli nisi vedel, kaj lahko tam dobiš? Še pomniš, Maribor, kako so bile izložbe zapuščene, zaprašene in razbite, ko je bila Gosposka skorajda ulica strahov? Še pomniš, Maribor, praznih hiš in dvorišč? Se spomniš Živih dvorišč, ki smo jih ustvarili z lastnim entuzijazmom in večinoma prostovoljskim delom? Se spomniš, Maribor, novoletnih smrečic pred trgovinami in pesmi kolednikov, gospe Scherbaum na Promenadi klobučkov, Ane Mrzle, bruhalcev ognja in prižiganja iskric na Židovskem trgu, se spomniš Maribor, ko smo rekli “Gospe in gospodje na Gosposko”? No, pri vsem tem je imela prste vmes Hiša! Društvo za ljudi in prostore, krajše Društvo Hiša!. MOM je namreč prostore, ki jih imamo v brezplačni uporabi, prejšnji teden ponudila na javni dražbi. Čeprav smo pripravljeni plačevati najemnino, ni zelo verjetno, da lahko premagamo velike trgovce. A si Mariborčani res to želimo?” so zapisali na spletni strani rajzefiber.si.

S svojimi dogodki, kot so Živa dvorišča, Lumina, Festival sprehodov, so oživljali mesto, staro mestno jedro ter se otepali misli, da za nekatere center mesta ostaja Europark. “Pripravljeni smo plačati najemnino, a verjetno nas lahko v zbiranju ponudb nekdo prehiti že z 1 € višjo ponudbo,” se bojijo pri Društvu Hiša!, kjer poudarjajo, da z njihovim odhodom iz centra mesta, Maribor izgubi avtentično ponudbo lokalnih spomenikov, inovativne turistične ponudbe in podobno. “Jedro našega mesta potrebuje raznovrstnost ponudbe, močno prisotnost lokalnih vsebin in strategijo ali vsaj pravilnik za vsebine v mestu. Pustite nam delati, kar delamo dobro in nam omogočite nadaljevanje dobre zgodbe!

Hiša! Rajzefiber! Gosposka 11!

Hiša! je društvo s statusom v javnem interesu, ki ga zmeraj znova potrjuje predvsem s svojimi dejavnostmi in programi kot so Živa dvorišča, Rajzefiber, Festival sprehodov, Promenada klobučkov, Dediščine mesta, Lumina, Center grafičnih umetnosti, Podzemni rovi Tezno ipd., ki so namenjena odpraševanju zapostavljenih prostorov, kreativni promociji tistega pozitivnega Maribora, skrbi za dediščino in povezovanju razpršenih deležnikov v mestu.

Otvoritev Rajzefiberja leta 2014.

Svoje prostore so si na Gosposki 11 uredili pred petimi leti, saj je takratno vodstvo MOM v njihovih aktivnostih, ki so uspešno odpraševale mestna dvorišča, videlo primerno orodje za oživljanje takrat sicer precej izpraznjene Gosposke ulice. “Vse od prihoda smo močno gradili na svoji prisotnosti ter velik del svojih naporov invenstirali v ponovno oživitev ulice z dogodki, kot so Gospe in gospodje na Gosposko, Promenada klobučkov, Koledovanje po pravljičnih ulicah, uličnim gledališčem in seveda Rajzefibrom, prostorom, kjer se srečujejo tako domačini kot popotniki in obiskovalci mesta in kjer lahko najdejo zanimive zgodbe Maribora, ki jih z našimi sodelavci tako skrbno iščemo in negujemo, prostor kjer med drugim najdemo tudi kotiček Štajerskega Arga, ki naše narečje promovira ne samo v Sloveniji, ampak že tudi v tujini.

Z lastnimi idejami ustvarjajo Maribor. Naš Maribor!

V Hiši! smo z lastnim delom in idejami ter s pomočjo drugih ustvarjalcev iz Maribora, Slovenije in tujine, oživili to ulico in ji vrnili vsaj nekaj tiste pregovorne mariborske duše, ki jo je skoraj povsem izgubila. Ljudje iz cele Slovenije (in širše) govorijo o Festivalu sprehodov, o doživetjih mesta na drugačen (naš) način, na katerih so Mariborčani sami predstavili svoje zgodbe, o podzemnih rovih na Teznu, o nekdanjih tolerančnih hišah, o industrijski dediščini, o kipih, stavbah, zgodbah, ljudeh… o Mestu. Z Rajzefibrom je ne samo Gosposka dobila vsebino, z našimi aktivnostmi so se ljudje začeli vračati v mesto in turisti pri nas preživljati več časa.”

Že res, da trenutno na Gosposki 11 večina ljudi vidi samo ‘še eno’ prodajalno, a dejstvo je, da je nekako treba preživeti. Svoja sredstva pa konstantno vračajo v naše mesto, namenjajo jih lokalnim deležnikom, s katerimi ustvarjajo programe prebujanja potencialov mesta. Po pregledih finančnih bilanc, pa za vas evro, ki ga MOM vloži vanje, sami v Maribor prinesejo dodatno skoraj 2 evra. “In v to niso štete neštete ure prostovoljnega dela nas in naših sodelavcev. Hiša! je torej neprofitno društvo, ki izvaja aktivnosti, ki so v interesu mesta, je zgolj 39% financirano iz mestnih sredstev in, kljub neprofitnosti, izkazuje pozitivne ekonomske učinke,” poudarjajo pri Društvo Hiša!

Med 2014-2019 je Društvo Hiša! izvedlo 836 dogodkov, delavnic, izobraževanj, gostili so 30.188 obiskovalcev ter 1739 izvajalcev in sodelujočih.

Društvo Hiša! tudi efektivno porablja pridobljena sredstva in izkazuje stabilno rast.

Konec najemne pogodbe meseca maja

Najemna pogodba za Gosposko 11, društvu poteče konec maja. Prvič so se s tem problemom na občino obrnili meseca oktobra lani, nato ponovno februarja. Pred dobrima dvema tednoma so jim nato sporočili, da gre Gosposka 11 na javno dražbo, nato so prejšnji teden izvedeli, da se je prostor na dražbi tudi znašel. “Ne da bi se pred tem kdorkoli iz občine sestal z nami in nam kot trenutnim uporabnikom dal možnost, da v teh prostorih ostanemo še naprej – kljub temu, da smo jim v dopisovanjih jasno izrazili dejstvo, da smo pripravljeni prevzeti finančno odgovornost in plačati najemnino,” pojasnjujejo pri Hiši!

Kot še poudarjajo, so najemnino vsekakor pripravljeni plačevati, kljub temu, da le-ta predstavlja več kot polovico njihove plače.

Ali MOM nima strategije, ki bi povedala, katere vsebine naj bodo v centru mesta?

In še za konec, Hiša! od MOM pričakuje le, da jim pustijo izvajati dejavnosti, ki manjkajo v mestu, in jih Rajzefiber in Hiša! tako odlično ustvarjata, z njimi si želijo predvsem dialoga. “Hkrati pozivamo mestni svet, vodstvo MOM in njene strokovne službe, da nemudoma pričnejo z oblikovanjem strategij in pravilnikov o prostorih v mestu in njihovih vsebinah. Vsa dobra mesta to že imajo.

Celoten zapis lahko najdete tukaj.