Čeravno hodnike Srednje ekonomske šole in gimnazije Maribor že prevevajo podjetniški izzivi novega šolskega leta, pa se je vredno ozreti na pomemben jubilej, ki so ga na šoli obeležili tik pred zaključkom minulega šolskega leta.

Ko je junija 2025 na Srednji ekonomski šoli in gimnaziji Maribor (SEŠG) namreč potekalo že 25. tekmovanje Mladi podjetnik, je bilo jasno, da gre za dogodek, ki je v teh letih pustil globoko sled. Tako na šoli, kot na profesorjih, mentorjih in navsezadnje na generacijah in generacijah mladih.

Gre za eno najstarejših in najprepoznavnejših šolskih tekmovanj na področju podjetništva pri nas, ki je generacijam dijakov ponudilo priložnost, da svojo ustvarjalnost preizkusijo v praksi.

Priprave na nastop, izdelava poslovnih načrtov, soočanje z žirijo in odzivom občinstva – vse to so izkušnje, ki mladim odprejo vrata v svet podjetništva in jim dajo pogum za kasnejše korake na karierni poti.

Kot poudarja profesorica in mentorica Katja Emeršič: »V ospredju je predvsem postopek razvijanja poslovne ideje. Prav tako veliko poudarjamo sam nastop, da dijaki resnično vadijo, kako nastopati pred publiko. Namreč vedno poudarim, da dober nastop je velika prednost tudi pred umetno inteligenco.«

[[image_3_article_81177]]

Učenje izven učilnice

Na tekmovanju se dijaki ne učijo zgolj podjetniških osnov, temveč razvijajo tudi ključne mehke veščine – javno nastopanje, delo v skupini, reševanje problemov in sposobnost soočanja s kritiko.

Proces se začne že na razrednem nivoju, kjer ekipe pripravljajo svoje poslovne načrte. Ti vključujejo raziskavo trga, promocijske strategije, oblikovanje prototipov in finančne projekcije. »Dijake predvsem usmerjamo. Poskušamo jih prepričati, da razmišljajo izven nekih okvirjev. Velikokrat potrebujejo tisto prvo spodbudo, da sploh najdejo idejo, potem je bistveno lažje,« pojasnjuje Emeršičeva in dodaja: »Nato je moja vloga, da jim pomagam in svetujem. Povabimo tudi veliko podjetnikov, ki predstavijo svoje zgodbe.«

[[image_1_article_81177]]

Profesorica Jolanda Lep pa ob tem poudarja širši pomen tekmovanja: »Tekmovanje mlade spodbuja, da stopijo iz udobja učilnice in se preizkusijo v resničnih podjetniških izzivih, ki dobijo potrditev tudi v podjetniškem okolju. Mnogi dijaki uspešno nadaljujejo študij v tej smeri, nekateri pa že med njim razvijajo podjetniške projekte ali celo ustanovijo podjetja.«

Tekmovanje, ki povezuje šolo in gospodarstvo

Ena od posebnosti tekmovanja Mladi podjetnik je močna povezava z lokalnim gospodarstvom. Podjetniki sodelujejo kot žiranti, sponzorji, zunanji mentorji in svetovalci, pogosto pa se iz teh sodelovanj razvijejo trajna partnerstva.

»Z veseljem sodelujemo z našimi bivšimi dijaki, ki vodijo uspešna lokalna in tudi globalna podjetja: Tino Arnuš in trajnostno trgovinico Zelena Japka, Alešem Celcarjem in podjetjem Inovatio, Tadejem Gosakom in podjetjem Marles hiše, Tanjo Ciglarič in njenim podjetjem Marketing malih podjetij, Alešem Zorcem, ustanoviteljem več startup podjetij, in še bi lahko naštevali,« razlaga Jolanda Lep.

S tem dijaki že med šolanjem prihajajo v stik z realnimi izzivi in pridobivajo priložnosti za prakso, študij in kasnejšo zaposlitev.

