V Sloveniji so lani kandidati za eno od kategorij vozniškega izpita opravili 49.503 teoretičnih in 52.249 praktičnih izpitov. V večini je šlo za izpit za B kategorijo. Kot je Javna agencija za varnost prometa (AVP) povedala za zurnal24, se državno povprečje uspešnosti pri praktičnem izpitu ves čas giblje med 51 in 56 odstotki. Lani je bila sicer uspešnost kandidatov za praktični del B izpita po naših izračunih 50,4 odstotna, na našem območju pa kar 61,5 odstotna.

Razlike med območji so kar velike, kje kandidati najpogosteje “padejo”?

Uspešnost kandidatov glede na izpitna območja nakazuje, da so daleč najbolj uspešni na praktičnem delu izpita kandidati iz območja 5, kamor sodijo izpitni centri Maribor, Ptuj in Murska Sobota. Izpit B kategorije so lani uspešno opravili v 61,5 odstotka poskusov, kar je precej nad državnim povprečjem. Najpogosteje padejo kandidati, ki izpit opravljajo na območju 1 (Nova Gorica, Koper, Postojna) – tam je bilo uspešno opravljenih 39,5 odstotka poskusov, v območju 2 (Ljubljana, Domžale, Kranj, Jesenice) in 3 (Celje, Trbovlje, Slovenj Gradec, Velenje) so blizu državnega področja, medtem ko so v območju 4 (Novo mesto, Krško) nekoliko pod povprečjem uspešnosti.

Po analizah AVP je bil v času korone opazen dvig uspešnosti pri teoretičnem delu izpita. Na drugi strani pa na praktičnem delu pri zadnjih generacijah zaznavajo upad motoričnih spretnosti kandidatov. To v šolah vožnje v največji meri nadomestijo z intenzivnejšim usposabljanjem prve učne stopnje na vadbenih površinah, torej na poligonih, pojasnjujejo pri AVP.

Podravski del in Prekmurje tudi sicer odstopata v dokazovanju znanja za krmilom, saj je za to območje značilno tudi uspešno opravljanje izpita A in C ter njihovih podkategorij.

Pri teoretičnem delu izpita bistvenih odstopanj oziroma razlik med izpitnimi območji ni, navaja zurnal24. Lani so kandidati teorijo uspešno opravili v 57,7 odstotka.

Inštruktor za vožnjo: Odvisno je, ali izpitna komisija išče znanje ali samo napake

Na agenciji razlike po območjih pripisujejo “različnim infrastrukturnim posebnostim in navadam pri usposabljanju v šolah vožnje posameznega kraja.” Razlike pri infrastrukturi so očitne predvsem v velikosti krajev in zahtevnosti cest. Prihaja tudi do razlik v poligonih za usposabljanje kandidatov.

Izkušen inštruktor šole vožnje je sicer za zurnal24 povedal, da se strinja, da lahko zapletenost infrastrukture igra vlogo, vendar dodaja, da ima na primer Maribor prav tako zahtevne ceste kot Ljubljana ali Kranj.

Po njegovem je uspešnost zelo odvisna od pristopa izpitne komisije, torej ali pri kandidatu išče znanje ali pa samo napake. Kot meni je preveč preveč podrejenega pravilniku, premalo pa človeškemu pristopu glede posameznih situacij. Ob tem je dodal, da je na primer v Avstriji uspešnost na praktičnem delu izpita precej višja kot v Sloveniji in to ne zato, ker bi bili njihovi kandidati kaj bolj sposobni od naših ali pa da bi šole vožnje pri severnih sosedih bolje opravljale svoje delo.