V občini Rače Fram, v naselju Ješenca, smo obiskali Joška Obrovnika, restavratorja in ljubitelja starodobnih vozil, ki ima v svoji garaži zavidanja vredno zasebno muzejsko zbirko, v kateri ne manjka starodobnih avtobusov, majhnih tovornih vozil, osebnih avtomobilov, mopedov in traktorjev.

Mariborčan Joško Obrovnik prihaja iz obrtniške družine, oče je bil čevljar, mama gospodinja, babica je bila znana gostinka. Izučil se je za avtoelektričarja, pred 40. leti ustanovil svoje podjetje, ki se ukvarja z avtoservisom, avtokleparstvom, avtoličarstvom, popravilom šasij in podobno. Ljubezen do avtomobilov je iz službe prenesel tudi domov in začel počasi dopolnjevati zbirko oldtajmerjev. »Moj prvi avto je bila Tatra Tip T12, majhen tovornjaček iz leta 1927. Pravzaprav sem kupil kar dva, ki sta nekaj časa stala v garaži, potem pa sem se, ko sem zbral dovolj denarja, lotil njune obnove. Ker sem se izučil na težkih tovornih vozilih in avtobusih, ti v moji zbirki tudi prevladujejo,« pojasnjuje Obrovnik in priznava, da je poklicno deformiran: »Če tudi popoldne delaš to, kar dopoldne v službi, potem to ni več hobi.«

Del zbirke je Ford A iz leta 1928, ki je bil nekoč v lasti znanega malečniškega čebelarja

Tako ima zdaj v garaži, prostoru, ki nekoč služila kot piščančja farma, šest avtobusov, več tovornjakov in številna druga vozila. Med ogledom zbirke najprej naletimo na traktor Steyr iz leta 1954, tovornjak Fiat 1100, že prej omenjeno češko Tatro iz leta 1927 na ročni zagon, ki velja za najstarejši primerek Obrovnikove zbirke. Zbirka se nadaljuje s Fordom A iz leta 1928, katerega prvotni lastnik je bil čebelar Franc Kirar iz Malečnika, ki je med drugim znan po tem, da je razvil svoj panjski sistem, z omenjenim avtomobilom pa je večkrat vozil čebele na pašo, celo na otok Vis. Sledijo trije avtomobili trikolesniki znamke Tempo, eden izmed njih je bil svojčas v disko klubu v Mariboru, na njem so plesali, zato ima še vedno udrto streho. Pozornost pritegnejo tudi opli (Opla Kadetta iz leta 1938 in 1979 , Opel GT iz leta 1972, Opel Rekord, ki so ga nekoč kmetje uporabljali za dostavno vozilo, …), pa tovornjak Citroen RU 23, …

V zbirki najdemo tudi najstarejši in najmlajši TAM-ov avtobus

Posebno strast za Obrovnika, ki je sicer član društva Oldtimer Duplek, predstavljajo avtobusi, med katerimi sta tudi dva TAM-ova. Prvi, najmlajši v zbirki, je letnik 1980, ki je v celoti obnovljen, nekoč so ga uporabljali za potrebe Cementarne Trbovlje. Drugi primerek (Pionir) pa je eden prvih avtobusov, ki so ga izdelali v TAM-u leta 1951. Obnovljen je po izvirni podobi z originalno Tamovo opremo. Naslednji, rdeč avtobus je avstrijski Steyr, letnik 1960, ki so ga pripeljali iz ene izmed dunajskih delavnic, bil pa je brez motorja in menjalnika. Najstarejši avtobus je iz leta 1939 – Opel Blitz, ki ga je Obrnovnik pripeljal iz odpada v Berlinu in ga prav tako v celoti obnovil. Njegova posebnost so leseni sedeži. Še dva ista tipa avtobusov pa še čakata na obnovo.

Res pa je, da pri nas za vozila s statusom oldtajmerja in certifikatom zveze SVS plačamo le 10 odstotkov zavarovanja in 20 odstotkov cestnine.