[[image_2_article_81177]]

Pitch kot vaja za življenje

Poseben poudarek ima priprava na nastop – t. i. “pitch”. V le desetih minutah morajo dijaki prepričati »strogo« komisijo in občinstvo, kar zahteva premišljen nastop, jasnost sporočila in samozavest.

»Skozi sam proces pouka vadijo nastopanje. Najprej predvsem pred razredom, da izgubijo strah pred nastopanjem. Nato pa ves čas poudarjam, da je pomembna dobra vaja. Prav tako si dijaki, ko vadijo, dajejo medsebojno nasvete,« pojasnjuje Emeršičeva.

Takšne izkušnje se dijakom pogosto vtisnejo globoko v spomin. »Najbolj me veseli, da so dijaki sami ponosni nase, ko opravijo nastope, ko slišijo pohvale in aplavz. Ta trenutek mi je najlepši,« še dodaja.

Novi formati in sveži izzivi

Da bi tekmovanje ostalo relevantno, se organizatorji stalno prilagajajo novim trendom. Leta 2025 so prvič izvedli video natečaj TO.TI.KLIP, ki je mlade nagovarjal s sodobnimi digitalnimi formati.

»Naša vizija je tekmovanje še bolj povezati z aktualnimi izzivi gospodarstva, vključiti več trajnostnih in digitalnih vsebin ter oblikovati mrežo alumni, ki bi bila dragocen most med generacijami,« pravi Lepova.

Vsako leto tako uvedejo novosti, hkrati pa ostajajo zvesti osnovnemu cilju – razvijanju idej, timskega dela in podjetniškega poguma.

Najlepši trenutki za mentorje

Ob vprašanju, kaj mentorje žene naprej, obe profesorici izpostavita podobne občutke: energijo in navdušenje mladih.

Lepova pravi: »Prve generacije so pokazale, kako velik potencial imajo mladi, ko jim daš priložnost in omogočiš, da razvijajo ustvarjalnost in so lahko inovativni. To navdušenje in energija, ki jo prinesejo dijaki, me vedno znova motivira.«

Naštela je tudi nekaj idej, ki so se vtisnile v spomin: »Naj omenim nekatere zanimive iz preteklih let: Mariborski selfi, Unity Worldwide, Imoda, e-Hrana še.si, Štajerska kišta, Arhimath, Palačinkarija palača, VOV …«

Včasih pa največ šteje preprost trenutek – ko dijaki stopijo na oder samozavestni, z iskricami v očeh, in ko jih publika posluša. »Takrat veš, da je trud poplačan,« dodaja Lepova.

Pogled v prihodnost

Ob jubileju se organizatorji niso mogli izogniti tudi vprašanju, kaj prinaša prihodnost. »Iskrena hvala vsem dijakom, mentorjem, bivšim učiteljem podjetništva, podjetjem in partnerjem ter vodstvu šole, ki so nas podprli in sodelovali v podjetniškem dogodku. Skupaj smo soustvarili četrt stoletja podjetniške zgodovine, ki je pustila sled v življenjih mnogih mladih ljudi. Ob stoletnici šole pa je pravi čas, da se ponovno povežemo – morda tudi skozi Alumni klub Center EKOodličnosti,« zaključuje Lepova.

Tekmovanje Mladi podjetnik se je v 25 letih uveljavilo kot pomembna platforma za razvoj ustvarjalnosti in podjetniških kompetenc med mladimi. Ni zgolj šolsko tekmovanje, temveč preizkus poguma, znanja in sodelovanja, ki mladim ponudi neprecenljivo izkušnjo.

In čeprav so nagrade in zmage vedno lepo priznanje, je morda še pomembnejše to, kar je povzela profesorica Katja Emeršič: »Resnično ni pomemben rezultat, kako se uvrstiš. Važna je izkušnja in kompetence, ki jih pridobijo. Imeti takšno izkušnjo že v srednji šoli je vsekakor prednost.«