Javni potniški promet je ključnega pomena za zagotavljanje mobilnosti in kakovosti življenja v vsaki skupnosti. Vendar pa se v Mariboru soočamo s številnimi izzivi, še posebej v povezavi s starejšo populacijo.

Nekatere avtobusne proge so premalo zastopane, kar lahko predstavlja oviro za dostop do ključnih lokacij, zlasti v času praznikov. Predvsem med starejšimi prebivalci se pojavlja pomanjkanje povezljivosti, ki lahko vodi do izolacije in oteženega dostopa do pomembnih storitev.

Manjši avtobusi in frekventnejši prevozi

Mnogi starejši občani izražajo željo po bolj prilagojenem javnem prevozu. Pogosto se omenja potreba po manjših avtobusih, ki bi lahko vozili pogosteje in se med sabo ne ovirali. To bi omogočilo bolj prilagodljiv prevoz, ki bi bolje zadovoljil potrebe starejših, ki se morda težje premikajo ali so odvisni od javnega prevoza za vsakodnevne aktivnosti. Prav tako bi manjši avtobusi omogočili boljšo dostopnost do manjših naselij in območij, ki so trenutno slabo pokrita s standardnimi avtobusi.

[[image_1_article_63762]]

Nove avtobusne linije si lahko ogledate na straneh Mestne občine Maribor ali na tej povezavi.

Vzporedno s temi izzivi pa je pomembno omeniti tudi pozitivne korake, ki so bili že storjeni na področju javnega prevoza za starejše. Pred leti je bila uvedena možnost brezplačne uporabe medkrajevnega železniškega prevoza za starejše občane. Kot je zapisano na spletni strani Slovenskih železnic, se lahko upokojenci, oziroma osebe starejše od 65 let, imetniki invalidske evropske kartice in vojni veterani na podlagi Zakona o prevozih v cestnem prometu brezplačno vozijo v medkrajevnem javnem potniškem prometu.

Čeprav je to pozitivna spodbuda za povečanje mobilnosti starejših, se je žal izkazalo, da se ta možnost izkorišča manj, kot bi bilo pričakovati.

Starejšim Mbajk ne pomeni veliko

Poleg izzivov, povezanih z avtobusnim prevozom, se starejši občani v Mariboru srečujejo tudi z omejitvami pri uporabi sistema mbajk. Čeprav je redko videti upokojence, ki bi se posluževali izposoje koles, je uporaba teh sistemov pogostejša med mlajšo generacijo. Razlogi za to so večplastni.

Bistveno je, da fizične lastnosti koles v sistemu mbajk niso najbolj primerne za starejše. Kolesa so pretežka in masivnejša od standardnih koles, kar predstavlja oviro za starejše, ki se soočajo z omejenimi fizičnimi sposobnostmi. Težave pri dvigovanju težkih koles ali obvladovanju njihove mase med vožnjo lahko starejšim otežujejo uporabo tega prevoznega sredstva.

[[image_2_article_63762]]

Poleg tega se starejši pogosto srečujejo s težavami pri uporabi aplikacij, ki so sestavni del sistema mbajk. Večina starejših se sooča s pomanjkanjem izkušenj v uporabi tehnologije, zaradi česar je uporaba aplikacij za izposojo koles še vedno tuja in zahtevna. To omejuje dostopnost sistema za starejšo populacijo, ki bi lahko koristila bolj prilagojene alternative.

Medtem so za naš spletni medij Maribor24 iz MBajk sporočili, da je "zposoja koles v sistemu Mbajk možna ali preko mobilne aplikacije ali preko terminalov, ki so nameščeni na vsaki postaji. Tudi izposoja preko terminala je preprosta. Uporabnik preko tipkovnice na interaktivnem zaslonu terminala vnese svojo številko uporabnika in osebno 6-mestno PIN kodo. Sistem mu nato ponudi izbiro med prostimi kolesi in uporabnik na zaslonu izbere želeno številko stojala, v katerem je priklenjeno prosto kolo."

[[image_4_article_63762]]

Glede fizičnih lastnosti izpostavijo: "Biti morajo posebej vzdržljiva, ker so pogosto v uporabi in to vse dni v letu. Ob tem so izpostavljena vremenskim vplivom (dež, sneg, mraz, sonce), odporna pa morajo biti tudi na vandalizem. Zato imajo robustno in vzdržljivo ogrodje ter gumirana kolesa, da se izognemo predrtim zračnicam."

V smislu uporabe sistema mbajk za starejše niso bili specifični, za naš spletni medij Maribor24 so odgovorili, da "uporaba koles ni dovoljena mlajšim od 14 let. Mladoletniki med 14. in 18. letom starosti sistem Mbajk lahko uporabljajo ob soglasju staršev oziroma skrbnikov."

V luči teh izzivov je pomembno, da se razmisli o prilagoditvah javnih prevoznih sistemov, ki bodo bolj odgovarjale potrebam starejše generacije in jim omogočile lažjo in bolj samostojno mobilnost v mestu.