Celovite prenove in ureditve cest v Mariboru, o katerih smo že poročali, prinašajo boljšo in prenovljeno infrastrukturo, obenem pa bodo spremenile izgled ulic v samem središču mesta, ki bo doživelo vizualno spremembo, s katero želi mesto Maribor slediti evropskim smernicam in privabiti več obiskovalcev in turistov. Pri tem pa bo v prvi vrsti na udaru predvsem promet z avtomobili, saj se obeta konkretno zmanjšanje parkirnih mest.
Pomanjkanje parkirnih kapacitet bo zavrlo razvoj mesta
Kot prvi na redni seji, je na težave s parkirnimi mesti opozoril mestni svetnik Zdravko Luketič, ki ob načrtovanih prenovah dvomi o tem, da bo center mesta Maribora dejansko zaživel, sploh če ne bo zagotovljenih dovolj parkirnih kapacitet. Po njegovem mnenju, župan Arsenovič vodi mesto že drugi mandat, na področju garažnih hiš pa se ni storilo nič. V svoji pobudi kot rešitev predlaga gradnjo več manjših garažnih hiš v bližini mestnega središča, tako da bi se lahko tudi prebivalcem iz okolice omogočil lažji dostop do centra mesta.
Občina sledi smernicam trajnostne mobilnosti
Aleš Klinc iz Sektorja za komunalo in promet, je na redni seji predstavil projekt prenove in ureditve, že uvodoma pa pojasnil, da projekt prenove spada pod mehanizem CTN, s katerim bo večina sredstev za ureditev, kar 80 odstotkov, črpanih iz programa Evropske kohezijske politike 2021-2027. Cilj le te je predvsem bolj zelena in nizkoogljična Evropa. Specifični pogoji za pridobitev teh sredstev med drugim zahtevajo izboljšanje pogojev za pešce in kolesarje, omejitev hitrosti na največ 30 km/h, ter obvezno ukinitev vseh parkirišč za motorna vozila, razen za izjeme. Medtem ko bodo parkirišča ostala po prenovi Tyrševe in Trubarjeve ulice, pa to ne velja ob prenovi Trga generala Maistra do Krekove ulice, kjer bodo ukinjena prav vsa parkirna mesta, se pa naknadno predvideva gradnja garažne hiše, ki bi stala direktno ob stavbi mestne občine Maribor.
Svetniki ne nasprotujejo prenovi, vendar opozarjajo, da bo potrebno zagotoviti alternative
Mestni svetnik Milan Mikl je mnenja, da je projekt v osnovi dobro zastavljen, tako finančno kot konceptualno, vendar pa ga najbolj moti primanjkljaj parkirnih mest in dejstva, da zato ni pripravljene nobene alternative. Še posebej ga skrbi, kaj bo s parkirnimi mesti stanovalcev iz okoliških blokov, saj imajo že sedaj velike težave tako oni, kakor tudi drugi obiskovalci mesta.
Mnenju Mikla se je pridružil tudi Luketič, ki meni, da bi morali najprej zagotoviti garažno hišo, in to preden se ukinejo obstoječa parkirna mesta. Luketič je prav tako izpostavil, da bi morale biti cene v garažnih hišah primerljive s cenami izven njih, saj ga poleg zaskrbljenih občanov skrbi tudi za gostinske ponudnike, ki bodo zaradi manj parkirnih mest, utegnili imeti upad prometa. Od mestnih oblasti zahteva interventno ukrepanje, saj ne morejo pričakovati od vseh ljudi, še zlasti starejših, da bodo lahko uporabljali kolesa ali druge oblike prevoza namesto avtomobila.
Podžupanja mesta, Davorka Pregl, je podobno kot Mikl, izpostavila predvsem težavo stanovalcev, ki jih bo ukinitev parkirnih mest najbolj prizadela. Po njenem mnenju, so projekti za lep in urejen Maribor dobro zastavljeni, vendar pa brez ponujanja rešitev, ne bo šlo. Predlaga pogovor s stanovalci, ki bi morali biti na prvem mestu, pred turisti in ostalimi obiskovalci. Meni, da bi morala biti gradnja garažne hiše prioriteta, namesto da se o njej šele pogovarjajo kje in če bo postavljena.
