Mag. David Kastelic, dolgoletni strokovnjak na področju zavarovanj, je oktobra 2022 postal predsednik uprave GRAWE zavarovalnice. Pred tem je med drugim vodil Zavarovalnico Maribor in kasnejšo Savo, kar mu je prineslo bogate izkušnje na področju finančnih storitev in upravljanja zavarovalniških družb. V GRAWE je prišel maja 2022, kar je zaznamovalo začetek novega poglavja za podjetje, ki že desetletja sodi med vodilne ponudnike zavarovalniških produktov v Sloveniji.
Ker je Maribor njegov domači teren, pogovor naravno vodi tudi k mestu. K temu, kako ga vidi kot predsednik uprave, kot Mariborčan in kot nekdo, ki je del gospodarstva, ki se je po težkih desetletjih šele začelo pobirati. Zelo iskreno pove, kje vidi največje ovire, zakaj je povezovanje z Ljubljano ključno in kaj bi mestu najbolj pomagalo, da si povrne samozavest.
Kako bi na kratko opisali svoj mandat in dosedanje delo?
Po 25 letih dela v zavarovalništvu sem zdaj že tretje leto v Grawe zavarovalnici. Vsaka menjava prinese nekaj novega. Dejstvo je, da smo se morali navaditi drug na drugega - jaz na sisteme, kulturo in zaposlene, oni pa name. Verjamem, da to ni najlažje, a mislim, da smo to obdobje zelo dobro prebrodili. Danes smo res dober tim. Na sodelavce in na to, da sem del Grawe, sem izjemno ponosen. Mislim, da se to vidi tudi v spremembi vzdušja in odnosov med zaposlenimi v zadnjem obdobju. Začetek je vedno najtežji, a mislim, da smo ga uspešno prešli.
Kaj bi v teh treh letih, odkar ste na čelu Grawe izpostavili kot prelomno točko?
Grawe je odlična, a nekoliko drugačna zavarovalnica. Glede na to, da delujemo, kar se tiče zavarovalništva, v zelo razviti Sloveniji, smo se morali spopasti z določenimi spremembami. Že na začetku smo se odločili, da vstopimo v več prodajnih kanalov, posodobimo prodajna orodja, določene produkte in cenike. Mislim, da smo to zelo uspešno izvedli. Prvi dve leti sta bili skoraj v celoti posvečeni razvoju.
Z večkanalnim pristopom smo začeli v začetku leta 2024 in bil sem prijetno presenečen nad odzivom slovenskega trga - očitno je bil pripravljen na novo zavarovalnico v smislu novih pristopov in drugačnih metod dela. Zelo smo zrasli in se močno afirmirali v slovenskem prostoru.
[[image_1_article_83028]]
Kaj je danes najtežji del vodenja zavarovalnice?
Najtežje, a hkrati najlepše, je delo z ljudmi. Povsod so ljudje navajeni določenega načina dela, kulture in rutine. Vsaka sprememba je težka. Ponovno je treba motivirati ljudi, jih prepričati, da je nova pot lahko boljša, da je treba morda tudi sebe “resetirati”, če želiš biti uspešen v novi smeri. To je zahtevno - kot v zasebnem življenju. Zelo težko se je spremeniti in menjati svoje načine dela. Podobno je v poslu.
Zavarovalništvo se pogosto dojema kot konservativna panoga. Kje vidite največ prostora za inovacije?
Po moje bo v prihodnosti najpomembnejša storitev - to, kako se bomo zavarovalnice znale prilagajati spremembam navad naših strank. To vključuje IT, AI, nove tehnologije … Uspešne bodo tiste zavarovalnice, ki se bodo znale prilagajati svojim strankam. Težko verjamem, da bi lahko na majhnem slovenskem trgu izumili popolnoma nov produkt, zaradi katerega bi se ljudje množično odločali za zavarovanje. Večina produktov je že znanih. Odločalo bo, kako jih bomo znali predstaviti, komunicirati, se približati novim generacijam in njihovim potrebam. To je pomembno že danes, v prihodnosti pa bo še bolj.
