Proizvodno, razvojno, svetovalno in trgovsko podjetje Merel, ki je v svetu med vodilnimi na področju laboratorijskih inovacij za najzahtevnejše merilne izzive, je od začetka letošnjega maja na novi lokaciji. Svojo dejavnost razvija v prostorih nekdanjega hotela v Kamnici v občini Maribor, kjer je ustvarilo odlične pogoje za zaposlene, ker pa je objekt obdržal svoj hotelski pridih, je nastalo nekoliko nenavadno, a zanimivo, vzpodbudno in unikatno delovno okolje.

O uspešni podjetniški zgodbi, ki bi lahko marsikomu služila za vzgled, smo se pogovarjali z direktorjem Merela Matjažem Goličem. Veliko stavi na timski duh, prepričan je, da podjetje ni zgolj direktor, pomembna je ekipa, ki diha kot eno. 

Zgodbo sedaj zelo uspešnega podjetja je leta 1989 v Selnici ob Dravi začel vaš oče Jože, ki je gotovo postavil pomembne temelje. 

Oče je takrat v Selnici začel s servisno dejavnostjo laboratorijske opreme, kasneje smo jo začeli še prodajati. Naš naslednji sedež je bil na Mladinski ulici v centru mesta, leta 2014 pa smo se preselili na Studence. Tamkajšnje poslovne prostore smo v naslednjih letih začeli preraščati, poleg tega je bila naša dejavnost razdeljena med dva objekta. Prvi je bil namenjen administraciji, prodaji in servisu, drugi, dislocirani, pa razvoju in proizvodnji. Zato smo v lanskem letu začeli z intenzivnim iskanjem nove lokacije. 

Kdaj ste vodenje podjetja prevzeli od očeta?

V podjetju sem že od malih nog. Tam sem že v srednji šoli opravljal prakso, v času fakultete sem se začel ukvarjati s servisi računalnikov in merilne opreme. To je vplivalo tudi na mojo odločitev za nadaljnji študij. Osnovni je bila elektronika, vezano na posel pa sem nadaljeval izobraževanje na kemijski tehnologiji. V našem družinskem podjetju sem začel v tehnični podpori (servisu), kasneje pa prevzel mesto direktorja. Oče se je upokojil pred dobrimi desetimi leti.

[[image_8_article_67522]]

Kakšna je bila vaša vizija upravljanja podjetja?

Prvi trd oreh je bil v prestrukturiranju podjetja iz mikro v majhno podjetje. Uvedli smo posamezne ekipe z vodji in spremenili način razmišljanja. Ko sem se priključil podjetju, so bili trije, štirje zaposleni, ko sem pa prevzel, okoli šest, nato pa smo njihovo število povečevali. 

Gre za družinsko podjetje v pravem pomenu besede. Povezava ni samo z ustanoviteljem podjetja, mojim očetom in mamo, zaposlujemo že tudi drugo generacijo naših sodelavcev. 

Na kak način je podjetje organizirano?

Razdeljeni smo v manjše skupine. Na eni strani je podjetje Merel, ki se ukvarja s prodajo analizne opreme, Merel Instruments je blagovna znamka, s katero nastopamo na svetovnih trgih, imamo pa tudi razvojni oddelek, ki deluje avtonomno na projektih za izven. Četrti steber pa je tehnična podpora (servis, pomoč), na katero smo zelo ponosni. Naši inštrumenti so namreč zelo kompleksni in po nakupu strankam nudimo še izkušnje in znanje, da neko aparaturo spravimo v življenje, v nadaljevanju pa jo tudi vzdržujemo. 

[[image_6_article_67522]]

Vsaka ekipa ima svojega vodjo, pri čemer si prizadevamo, da so posamezne ekipe v svojih odločitvah in načinu vodenja zelo avtonomne. Zaradi tega podjetja ni težko voditi. Ekipe so si med seboj zelo različne. Na primer, ekipa tehnične podpore v primerjavi z razvojno ekipo živi popolnoma drugačen ritem. Prvi so bolj vezani na delovni čas strank in se morajo odzivati v določenem delu dneva, razvojnike pa včasih motivira tudi delo ponoči. Če želimo od ekip najboljše rezultate, potem jim je potrebno dati pogoje, v katerih se počutijo dobro. 