Maribor naj izvede lokalni referendum
Mestni svetnik Stojan Auer je potegnil vzporednico z Ljubljano in ostalimi mesti, ki sledijo evropskim smernicam, vendar pa je mnenja, da se drugod lotevajo zadeve bolj premišljeno, saj najprej ponudijo rešitev, šele nato pa se odločijo za konkretne korake. V svojem govoru je omenil primer iz Avstrije, kjer so se občani na referendumu lahko sami odločali o tem ali bodo zaprli mesto ali ne. Iz tega razloga predlaga, da bi se lahko tudi v Mariboru občani sami odločali na lokalnem referendumu. Auer še dodaja, da Mariboru manjka dolgoročna vizija, saj se namesto nerealnih projektov kot je denimo predor, ne pogovarjamo o realnih rešitvah.
Gradnja garažne hiše na tem območju ni mogoča
Nekdanji župan Franc Kangler se je strinjal s predhodniki, istočasno pa povedal, da je že v času njegovega županovanja, bil pripravljen podoben projekt, v katerem bi garažna hiša potekala od Trga Leona Štuklja v smeri proti stavbi mestne občine, vendar se nikoli ni uresničil. Izvedba projekta se je izkazala za nemogočo, glavni razlog za to pa je, ker glavni vodni kolektor iz vseh treh ribnikov, teče mimo mestne občine Maribor in Trga Svobode v smeri proti reki Dravi.
Iz tega razloga, bi ob gradnji morebitne garažne hiše morali prestaviti vodni kolektor, kar pa bi pomenilo izjemno velik finančni zalogaj, ki bi presegel vrednost celotne investicije izgradnje garažne hiše.
Garažne hiše so v načrtu, vendar ne na območju celovite ureditve
Podžupan mesta Maribor Gregor Reichenberg, ki je v odsotnosti župana Arsenoviča vodil sejo, je pritrdil nekdanjemu županu Kanglerju glede nemogoče izvedbe garažne hiše na prej omenjenem območju, istočasno pa pojasnil nesporazum, saj bo nova garažna hiša stala direktno ob stavbi mestne občine Maribor, kjer je že sedaj urejeno parkirišče.
Državne institucije ovirajo gradnjo garažne hiše
Podžupan Reichenberg je pozval mestne svetnike k razmisleku o širši sliki, ter kako bo projekt ureditve doprinesel mestu Maribor. Mestna občina se zaveda, da je gradnja garažnih hiš nujno potrebna, zato so pripravili idejno zasnovo o garažni hiši pod rezervnim igriščem v Ljudskem Vrtu, vendar pa so se po njegovih besedah zapletli z določenimi državnimi institucijami, ki ne izdajo pozitivnega mnenja na projektno dokumentacijo, saj gre za reševanje parkirišč, ki jih potrebuje stadion Ljudski Vrt, ter istočasno parkirišč, ki jih potrebujejo ljudje v okolici in obiskovalci mesta. Mestna uprava si močno prizadeva, da bi projekt dobil zeleno luč, že 10. novembra pa sledi sestanek z Ministrstvom za kulturo, kjer bodo dobili več odgovorov in skušali zbližati stališča. V idejni zasnovi bi garažna hiša pod Ljudskim Vrtom imela kapaciteto kar 1700 parkirnih mest, kar bi rešilo veliko težav.
Mestna občina Maribor si prav tako prizadeva zgraditi garažno hišo na vzhodnem delu Glavnega trga, vendar pa se tudi tam trenutno stvari še niso premaknile naprej. Podžupan Reichenberg je razpravo zaključil z omembo, da gre razpis za javno-zasebno partnerstvo za zemljišče na zahodni strani stavbe občine v izvedbo še v tem letu, garažna hiša pa bi imela več podzemnih etaž s parkirišči. Aleš Klinc je naknadno pojasnil, da gre za garažno hišo s 475 parkirišči.
Glede ukinjanja parkirnih mest je podžupan še dodal, da je to dobra priložnost za občane mesta, da izkoristijo možnost javnega prometa, ki bi ob večjem številu potnikov, lahko dobil pogostejše linije.
O idejni zasnovi parkirišča pod stadionom Ljudski Vrt, lahko preberete več na tej povezavi.
