Opera in Balet Slovenskega narodnega gledališča Maribor bosta v petek, 11. novembra, v Dvorani Ondine Otta Klasinc uprizorila slovensko noviteto skladatelja Slavka Avsenika ml. in libretista Nejca Gazvode, operni muzikal v šestih prizorih Tesla v režiji Aleksandra Popovskega in pod taktirko Simona Krečiča. V naslovni vlogi bo nastopil Klemen Slakonja.

Pred samo premiero pa so avtorji in ustvarjalci včeraj zvečer spregovorili o nastanku novega glasbenega spektakla, ki za izhodišče jemlje Teslovo visoko etično osebnost in njegovo človekoljubje, ki sta usmerjena v iskanje dobrobiti vseh ljudi.

Nastopili bodo Klemen Slakonja, Sabina Cvilak, Jaki Jurgec, Dada Kladenik, Martin Sušnik, Dušan Topolovec, Mihael Roškar, Lucija Krašovec, Petra Crnjac, Mojca Potrč, Marko Škofič, Sebastijan Čelofiga, Bogdan Stopar, Tomaž Planinc ter baletni ansambel, operni zbor in simfonični orkester SNG Maribor.

Ob tej posebni priložnosti je direktor SNG Maribor Danilo Rošker izpostavil, da je nekaj časa trajalo, da so zbrali ekipo, ki je bila pripravljena se podati v izziv uprizoritve opernega muzikala, a jim je na koncu le uspelo. “Smo pred velikim spektaklom,” je izpostavil ter prepričano dejal, da so pripravili veliko zgodbo.

V ospredju bo Tesla, a ne kot znanstvenik, temveč kot človek

Nikola Tesla velja za enega najbriljantnejših znanstvenikov sodobne ere, ki je s svojimi “čudodelnimi” izumi in raziskavami za vedno spremenil podobo sveta. Ob impulzu do raziskovanja pa je Tesla bil v prvi vrsti človek in človekoljub, ki je zaradi svojega utopičnega idealizma večkrat prehajal v navzkrižje z dehumanizirajočimi interesi kapitala.

“Odločil sem se, da bom Teslo naredil po svoje. Poskusil se bo oddaljiti od njegovega prikaza kot osamljenega genija, ki ga nihče ni razumel,” je dejal libretist Nejc Gazvoda, ki se znanstvenika ni lotil iz biografskega vidika.

“Tesla ni bil le briljantni znanstvenik in izumitelj, ampak tudi umetnik. Njegove ideje o svetu in energije so zame primeri čiste umetnosti, ki presegajo zamejenost prostora-časa, in v skladu s tem smo zasnovali tudi koncept uprizoritve opernega muzikala,” je pojasnil režiser Aleksander Popovski.

Ustvarjalce je zanimal predvsem aspekt kreativnosti in možnost potovanja skozi čas, ki se kaže v spontanih, a zato nič manj premišljenih časovnih zdrsih in prehodih med posameznimi prizori. “Prepričan sem, da bo predstava vsakemu izmed nas ponudila svoj niz odgovorov na temeljna vprašanja, kdo in kje smo ter kdo je bil pravzaprav Tesla. A ne glede na izrečeno se mi zdi prav vedno znova opozoriti na dejstvo, da smo vsi navsezadnje le ljudje in da pravzaprav ni pomembno, ali je nekdo genij ali poulični prodajalec časopisa – vsak, prav vsak izmed nas ima svoje mesto na tem svetu in v zgodovini, za katero smo soodgovorni,” je dodal režiser.

Glavni igralec Klemen Slakonja, ki je na predstavitev opernega muzikala prišel kar v preobleki Tesle, je na vprašanje, kako se je preleviti v to osebnost, pojasnil z eno besedo: “Genialno”. V nadaljevanju je še dodal, da gre za največji projekt, v katerem je do zdaj sodeloval, ter da je ob vsem skupaj izjemno užival.

Glasba združuje različna glasbena obdobja in sloge

Pri opernem muzikalu ne gre samo za posebnost pri prikazu glaven vloge, saj ga želijo avtorji in umetniki predstaviti v prvi vrsti kot človeka, ampak se osebnost kaže tudi v sami glasbi, ki ji bodo obiskovalci SNG-ja lahko prisluhnili v petek.

Umetniški vodja Opere in dirigent Simon Krečič je namreč izpostavil, da se v predstavi mešajo različni glasbeni slogi: “Partitura zelo smiselno sledi vsebini in času dogajanja opere, pri tem pa se mojstrsko poigrava z najrazličnejšimi glasbenimi slogi in obdobji. Tako imamo dele, napisane v popolnoma klasičnem, mestoma celo polifonem opernem glasbenem jeziku, nato se sprehodimo preko salonske glasbe, valčka iz konca 19. stoletja, tanga in drugih glasbenih ritmov, mimo popularne glasbe današnji dni, od zvokov rocka, pop baladnih napevov pa vse do za Teslo neizbežne elektronske glasbe.”

Operni muzikal Tesla predstavlja velik izziv tudi za pevce, tako soliste kot zboriste, saj morajo med predstavo spreminjati način petja in se prilagajati žanru in obdobju. Tudi pri oblikovanju pevskih linij in zborovskega stavka se je skladatelj izkazal kot izjemen mojster in poznavalec tega občutljivega področja, s čimer je pevcem omogočil, da se pokažejo v najlepši luči.

Kreiranje primerne glasbe pa je predstavlja izziv za skladatelja Slavka Avsenika ml., ki je kar nekaj časa potreboval, da se je prebil do pravega pristopa. Takoj po začetku vaj pa so se pokazale tudi nekatere pomanjkljivosti. “Ko sem vstopil v delovni proces, se je ob odkrivanju vsebinske moči njegovega libreta razočaranje kaj kmalu prelevilo v čisto navdušenje, saj je poleg zanimivih zapletov omogočilo tudi združitev opere in muzikala v nekaj, kar mi je bilo v tem primeru izrazno še bliže – operni muzikal,” je pojasnil.

Obiskovalcem, ki so prišli na predstavitev glasbene novosti, je skladatelj na klavirju na predstavil nekaj utrinkov glasbe, ki bo prostore SNG-ja v celoti napolnila v petek.

Po petkovi premieri bo letos Tesla v Mariboru na sporedu še 12., 13., 15. in 16. novembra, 28. decembra pa v Cankarjevem domu v Ljubljani.

Predstava je nastala s pomočjo nekaj pokroviteljev

Pokrovitelj uprizoritve je Lumar IG – trajnostni partner gledališča, direktor Marko Lukić pa je dejal: “Ne samo, ker je bil Nikola Tesla v svojih dosežkih daleč pred vsemi, pač pa tudi zaradi občutka za splošno dobro smo pri Lumarju z veseljem pristopili k sodelovanju pri tem projektu. Tudi v poslanstvu našega podjetja je skrb za boljši jutri. Bivanje z nizkim ogljičnim odtisom, razvoj energetsko učinkovitih in trajnostno naravnanih rešitev je del našega DNK in dolgoročnih usmeritev.”

V Slovenskem narodnem gledališču Maribor se zahvaljujejo tudi sponzorjema s.Oliver in Ineor.