Veljaven Odlok o podlagah za odmero komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo na območju Mestne občine Maribor je bil izdelan na podlagi starega Zakona o urejanju prostora in ni usklajen z novim Zakonom o urejanju prostora. Kot posledica te neusklajenosti so podlage za odmero komunalnega prispevka, kot so stroški obstoječe komunalne opreme, neustrezne ali pa prenizke.
Financiranje iz komunalnega prispevka
Gradnja komunalne opreme se financira iz komunalnega prispevka, proračunskih sredstev občine in drugih virov. Drugi viri financiranja komunalne opreme so proračunska sredstva države, sredstva, pridobljena iz različnih skladov, in druga finančna sredstva, ki niso komunalni prispevek.
Zakon o urejanju prostora (ZUreP-3) omogoča občinam, ki niso uskladile svojih podlag z zakonom, uporabo nadomestnih podlag za odmero komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo, kot izhajajo iz podzakonskih predpisov. Uredba o programu opremljanja stavbnih zemljišč in odloku o podlagah za odmero komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo ter o izračunu in odmeri komunalnega prispevka določata, da če občina ne določi prispevne stopnje zavezanca, se šteje, da je prispevna stopnja zavezanca 100 odstotkov.
Za naš medij Maribor24 so z Mestne občine Maribor sporočili, da je "zavezanec za plačilo komunalnega prispevka investitor/lastnik objekta, ki se na novo priključuje na komunalno opremo ali investitor/lastnik, ki povečuje neto tlorisno površino objekta ali spreminja njegovo namembnost. Višino komunalnega prispevka odmeri občina z odločbo na zahtevo zavezanca ali po uradni dolžnosti."
Splošne informacije in stroške postopka si lahko ogledate na spletnih straneh MOM ali na tej povezavi.
"Komunalni prispevek se deli na komunalni prispevek za novo komunalno opremo in komunalni prispevek za obstoječo komunalno opremo, posledično se razlikuje tudi višina odmere," sporočajo iz MOM. Občina vodi evidenco plačil komunalnih prispevkov za 20 let. Kljub temu na naše vprašanje o trenutnem skladu zbranih komunalnih prispevkov niso odgovorili.
Podlage za odmero komunalnega prispevka
Komunalni prispevek za novo komunalno opremo se izračuna ob upoštevanju obračunskih stroškov nove komunalne opreme na enoto mere in meril za odmero komunalnega prispevka za novo komunalno iz 164. člena Zakon o urejanju prostora.
Podlage za odmero komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo so stroški obstoječe komunalne opreme, stroški obstoječe komunalne opreme na enoto mere in merila za odmero komunalnega prispevka za obstoječo komunalno opremo (površina gradbene parcele stavbe, bruto tlorisna površina objekta, razmerje med deležem gradbene parcele stavbe in deležem površine objekta, faktor namembnosti objekta in prispevna stopnja zavezanca).
Za posamezno vrsto obstoječe komunalne opreme se določi naslednja prispevna stopnja zavezanca psz(i):
- za javne ceste: psz znaša 50 %;
- za javni vodovod: psz znaša 100 %;
- za javno kanalizacijo: psz znaša 50 %;
- za daljinsko ogrevanje - vročevodno omrežje: psz znaša 20 %;
- za plinovodno omrežje: psz znaša 50 %;
- in za javne površine: psz znaša 70 %.
[[image_1_article_65062]]
Komunalni prispevek odmeri zavezancu za plačilo komunalnega prispevka Javno podjetje za gospodarjenje s stavbnirni zemljišči d.o.o. z odločbo. "Do vzpostavitve e-Graditev se komunalni prispevek odmerja pred pridobitvijo gradbenega dovoljenja in je hkrati pogoj za pridobitev gradbenega dovoljenja na Upravni enoti," razložijo iz MOM in dodajo: "Prav tako je plačilo komunalnega prispevka pogoj za priključitev objekta na posamezno vrsto komunalne opreme oziroma začetek uporabe posamezne vrste komunalne opreme."
Obročno odplačevanje komunalnega prispevka je možno tako, da je celotni komunalni prispevek plačan najkasneje v enem letu od pravnomočnosti odločbe, s katero je odmerjen komunalni prispevek.
Povečanje namenskega prihodka za 1 milijon evrov
Uporaba meril iz vladne Uredbe, kot jo uporabljajo na primer Občina Selnica ob Dravi in Mestna občina Koper, bi glede na finančne podatke iz leta 2023 prinesla povečanje namenskega prihodka za približno 1 milijon evrov.
"Komunalni prispevek je namenski vir financiranja gradnje komunalne opreme. Občina z odlokom, s katerim sprejme občinski proračun, določi komunalni prispevek kot namenski prihodek. Sredstva, zbrana s komunalnimi prispevki, lahko občina porablja samo za namen gradnje komunalne opreme skladno z načrtom razvojnih programov občinskega proračuna," pojasnijo iz MOM.
Dodajo: "Plačan komunalni prispevek se namenja za izgradnjo komunalne in cestne infrastrukture in sicer v različne namene, konkretno v letu 2023 v obnove cest Koseskega in Medvedova, za sofinanciranje državnih cest (lani zaključek podaljška Ceste Proletarskih brigad), konkretno še za izdelavo projektov za podvoz Ledina ter za preplastitve cest."
"Glede na sprejet sklep, se je višina komunalnega prispevka dvignila in zato letos iz tega naslova računamo na višje prihodke," zaključi MOM.