Večina avtomobilov iz Obrovnikove zbirke je v voznem stanju, niso pa vsi registrirani. »V Sloveniji žal nimamo menjalnih tablic, v Avstriji je drugače. Tam lahko več tehnično pregledanih starodobnih vozil vozijo z eno menjalno tablico. Res pa je, da pri nas za vozila s statusom oldtajmerja in certifikatom zveze SVS plačamo le 10 odstotkov zavarovanja in 20 odstotkov cestnine. Prednost je tudi, da je mogoče starodobnik eno leto registrirati, drugo leto pa ne in pri tem obdržati tabliconam je pojasnil.

Iz Londona je pripeljal fička z volanom na desni strani

V drugem delu garaže najdemo več fiatov in kabrioletov. Skupaj stojita dva fička, prvi je evropski, drugi angleški, iz Londona, z volanom na desni strani. Slednjega je naš sogovornik zlicitiral na eBayju. V nadaljevanju stojijo Fiat 600, Fiat 850 in Fiat 124, angleški MG Midget kabriolet, Fiat 1300, BSA – trikolesnik z enim kolesom zadaj in še VW hrošč, letnik 1969, z vojaško nadgradnjo. Del Obrovnikove zbirke je tudi Citroen iz leta 1954, tako imenovana »gangster limuzina« in avtomobil, ki ga je ob 70. rojstnem dnevu dobil v dar od družine. »Gre za sicer še neobnovljen Opel Olimpia Rekord iz leta 1957. Tak je bil moj prvi avtomobil.«

Pri obnovi vozil sodeluje cela družina, tudi žena Nada, ki že več kot 40 let pomaga pri restavriranju, zlasti pri tapiciranju sedežev, obnovi streh iz platna in podobno.

»Pri obnovi vozil sodeluje cela družina, tudi žena Nada, ki že več kot 40 let pomaga pri restavriranju, Polaga pod, oblaga strop in stene. Največ dela pa ima s čiščenjem in poliranjem starih letvic in vidnih delov, da so ponovno kot novi. Dosti dela ima tudi z rednim čiščenjem pred in po vožnji, posebej z avtobusi. Kleparska dela, zlasti fino montažo, opravljam sam, večje stvari, tudi barvanje karoserije, pa opravijo v delavnici  podjetja. Vozila vedno vrnemo v prvotno stanje, vedno več rezervnih delov pa je zadnje čase mogoče dobiti preko spleta,» pravi Obrovnik.

Pozornost pritegnejo tudi ostali eksponati, med njimi ogromno stekleničk najrazličnejših oblik in vsebine

Ob vozilih pri Obrovnikovih naletimo še na neverjetno zbirko stekleničk najrazličnejših oblik in vsebine. »Gre za majhne še neodprte stekleničke alkohola v obliki hruške, trobente, avtomobila, … med njimi je veliko Talisovih eksponatov. Odprte in popite stekleničke nimajo več zbirateljske vrednosti.«

Gre za majhne še neodprte stekleničke alkohola v obliki hruške, trobente, avtomobila, … med njimi je veliko Talisovih eksponatov.

Pozornost pritegnejo tudi najrazličnejši fotoaparati, kamere, projektorji (tudi takšen na petrolej), pisalni stroji, starinski radijski sprejemniki, gramofoni, baterije, med njimi je tudi analogni filmski projektor, ki je nekoč stal v mariborski dvorani Štuk, pa jukebox, ki še vedno deluje, in še bi lahko naštevali.

Velika želja našega sogovornika je, da razstavni prostor še poveča, kar bi lahko dosegel s postavitvijo dodatnega šotora. »Avtobuse bi lahko na ta način ločil od ostalih eksponatov, s čimer bi zbirka postala preglednejša. Potrebujem pa tudi dodatni prostor za postavitev zbirke mopedov