Leta 2022 je Letalski center Maribor v Veliki Britaniji kupil drugo letalo za protitočno obrambo, ki pa še ne posipava oblakov, saj je v procesu servisiranja in certifikacije. Letalsko obrambo proti toči tako še vedno izvajajo zgolj z obstoječo cessno 206, ki leti že okoli 35 let. V času nastanka poletnih neviht in neurij je to letalo rezervirano zgolj za protitočno obrambo, drugih poletov z njim ne morejo opravljati. 

Cessna 340 je zmogljivejša in omogoča obdelovanje oblakov od zgoraj

Predlani kupljeno letalo, gre za cessno 340, je zmogljivejše. Ima dva motorja, omogoča daljše polete, kar pomeni, da bi lahko v zrak, če bi bila zagotovljena sredstva, poleteli še pred razvojem nevihte, poleg tega pa bi lahko oblak obdelovali od zgoraj (sistem On the top): "To se na primer zgodi, ko pridejo oblaki čez Pohorje. Takrat mi z našim sistemom posipavanja od spodaj ne moremo delati," pojasnjuje Darko Kralj, vodja obrambe pred točo na Letalskem centru Maribor.

Kaj pomeni posipavanje oblakov?

Posipavanje oblakov je metoda spreminjanja vremena. Reagent se nadzorovano razprši v oblake. Ti materiali nato spremenijo mikrofizične procese v oblaku z zagotavljanjem dodatne kondenzacije ledenih jeder ali spreminjanjem relativne vlažnosti z vnosom higroskopskih delcev.

Posipavanje nad bazo oblaka: 

- Reagentno sredstvo je razporejeno nad ali znotraj oblaka. Ustrezni izdelki so tako žarilne plamenice kot rakete, ki jih je mogoče izmetati.

- Za to vrsto vnosa se lahko uporabljajo tudi generatorji, nameščeni na letalu, ali (pri sejanju toplih oblakov) higroskopski sistemi.

Posipavanje pod bazo oblaka: 

- Reagenčno sredstvo se posipa pod oblakom in nato naravno porazdeli z dvižnimi tokovi ali termičnimi učinki.

- Za dosego tega se lahko uporabijo bakle, ki izgorevajo na mestu, generatorji, nameščeni na letalu, ali higroskopski sistemi.

Poleg tega bi lahko z zmogljivejšim letalom opravljali tudi tako imenovane preventivne polete: "Vsaka majhna nevihta se lahko razvije v večjo. Zato je pomembno, da v tem primeru delamo preventivo, česar se naši sosednje Avstrijci pogosto poslužujejo. Zdaj pa si s predvidenimi 26. urami branjenja tega ne moremo privoščiti. Še takrat, ko gre za večje nevihte, se moramo odločati, kam bomo poleteli."

Kralj ob tem opozarja, da bo letalski center kmalu izkoristil po pogodbi financiranih 26 ur branjenja, s tem, da sezona toče še ni končana. Zaradi intenzivnosti letošnjih neviht je namreč tudi poraba reagentov večja

Servis letala so morali ustaviti

Nakup letala je bil, ker ga je potrebno še v celoti servisirati, nekaj cenejši. S servisom, ki ga imajo v svoji hiši, so že začeli, vendar so ga morali ustaviti, saj jim je zmanjkalo potrebnega denarja. "Na drugi strani pa sedaj slišimo ministrico, da želi ekološko obdavčiti avione." Kralj nadaljuje, da računajo na pomoč države, nenazadnje sta tudi državni svet in komisija za kmetijstvo dejala, da je potrebno protitočno obrambo urediti s posebnim zakonom. Zaenkrat pa vse ostaja le pri obljubah. "Če bi v obrambo pred točo vložili toliko kot smo v protipožarne avione, bi danes imeli v Sloveniji postavljene že tri protitočne centre."

Kralj že vrsto let zagovarja, da bi imela Slovenija tri tovrstne centre, v vsakem po eno visoko usposobljeno letalo, z dvema manj zmogljivima pa bi opravljali preventivno posipavanje. "Za vsak regijski center je potrebno nabaviti enaka osnovna sredstva in usposobiti posadke. Usposabljanje pa je sestavljeno iz teoretičnega in praktičnega dela in traja najmanj tri sezone."  Del sistema bi bil tudi radar v severovzhodni Sloveniji, konkretno v Žikarcah. 

Eno protitočno letalo v Sloveniji brani območje v velikosti štiri tisoč kvadratnih kilometrov. Gre za vseh 27 občin v statistični regiji Pomurje, vseh 41 občin v Podravju, občini Slovenske Konjice in Zreče iz savinjske statistične regije ter za občino Podvelka na Koroškem. 35 odstotkov denarja prispeva ministrstvo, ostalo lokalne skupnosti. 

V aviaciji se stvari premikajo počasi 

Ker se stvari v aviaciji premikajo počasi, bi, četudi bi imeli zagotovljena sredstva, trajalo minimalno eno leto, če ne celo dve, da bi letalo usposobili, nadaljuje Kralj: "Že pridobitev papirjev ne gre hitreje. To danes ni več odvisno le od naše agencije za letalstvo, ampak gre preko Evrope, kjer pa traja, saj moramo dobiti evropski certifikat." Cessna 340 je sicer trenutno v postopku registracije v Srbiji, saj v Sloveniji po Kraljevih besedah o tem ni bilo mogoče doseči dogovora, bodo pa ga kasneje preregistrirali. Poleg tega je potrebno še šolanje pilotov, ki bodo leteli z zmogljivejšo cessno. "Ker je financiranje le za eno leto, ne moremo izpeljati nobene investicije, niti zainteresirati mladih za šolanje, da bi v tem videli neko perspektivo. Lahko samo pokrivamo stroške, v tem ni nobene dodane vrednosti," zaključi sogovornik.