V Mariboru bo 31. januarja 2025 zaživel prenovljen sistem javnega mestnega potniškega prometa, ki prinaša številne izboljšave za uporabnike. Cilji prenove so usmerjeni v modernizacijo, boljšo dostopnost, večjo trajnost in udobje.
Spodbujanje alternativnih prevoznih sredstev
Z načrtovanjem linij se je zasledovala vizija načrtovanja urbanih območij s poudarkom na javnem prevozu in trajnostni mobilnosti, k spodbujanju uporabe alternativnih prevoznih sredstev in zmanjšanje avtomobilskega prometa in z ustvarjanjem okolja, ki spodbuja peš, kolesarske in javne prevozne poti.
Dostop do najbližjega postajališča javnega potniškega prometa do 300 metrov za 91 % prebivalcev MOM, do sedaj je ta številka bila 85 %.
3 novi koncepti linij, nova postajališča, zeleni nadstreški
Celovita prenova linij javnega mestnega potniškega prometa prinaša tri nove koncepte linij: glavne, povezovalne in integrirane linije, krajše in hitrejše poti, nove avtobusne postaje, zelene nadstrešnice in 15 povezovalnih točk, to so točke, kjer bodo uporabniki lahko presedlali na druge oblike mobilnosti. Prenova linij je bila narejena strokovno s sodelovanje širše skupine ljudi, ki se ukvarjajo z načrtovanjem prometa in trajnostne mobilnosti ter sodelovanje javnosti, uporabnikov in tudi tistih, ki javnega potniškega prometa še ne uporabljajo. Prenovljene linije predstavljajo konsenz stroke, ekonomske vzdržnosti spremembe in izboljšanje uporabniške izkušnje.
Sprememba linij prinaša 33 novih postajališč, urejenih bo 10 novih zelenih nadstrešnic v mestnem jedru. Prav tako prenova vključuje 15 povezovalnih točk, ki ponujajo možnosti povezav z ostalimi linijami mestnega in medkrajevnega prometa, prestope na postaje železniškega prometa, uporabo mreže MBajk, sistemov Park & Ride in »car sharing«. Med drugim je že nekaj časa mogoče kartično plačevanje.
Glavne linije bodo: G1–G6. Povezovale bodo najgosteje naseljene dele Maribora s cilji potovanj, vodene bodo direktno, v koničnem času bo njihova frekvenca voženj med 10 in 20 minut.
Povezovalne linije bodo: P7–P19. Povezovale bodo preostale dele Maribora in zagotavljale dostopnost tudi v redkeje naseljenih predelih, v koničnem času bo njihova frekvenca voženj na vsaj 25 minut.
Integrirane linije bodo: I101–I112. Povezovale bodo redko poseljena območja s povezovalnimi oziroma glavnimi linijami in omogočale vožnjo predvsem šolarjem do osnovnih šol. Bodo fleksibilne, saj se bodo prilagajale dejanskim potrebam prebivalcev, njihova frekvenca voženj bo vsaj 2-krat na dan.
Za realizacijo prenove so potrebovali 2 leti
Župan MOM Saša Arsenovič je pri tem dejal, da je trajalo dve leti, da je prišlo do realizacije prenove: »Vse v želji, da bi postali še bolj trajnostno mesto, da bi čim več ljudi izbralo uporabo javnega potniškega prometa pri odhodu v mesto. Z integriranimi linijami bomo izboljšali dostopnost do redkeje poseljenih območjih. Razbremenili bomo ceste, ki so najbolj prometno obremenjene. Zmanjšali se bodo čakalni časi ter povečalo udobje uporabniške izkušnje.«
[[image_1_article_73874]]
Stojala za kolesa bodo še dodali ob številna avtobusna postajališča, tako da bodo lahko uporabniki, ki so nekoliko dlje od postaje, lahko s kolesom prišli do postajališča ter pot nadaljevali z avtobusom.
»Edina linija, ki je doslej še ni bilo, je bila linija G5. Avtobus prečka tudi Koroško cesto in študentski kampus ter s tem zmanjša potovalni čas za okoli 10.000-15.000 študentov Univerze v Mariboru. To linijo uporablja več kot 600 potnikov na dan,« dodaja župan Arsenovič.
Obeta se plačljivo parkirišče pri Dvorani Tabor ter E.Leclercu
Direktor Marproma Ranko Šmigoc je napovedal plačljiva parkirišča pri Dvorani Tabor ter E.Leclecru: »“Za Marprom je celotna operacija s spremembami linij predstavljala velik izziv ter izjemen obseg dodatnih del. Prenova linij prinaša mariborskemu javnemu potniškemu prometu številne izboljšave, med katere sodita ureditvi P+R parkirišč pri E.Leclercu ter dvorani Tabor. Ta parkirišča so sicer zaenkrat še brezplačna, vendar lahko kmalu pričakujemo spremembe in bodo ta parkirišča plačljiva. Gostota voženj na nekaterih linij bo tako zgolj nekaj minut. Prav tako bo infrastruktura na vseh 360 postajališčih enotno opremljena. Prav tako bodo posodobljeni vsi govorni napovedniki in zaslonski prikazovalniki. S 8. decembrom je že bilo poskusno uvedeno kartično plačevanje pri vozniku, kar podpiramo, saj skrajša potovalni čas avtobusa. Načrtujemo tudi integracijo zdajšnje vozovnice v mobilni aplikaciji na validiranje Bluethooth, ki bo omogočala nakup vseh vozovnic v aplikaciji. S tem bo dodatno poenostavljen nakup in uporaba vozovnic.
Del prenove linij je tudi možnost plačevanja vožnje na avtobusu s plačilnimi karticami Visa in Mastercard. Brezstično plačevanje omogoča tudi plačilo za več oseb hkrati in upošteva prestop v roku 75 minut. Gvido Jemenšek, član uprave OTP banke, je ob tem poudaril zadovoljstvo, da je OTP banka partner pri tem projektu: »Gre za naše domače mesto. Pripomoremo lahko k temu, da ustvarimo najboljšo uporabniško izkušnjo vsem našim strankam in meščanom, kot tudi turistom.«
Spremembe v imenih postajališč, krajših delovnih časih ter številnih linijah
Mitja Klemenčič, z Urada za komunalo, promet in prostor MO Maribor, je pojasnil optimizacijo prenovo linij. »Gre za 15 minutno mesto, kjer so predeli Maribora povezani tudi z alternativnimi mobilnostnimi oblikami. Z vizijo zmanjšanja števila avtomobilov ter izboljšati kvaliteto življenja v samem mestu. S prenovo linij smo pričeli z letom 2023. Februarja 2024 smo te spremembe predstavili javnosti ter dobili 674 komentarjev občanov. 77% predlogov smo pri tem upoštevali. Junija pa je Mestni svet spremembe potrdil. Naslednji teden pa se bo prenova javnega potniškega prometa zgodila v praksi.«
[[image_2_article_73874]]
Vozni redi so se tako skrajšali na 10-ih linijah, na liniji G3 tudi za 14 minut.
V JP Marprom bodo z dokončnim opremljanjem postajališč in nameščanjem novih voznih redov ter linijskih kart pričeli v ponedeljek 27. 1. 2025. V tem času bodo imeli uporabniki dostop do aktualnih voznih redov na spletni strani podjetja Marprom ali na informacijah za uporabnike. Zaradi velikega obsega del prosijo vse uporabnike za razumevanje.