Nekateri menijo, da zavarovanje plačaš, pa upaš, da ga ne bo treba nikoli koristiti. Drugi, da je zavarovanj nepotrebno, saj zavarovalnice samo 'pobirajo denar'. Kako lahko spremenimo tak pogled?
Res je, kar ste rekli, vendar menim, da se percepcija že spreminja. Če se spomnim svojih začetkov v zavarovalništvu, je bilo razmišljanje povsem drugačno kot danes.
Zavarovalništvo je edina panoga, ki prodaja obljubo. Vse drugo, storitev, izdelek, dobiš takoj. Mi pa obljubljamo pomoč v prihodnosti. Zato je ključno, da smo strankam takrat, ko nas potrebujejo, hitri, učinkoviti, fleksibilni. Mislim, da smo se v zadnjih desetih, dvajsetih letih v Sloveniji močno izboljšali.
Opazim tudi, da se percepcija strank spreminja, saj prejemamo bistveno več pohval kot na začetku moje kariere. Včasih je bilo več kritik in več pričakovanj. Danes smo vse zavarovalnice na visoki, sofisticirani ravni. Ključno je, da vedno znova dokažemo, da stojimo za svojimi obljubami. Ko nas stranka potrebuje, da smo tukaj za njo.
Katera zavarovanja bodo v naslednjih desetih letih v luči podnebnih sprememb, kibernetskih tveganj, umetne inteligence ... najpomembnejša?
Zanesljivo bodo današnja klasična zavarovanja ostala. Še kar nekaj časa bomo verjetno vozili avte in bivali v stanovanjih. A z razvojem AI, kibernetskih sistemov in hitrim napredkom tehnologije prihajajo nova tveganja. Mi v Grawe ogromno vlagamo v varnost sistemov - zavedamo se tveganj. Z napredkom IT-ja in AI-ja se pojavljajo nove priložnosti, a tudi več nevarnosti - vdori, kraje podatkov, kibernetski napadi. Zato bo varnost izjemno pomembna. Prepričan sem, da bo klasično zavarovalništvo obstalo še desetletja, a se mu bodo pridružila nova področja. Prihodnost zavarovalništva je v varnosti sistemov, zdravstvu in dolgotrajni oskrbi.
[[image_2_article_83028]]
Slovenci smo dobro zavarovani na premoženjskem delu, manj pa na življenjskem. Zakaj?
Res je. Na premoženjskem delu smo primerljivi z evropskim povprečjem, na življenjskem pa zaostajamo. Povprečna življenjska premija je pri nas nižja kot v EU. Tukaj je še precej prostora. Menim, da se bomo ljudje morali vedno bolj zavedati svoje prihodnosti, varnosti in pokojninskih izzivov. Banke in druge institucije ponujajo dobre varčevalne in naložbene produkte, enako tudi zavarovalnice.
Če bomo znali ponuditi dovolj dobre, komplementarne produkte varčevalnim shemam na bankah in pokojninskim produktom, se za življenjsko zavarovanje ni treba bati. Se bo pa spreminjal način prodaje. Čez deset, petnajst let bo verjetno manj v rokah zastopnikov in več v digitalnih kanalih. Po drugi strani so banke trenutno, kar zadeva prodajo življenjskih zavarovanj, pred nami v prodajni mreži, a mislim, da lahko to nadoknadimo.
Koliko let je Grawe že v Sloveniji?
Grawe je bila po osamosvojitvi prva zavarovalnica s tujim kapitalom s potrebnimi dovoljenji in licencami. Prisotni smo že 35 let. Začeli smo skoraj iz nič, postopoma odpirali zavarovalna področja in danes se Grawe pozicionira kot zelo stabilna, morda bolj konservativna zavarovalnica, ki pa je v zadnjih letih z novim razvojem in rastjo zelo opozorila nase tudi v slovenskem prostoru.
Nekateri Grawe nekoliko drugače dojemajo kot druge zavarovalnice. Kako bi vi opisali to razliko? Jo čutite?
