Kot smo poročali, drugo največje mesto v državi znova doživlja finančni udarec s strani Ljubljane. Potem ko je odjenila novica, da vlada Mariboru letos za investicijsko vzdrževanje cest ne bo namenila niti evra, smo se za odgovore obrnili na vodstvo Mestne občine Maribor, Ministrstvo za infrastruturo RS in na prometnega strokovnjaka Gregorja Ficka, sicer nekdanjega direktorja Direkcije RS za ceste.
Občina pogreša investicijsko vzdrževanje na območju zahodne obvoznice
Podžupan Mestne občine Maribor Samo Peter Medved spomni, da se občina z Direkcijo RS za infrastrukturo že dalj časa dogovarja o projektu rekonstrukcije državne ceste skozi Malečnik, ki je v izredno slabem stanju, poleg tega je tam zaradi plazov pod malečniško cerkvijo polovična zapora. Dotrajan, če ne celo nevaren, je Malečniški most, prav tako cesta pod njim. Ob tem podžupan, kot pravi, pogreša investicijsko vzdrževanje vozišča na območju zahodne obvoznice. Gre za pododsek izvenivojskega križanja z železnico na Studencih in celotno območje Koroškega mostu do rondoja pri Štuku, kjer je vozišče izredno dotrajano, jaški posedeni, cesta razpokana, posledično zastaja voda. "Zelo nas preseneča, da je letos ta sancija izpuščena. Cesta je bila predana v promet leta 2000 oziroma 2001. Gre za 24-letno uporabo cest brez posega. Na cestah s takšnim prometom bi bilo potrebno vzdrževanje vsaj znotraj obdobja desetih let."
Zelo dolgo država odlaša tudi z rekontrucijo ceste Bresternica - Gaj - Sveti Jurij, prav tako z izvedbo krožišča s pasom za leve zavijalce na Cesti proletarskih brigad pri vojašnici. Pogrešajo še podpis sofinancerskih dogovorov glede preboja Ulice Pariške komune na Pobrežje.
"Razumeli bi, da so sredstva zmanjšana, ne razumemo pa, da ni nobenih vlaganj glede investicijskega vzdrževanja"
Podžupanu Medvedu zastavimo še vprašanje, kako komentira dejstvo, da letos na območju Mestne občine Maribor ne bo novih vlaganj v sanacijo državnih cest. "Državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo Andrej Rajh mi je pojasnil, da so se zaradi večjih potrebnih vlaganj za odpravo posledic neurij iz leta 2023 zamaknili investicijski ciklusi na državnih cestah na območju cele Slovenije, ob tem pa tudi na območju Mestne občine Maribor. Vsekakor menimo, da znesek 0 oziroma dejstvo, da ni nobenega investicijskega vzdrževanja, ni ustrezno. Razumeli bi, da so sredstva zmanjšana, ne razumemo pa, da ni nobenih vlaganj glede investicijskega vzdrževanja."
Kaj pravijo na ministrstvu za infrastrukturo ?
Novinarska vprašanja smo posredovali tudi na ministrstvo za infrastrukturo. Skupaj z odgovori jih objavljamo v nadaljevanju:
Katera vlaganja v državno cestno infratrukturo se na območju MOM obetajo letos?
Na območju Mestne občine Maribor je letos predviden začetek glavnih del na 1. etapi zahodne obvoznice Maribor (ko bo pridobljeno delno gradbeno dovoljenje), rekonstrukcija ceste Bresternica–Gaj–Sveti Jurij, krpanje cest G1-1, odsek 364 MB (C. proletarskih brigad-Tržaška c.) MB (C. proletarskih brigad), RT-929, odsek 1332 Hoče-Pohorska vzpenjača, R3-709, odsek 8615 MB (Pobrežje)-Pernica, RT-937, odsek 8710 Bresternica-Gaj-Sv. Jurij, sanacija po zimi poškodovanih vozišč na R2-454, odsek 1400 Miklavž-Hajdina, ter G1-1, odsek 746 MB (Tržaška c.)-Miklavž. Prav tako je letos predvidena objava javnega naročila za izdelavo projektne dokumentacije za most v Malečniku in projektiranje nadvoza Tezno.
Zaradi odprave posledic ujm se je po celotni državi zamaknilo izvajanje investicij v prometno infrastrukturo. Območje Mestne občine Maribor je eno redkih območij, kjer so kljub temu zagotovljena sredstva, ki omogočajo začetek izvedbe obvoznice.
Na podlagi katerih kriterijev je na državni cesti skozi Malečnik, kjer je tudi šolska pot, še vedno polovična zapora?
Polovična zapora na državni cesti skozi Malečnik je vzpostavljena zaradi varovanja prometa pred morebitno ponovno splazitvijo brežine.
