Iz sprememb in dopolnitev stanovanjskega zakona izhaja možnost oblikovanja podlist za ključne kadre. Konkretno gre za spremenjeni 6. odstavek 87. člena zakona, ki določa, da se v pravilniku o oddaji neprofitnih stanovanj v najem, ki ga izda minister za solidarno prihodnost, predpišejo splošni pogoji, ki jih morajo izpolnjevati prosilci, da so upravičeni do dodelitve neprofitnega stanovanja v najem, kriteriji in merila za ocenjevanje stanovanjskih in socialnih razmer, kriteriji za morebitno plačilo lastne udeležbe in varščina za uporabo stanovanja ter možni zavezanci zanju, površinski normativi za dodelitev neprofitnih stanovanj in napotki glede njihove uporabe ter postopek dodeljevanja teh stanovanj.

Pogoji in merila se določijo tako, da ima pri dodeljevanju neprofitnih stanovanj v najem prednost ena ali več kategorij prosilcev, kot na primer družine z več otroki, družine z manjšim številom zaposlenih, mladi in mlade družine, invalidi in družine z invalidnim članom, državljani z daljšo delovno dobo, ki so brez stanovanja ali pa so podnajemniki, ter prosilci, ki so glede na poklic ali dejavnost, katero opravljajo, pomembni za posamezno lokalno skupnost, kar mora lokalna skupnost posebej opredeliti v razpisu.

Mladi in mlade družine bodo prednostna kategorija neprofitnega razpisa

Z Mestne občine Maribor so nam odgovorili, da trenutno še nimajo pripravljenega posebnega predloga podliste za ključne kadre, in dodali, da bo možnost oblikovanja takšne podliste obravnavana ob pripravi naslednjega razpisa za dodelitev neprofitnih stanovanj, ki ga bo objavil Javni medobčinski stanovanjski sklad Maribor (JMSS Maribor) predvidoma v letu 2026. "Zagotovo pa bodo mladi in mlade družine prednostna kategorija neprofitnega razpisa."

Na občini nadaljujejo, da bo odločitev o tem, katere poklicne skupine bodo opredeljene kot ključni kadri, temeljila na ugotovljenih potrebah lokalne skupnosti v času priprave razpisa. "Možno je, da bodo med prednostnimi skupinami vključeni na primer zdravstveni delavci ali drugi profili, ki so pomembni za delovanje javnih storitev v občini." Določitev ključnih kadrov bo sicer izvedena na podlagi kadrovskih potreb v Mestni občini Maribor, v sodelovanju z relevantnimi javnimi zavodi (npr. zdravstvenimi domovi, šolami, domovi za starejše) ter drugimi pristojnimi institucijami. Predlog bo oblikovan za vključitev v razpisne pogoje JMSS Maribor.

Za sosesko Novo Pobrežje bo prednostne kategorije najverjetneje določil Stanovanjski sklad Republike Slovenije, ki je nosilec projekta. Vsekakor pa se bo odločitev o morebitni vključitvi ključnih kadrov sprejemala v sodelovanju z JMSS Maribor in glede na lokalne potrebe trga dela, pojasnjujejo. 

Letos preverjajo 545 najemnikov 

Na vprašanje, ali bodo ob uveljavitvi nove metodologije izračuna najemnin preverjali, če obstoječi najemniki še izpolnjujejo pogoje za bivanje v javnih stanovanjih, na mestni občini odgovarjajo: "Javni medobčinski stanovanjski sklad Maribor že sedaj redno preverja upravičenost obstoječih najemnikov do nadaljevanja neprofitnega najema. Ta obveznost izhaja iz veljavnega Stanovanjskega zakona (SZ-1), ki določa, da je potrebno vsakih pet let preveriti, ali najemniki še izpolnjujejo pogoje za bivanje v neprofitnih stanovanjih. V letošnjem letu 2025 je v teku preverjanje za 545 najemnikov JMSS Maribor."

Upravičenost trenutnih najemnikov do nadaljnjega bivanja v neprofitnih stanovanjih JMSS Maribor preverja skladno z določbami Stanovanjskega zakona (SZ-1). Postopek vključuje pridobivanje podatkov iz vrste uradnih evidenc državnih organov in institucij, ki omogočajo celovit vpogled v premoženjsko, dohodkovno in bivanjsko situacijo najemnikov in članov njihovih gospodinjstev. Med drugim se uporabljajo naslednji viri podatkov:

- Centralni register prebivalstva in evidenca gospodinjstev za ugotavljanje dejanskega prebivališča in sestave gospodinjstva;

- FURS, Geodetska uprava in zemljiška knjiga za podatke o dohodkih, lastništvu in vrednosti nepremičnin;

- Zavodi (ZPIZ, ZRSZ, MDDSZ) za podatke o socialnih transferjih, pokojninah, nadomestilih in zaposlitvenem statusu;

- Javni štipendijski in preživninski sklad, Kapitalska družba, Uprava za pomorstvo, AJPES, finančne institucije in druge evidence, skladno z veljavno zakonodajo.

Lahko je sprožen postopek odpovedi pogodbe

Primeri, kot so matere samohranilke, ki živijo v skupnem gospodinjstvu s partnerji, se obravnavajo glede na dejansko sestavo gospodinjstva, ki jo je dolžan najemnik prijaviti. V primeru ugotovljenih neskladij ali prikrivanja informacij lahko sklad ustrezno ukrepa. V skladu s 7. točko prvega odstavka 103. člena SZ-1 se lahko najemna pogodba odpove, če stanovanje več kot 60 dni v obdobju treh mesecev uporablja oseba, ki ni navedena v najemni pogodbi in za to ni bilo pridobljeno soglasje lastnika. V takih primerih lahko JMSS Maribor sproži postopek odpovedi pogodbe in po potrebi nadaljuje tudi z izvršilnim postopkom za izpraznitev stanovanja.

Namesto neprofitne tržna najemnina

Ob ugotovitvi, da najemniki ne izpolnjujejo predpisanih pogojev, so ukrepi, po pojasnilih Mestne občine Maribor, odvisni od ugotovljenega stanja: "Če najemnik presega dohodkovni ali premoženjski cenzus, a nima v lasti primernega stanovanja, se mu neprofitna najemnina spremeni v tržno. Tržno najemnino določi pooblaščeni ocenjevalec nepremičnin na podlagi cenitve, višina pa se nato letno revalorizira z inflacijo. Če pa se ugotovi, da ima najemnik ali njegov zakonec oziroma oseba, s katero živi v zunajzakonski skupnosti v lasti primerno stanovanje ali stanovanjsko hišo, se mu najemna pogodba odpove. Če najemnik kljub odpovedi pogodbe ne izprazni stanovanja, se sproži izvršilni postopek za izpraznitev stanovanja po sodni poti. JMSS Maribor te postopke izvaja v skladu z zakonodajo in ob spoštovanju pravic vseh udeleženih."