Naša vizija je, da bili ena najboljših zavarovalnic na trgu. Slovenski trg je sicer sorazmerno razdeljen. Imamo tri močne zavarovalnice, katerim ne moremo konkurirati v volumnu premij, lahko pa v storitvi.
Ko sem prišel v Grawe, se mi je zdelo, da nas trg ne dojema kot resnega igralca. Ne kot nepomembnega, a zagotovo ne kot prvo izbiro. Z vstopom v vse prodajne kanale, z večjim prevzemanjem tveganj, z razpisi in prisotnostjo v poslovnem segmentu mislim, da danes postajamo zavarovalnica, ki lahko slovenskemu trgu ponudi vse, kar potrebuje. V zadnjih letih smo naredili velik korak naprej.
Slovenci smo po naravi bolj navezani na 'slovenske zgodbe', domače blagovne znamke in podjetja s tradicijo. Kako kot mednarodna zavarovalnica nagovarjate ta čustveni element? Sploh v Mariboru, kjer je bila svojčas prepoznavna ena druga zavarovalniška zgodba.
Grawe je mednarodni koncern, prisoten v 13 državah, ki ima v lasti 18 zavarovalnic. To je pomemben pokazatelj moči in resnosti. A na lokalnem trgu v Sloveniji je to malo pomembno. Tu je pomembno, kaj ponudimo slovenskim strankam danes, kaj potrebujejo tukaj in zdaj. Ponosni smo, da smo del velikega koncerna, a naš fokus je Slovenija, naše stranke in naš trg.
Je pa zanimivo, da številna druga podjetja sedeže uprav selijo Ljubljano, nekatera celo v tujino, Grawe pa ostaja v Mariboru. Se vam zdi pomembno, da ostajate tukaj?
Grawe je štajerska zavarovalnica. Deloma je sicer tudi na avstrijskem Štajerskem, vendar se je Grawe za Maribor odločil že pred leti in tukaj bo tudi ostal.
Da se večina sedežev družb seli v Ljubljano, je razumljivo. Slovenija je majhna država z veliko koncentracijo znanja, kapitala in vsega ostalega v naši prestolnici. A vendar menim, da ima to, da je Grawe v Mariboru in da tukaj ostaja, svoje prednosti. Naša vizija in strategija temeljita na tem, da smo štajerska zavarovalnica, ki je lahko dovolj dobra, tudi če ni v prestolnici. Tukaj nam gre zelo dobro. Odlično delamo tudi izven Maribora - v Ljubljani, na Primorskem, Dolenjskem … Skratka, to nikakor ni hendikep; kot sem rekel, ima celo svoje prednosti.
In boste ostali tukaj?
Grawe bo ostal v Mariboru.
Kako pa kot predsednik uprave, pa tudi kot Mariborčan, ocenjujete trenutno družbeno-poslovno okolje v Mariboru? Če bi imeli možnost, kaj bi spremenili? Kaj je trenutno največji 'hendikep'?
Če bi imel pravo znanje in pravi odgovor, bi Maribor verjetno izgledal precej drugače. Še vedno pa menim, da je imel Maribor velike težave po razpadu nekdanje države, ko je industrija praktično propadla. Po tem kolapsu se je Maribor začel lepo razvijati in po mojem mnenju napreduje v pravo smer. Situacija se izboljšuje, gospodarstvo raste in mesto se razvija.
Maribor verjetno nikoli ne bo mogel konkurirati Ljubljani, kjer so ministrstva, politika, gospodarstvo in velike družbe. To je dejstvo. Menim pa, da se mora Maribor z Ljubljano povezovati na vseh področjih. Nikakor si ne smemo privoščiti rivalstva, temveč moramo sodelovati in biti podpora tako Ljubljani kot tamkajšnjim gospodarskim subjektom. Poudarjam: podpora in sodelovanje.