[[image_1_article_67522]]

Naša usmeritev je tudi v tem, da veliko stavimo na mlade. Te kar hitro postavljamo na vodilne položaje. Imeli smo srečo, da smo dobili res izjemne sodelavke in sodelavce, ki so se hitro uveljavili na določenih pozicijah. Na njih sem zelo ponosen, ker so mladi, vsak s svojo posebno energijo. Tudi sicer je podjetje pomlajeno s povprečno starostjo zaposlenih okoli 37 let. To je gotovo ena izmed naših posebnosti. Sicer pa naši zaposleni prihajajo s širšega štajerskega območja; od Ptuja do Selnice ob Dravi. Tako da imamo na tem območju dovolj ljudi s potrebnim znanjem.

Sam tudi ves čas iščem primere dobrih praks v drugih podjetjih. Nato pa skupek karakterjev in kemije, s katero se ukvarjamo, privede do tega, da smo uspešni. 

[[image_7_article_67522]]

Ste torej direktor, ki se ne ukvarja zgolj z vodenjem podjetja?

Res je. Še vedno mi je tehnike zelo blizu. Vodenje podjetja zahteva vedno več časa, truda in inovativnih pristopov. Zaenkrat še najdem čas, da nivo nižje vodim razvojno skupino, še vedno sem vpet tudi v tehnično podporo. 

S čim se v bistvu ukvarjate?

V glavnem se ukvarjamo z analizno laboratorijsko opremo in avtomatizacijo procesov v laboratorijih. Naš razvojni oddelek, ki temelji na lastnem znanju, na trg pripelje marsikateri inovativni izdelek. 

Razvojni oddelek deluje na dva načina. Eden je, da razvijamo lastne produkte, obenem pa sprejemamo tudi posle razvoja za nekoga drugega, kot projekt. Isto ekipo torej izkoristimo v dveh smereh. 

Kdo so vaši kupci?

Praktično vse vodilne firme, ki imajo laboratorij, in podjetja po vsem svetu, ki iščejo rešitve v avtomatizaciji procesov. Veliko se ukvarjamo s tako imenovano kolaborativno robotiko, ki v tem času predstavlja tržno nišo. Veliko delamo s farmacevti, okoljevarstvenimi laboratoriji in industrijo. 

[[image_2_article_67522]]

V vaši dejavnosti se vedno znova pojavljajo nove tehnologije in napredek. S čim ste prisotni na slovenskem in s čim na svetovnem trgu?

Razlika je očitna, spreminjajo se tudi naše stranke, predvsem pa tehnologija, ki nam je na voljo za doseganje ciljev. Ob tem pa poskušamo biti še korak pred vsemi.

Z delom podjetja nastopamo na slovenskem trgu, kjer nas poznajo predvsem kot zastopnike, distributerje in tiste, ki nudijo tehnično podporo. Kar se pa tiče razvoja in lastnih produktov, pa se pojavljamo na svetovnem tržišču. Tam pa nam je Slovenija velikokrat zgolj inkubator, ciljamo pa na tuje trge. Imamo inštalacije po Ameriki, Angliji, veliko se pogovarjamo z Indijo, naši manjši izdelki pa potujejo v številne evropske države, prav tako v Tajvan in na Kitajsko. 

Na kateri proizvod, ki je plod vašega znanja, ste najbolj ponosni?

Naš najbolj prepoznaven izdelek, ki je poljudnoznanstveni, je robotizirano kolaborativno pohištvo. Gre za integracijo majhnega robota v laboratorijski pult. Naša naloga je, da za stranke spišemo aplikacijo oziroma avtomatiziramo nek njihov proces. V tem procesu na primer del nalog opravi tehnik, drugi del pa prevzame robot.  Naše delo obsega vse postopke do končnega izdelka, vse do integracije v laboratorij, inštalacije in zagona. Vse, ki vas to zanima, vabim, da si na naši spletni strani preberete več o teh tehnologiji. 

Naši produkti so v veliki meri uporabljeni v kontrolah kakovosti končnih izdelkov. To velja za praktično vse farmacevtske izdelke, ki so na tržišču. Gre za varovalko, s pomočjo katere so farmacevtski izdelki na tržišču res varni za zdravje. 

Merelovi produkti za (delno) avtomatizacijo procesa disolucije: 

[[image_3_article_67522]]

[[image_4_article_67522]]

Je v tej branži na trgu velika konkurenca?