Kdaj načrtujete začetek rekonstrukcijskih del na državni cesti skozi Malečnik in ali boste ta dela združili s sanacijo plazu pod malečniško cerkvijo?
Sanacija plazu in rekonstrukcija državne ceste se bosta izvajali ločeno. Sanacija plazu se bo izvajala od marca do vključno maja 2024. Izvajalec je izbran, pogodba za izvedbo je v fazi podpisovanja.
Za rekonstrukcijo ceste skozi Malečnik je projektna dokumentacija v fazi recenzije, ki je ni mogoče zaključiti, saj Direkcija RS za vode kljub večkratnim pozivom tako Direkcije RS za infrastrukturo kot Mestne občine Maribor še ni izdala mnenja na projektno dokumentacijo. Prav tako so v teku še odkupi objektov in zemljišč. Razpis za gradnjo bo mogoče objaviti, ko bo projektna dokumentacija recenzirana in pridobljena potrebna zemljišča.
Kdaj načrtujete sanacijo Malečniškega mostu?
Gradnja Malečniškega mostu in nadvoza je bila uvrščena v proračun Republike Slovenije. V prvi polovici leta 2024 se bo pristopilo k izdelavi projektne naloge za obnovo nadvoza in ceste, sledi izvedba razpisa za pridobitev projektanta, izdelava projektne dokumentacije in njena revizija ter ureditev zemljiškoknjižnih zadev. Nadaljnje aktivnosti bodo znane po izdelani projektni dokumentaciji.
Kdaj načrtujete rekonstrukcijo ceste v Bresternici proti Juriju?
Trenutno so v teku odkupi zemljišč. Začetek gradbenih del bo možen, ko bo pridobljena večina potrebnih zemljišč, predvidoma še letos. Projekt je uvrščen med odseke državnih cest, ki bodo urejeni v okviru sanacij po ujmi. V pripravi je razpisna dokumentacija za izbiro izvajalca gradbenih del.
Kdaj načrtujete izgradnjo prve etape južne (zahodne) obvoznice?
Začetek glavnih del na 1. etapi Zahodne obvoznice Maribor je predviden po pridobitvi delnega pravnomočnega gradbenega dovoljenja, za kar pridobivamo manjkajoča zemljišča in soglasja nosilcev urejanja prostora.
Južna mariborska obvoznica ni uradno poimenovanje, gre za pogovorno različico. V uradnih dokumentih se uporablja termin zahodna mariborska obvoznica oziroma navezovalna cesta na zahodno obvoznico.
Zakaj država ni izkoristila evropskih sredstev, ki so na voljo za protipoplavne ukrepe, npr. v Malečniku?
Protipoplavni ukrepi niso v pristojnosti Direkcije za infrastrukturo.
Medved: Želimo si, da bi bil končno sprejet državni prostorski načrt za nadaljevanje zahodne obvoznice
"Veseli bomo, če se bo letos končno začela gradnja zahodne obvoznice, istočasno pa si želimo, da bi bil končno sprejet državni prostorski načrt za nadaljevanje zahodne obvoznice. Opravili smo javne razgrnitve, bila so podana in sprejeta stališča do pripomb, tako da je nerazumno, da do sprejetja tega državnega prostorskega načrta ne pride," doda podžupan Medved.
Gregor Ficko: V preteklosti se takšne stvari nikoli niso dogajale
Kaj po vsem tem pravi Gregor Ficko, nekdanji direktor Direkcije RS za ceste? Odločitev vlade, da drugemu največjemu mestu odtegne vsa sredstva za investicijsko vzdrževanje in razvoj, je najmanj nenavadna, če že ni skregana z vsako logiko, pravi in doda: "V Mariboru že 20 let čakamo na začetek gradnje južne obvoznice, pogodba od Streliške do Kardeljeve je podpisana že skoraj eno leto, strojev pa od nikoder." Nadaljuje, da se v preteklosti takšne stvari nikoli niso dogajale: "V Mariboru smo vedno gradili ceste. Imeli smo investicijski cikus, ki je zagotavljal kontinuiteto razvoja mesta."
Trditev ministrstva, da v Mariboru ni investicijskega vzdrževanja cest zaradi preusmeritve sredstev v poplavno obnovo pa lanskoletnih neurij, Ficko ne razume kot argument: "Dve tretjini teh težav je tako ali tako povzročila država, ki v preteklosti ni čistila vodotokov, poleg tega pa smo ta denar dobili v okviru sredstev iz Evrope. Če smo na enem koncu utrpeli katastrofo, to ne pomeni, da lahko na drugem koncu stvari popolnoma zaustavimo."