Kar se tiče privabljanja tujih investicij, pa je to razumljivo. Maribor je pomemben. Res pa je, da imamo določene madeže iz preteklosti - na primer letališče, katerega razvoj stoji. Imamo tudi nekoliko preveč birokratskih postopkov za privabljanje tujih vlagateljev, kar je gotovo področje, kjer lahko še veliko naredimo.
Grawe se pogosto pojavlja kot podpornik lokalnega okolja, kulture in športa. Zakaj vam je to pomembno?
Ko se družba odloči za pomoč, sponzorstvo ali vlaganje v okolje, gre vedno za sinergijo interesov. Zavedamo se, da Maribor potrebuje kulturo, šport in druge prireditve, in to si tudi zasluži. Podpora na teh področjih je zelo pomembna, še posebej zato, ker je v Mariboru v primerjavi s prestolnico manj sredstev in je težje ustvariti velike zgodbe.
Seveda pa si želimo biti tudi prepoznavni; da nas stranke opazijo, da vedo, da vlagamo v okolje in da smo pripravljeni na sodelovanje ter gradnjo vzajemnih odnosov. Grawe je mariborska in štajerska zavarovalnica, a kjerkoli smo prisotni, želimo navezati stik z lokalnim okoljem. To je področje, ki je po mojem mnenju nujno za vsako podjetje v storitveni dejavnosti: ljudem je treba dokazati, da nam je mar, da jih podpiramo - v športu, kulturi, projektih ali razvoju.
Vzorčen primer te sinergije, o kateri ste govorili, je zgodba z NK Celje. Kako ste jo gradili in kaj ste se morebiti tudi vi iz nje naučili?
Na to zgodbo smo lahko v Grawe zelo ponosni. V moji dolgi karieri je bil to prvi primer, da so nas k sodelovanju povabili oni sami. Rekli so: »NK Maribor ima Savo, Ljubljana ima Triglav, Mura ima Generali, mi pa želimo imeti vas.« Tako se je vse začelo. Glede na to, kaj Celje dela in kakšne uspehe dosega, je bilo morebitno sodelovanje z njimi za nas velik izziv in želja. Ker je klub trenutno zelo močan in odlično deluje, smo za dogovor o sredstvih in oglaševanju potrebovali nekaj časa. Ko pa smo to uredili, je sodelovanje steklo samo od sebe.
Moram poudariti, da so tako zaposleni v klubu kot lastniki izredno profesionalni in odlični ljudje.
Naše sodelovanje poteka po vzorčnem principu in lahko smo zelo ponosni nanj. Veselimo se vsakega dne, ko soustvarjamo zgodbo Celja.
Torej gre za vzajemne učinke?
Absolutno. Ne gre samo za sponzorstvo. Z njimi razvijamo tudi poslovne priložnosti. Pred dvema mesecema smo ustvarili prvi poslovni klub v Sloveniji, ki odlično deluje. Imamo veliko novih projektov. Najbolj podobno bi bilo reči, da gradimo skupnost okoli NK Celja. Vsi, ki klub podpiramo, se povezujemo in si pomagamo. To je zares zanimiva in uspešna zgodba. Razvija se v odlično smer, klub pa je trenutno v velikem vzponu - tako organizacijsko kot po prepoznavnosti, delu z mladimi in odnosu do lokalnega okolja. In del tega okolja smo tudi mi, na kar smo zelo ponosni.
Kateri novi projekti, usmeritve bodo zaznamovali vaše delo v prihodnje? Se v Mariboru obeta kaj novega?
Kot rečeno, želimo nadoknaditi tisto, česar Grawe morda ni imel v preteklosti. Nadaljevali bomo sodelovanje z Mariborom, še naprej bomo podporniki okolja, predvsem pa želimo v zavarovalniškem segmentu rasti in si dokončno ustvariti ime ter pozicijo, ki si jo Grawe zasluži. Ponosni smo, da je okolje prepoznalo naše napore, dobre rezultate in uspehe zadnjega leta. Tudi v prihodnje se bomo trudili enako. Če bo Grawe dober, se Maribor nima kaj "bat".