Ponekod je, tam, kjer smo pa zelo inovativni, pa niti ni, zato tudi gremo z razvojem v tisto smer. Je pa v tem primeru naslednji velik izziv prepričati stranke, da je naša implementacija dobra. 

V podjetju je 30 zaposlenih. Ali težko najdete ustrezni kader?

Do zdaj nismo imeli težav s kadrom. K temu je najbrž pripomoglo tudi to, da smo si v vseh teh letih že ustvarili nek sloves. Ko razpišemo prosto delovno mesto, kar hitro najdemo prave ljudi. Zelo smo povezani z obema univerzama, v Mariboru in Ljubljani, s katerima imamo veliko skupnih projektov. Na prakso radi sprejmemo študente, kdo od njih potem tudi ostane pri nas. Glavni kadrovski bazen za nas predstavljajo fakultete. Ne samo da nimamo težav z iskanjem kadra, brez težav ga tudi zadržimo. 

Na leto v povprečju pridobimo enega zaposlenega. 

Ali v tem trenutku iščete nove zaposlene?

Ja, ravno pred dnevi smo objavili razpis. Iščemo programerje, kemika, farmacevtko. To so profili, ki jih v tem trenutku potrebujemo. Sicer pa iščemo širok profil ljudi; imamo tudi strojnike, elektronike, programerje, kemike, farmacevte, ... 

Ker na trg pripeljete marsikateri novi proizvod, so pomembni delovni pogoji za zaposlene. Zanimivo, da ste nekdanji kamniški hotel spremenili v poslovni objekt. Je do tega prišlo po naključju?

Naključje je hotelo, da smo ravno v času, ko smo iskali nove prostore, prišli do te stavbe. Je pa res, da je ideja, da bi lahko objekt preuredili in prilagodili naši dejavnosti, zrasla na mojem zelniku. Na začetku je bila ta zamisel zelo futuristična, na koncu pa smo dali objektu neko novo funkcijo. 

[[image_5_article_67522]]

Pravzaprav je z objektom povezana žalostna zgodba. Prvotnemu lastniku, ki ga je zgradil, je bil hotel odvzet, nekaj časa je bila njegova lastnica slaba banka. Ta ga je dala v upravljanje, v tistem času se je hotelu godilo še slabše, nakar je naslednji lastnik, od katerega smo odkupili objekt, stavbo prenovil. Sicer za namene hotela, mi pa smo mu dali novo podobo. 

Kako to, da ste v objektu obdržali veliko elementov hotela?

Ko smo se preselili v objekt, smo z njim dobili tudi njegovo celotno zgodovino. Bila bi velika škoda, če bi jo skrivali. Zato smo obdržali nekaj prejšnjih elementov, kot so recimo številke na sobah, kjer imamo zdaj pisarne, imamo tudi recepcijo in podobno.

Ste pa na ta način za zaposlene ustvarili zelo domače in bivalno okolje?

Pravzaprav že izhajamo iz takšnega okolja. Tudi na Studencih smo delovali v hiški, ki je zelo spominjala na dom, tukaj pa to tradicijo peljemo naprej. Tako da nimamo zelo tipičnega poslovnega objekta. 

Pritličje smo izkoristili za prodajo in administracijo. Delovna mesta smo pregradili s steklenimi boksi. V prvem nadstropju imamo sejno sobo, laboratorij, pisarno vodje prodaje in nekaj pisarn za razvojnike. V zgornjem nadstropju pa najdemo prostor za serviserje, vodjo servisa in jedilnico. Del objekta, ki ima dostopne pisarne z zunanje strani, pa smo izkoristili za pisarne za razvoj in pisarne za sprejem aparatur za servisiranje. Za stavbo imamo prostor za druženje. 

Zdi se mi precej drzno, da ste lotili urejanja poslovnega objekta na ta način?

Včasih se poslovne priložnosti pojavijo, ko jih ne pričakujemo. Te nismo želeli zamuditi, je pa sovpadala s širitvijo podjetja, ki obstaja že dobrih 35 let.

Kakšni so načrti za naprej?

Na tej premici, na kateri se gibljemo, smo, sem prepričan, kar dobro strukturirali naš portfelj izdelkov, ki jih želimo plasirati na tržišče. Naša širitev je vedno posledica trga, nanj, pa tudi na naročnike in stranke, se vedno znova odzivamo in se jim prilagajamo.