Mariborska občina se je že leta 2018 lotila inovativnega projekta Urban Soil 4 Food, v sklopu katerega bi spodbujali uporabo mestnih odpadkov kot virov za proizvodnjo zemljin z namenom povečanja lokalne samozadostnosti in zmanjšanja ogljičnega odtisa. Takrat so prejeli evropska sredstva za izvedbo projekta, podjetje Snaga pa je kupilo napravo za predelavo biološko razgradljivih odpadkov. Kot so pred časom pojasnili v občini, so kot partner storili vse, na primer zagotovili so zemljišče v Selnici ob Dravi, Snaga pa je prejela tudi gradbeno dovoljenje, na katerega je bil sprožen upravni spor, na kar pa, tako v občini, žal nimajo vpliva. Posledica je, da se bo moralo do konca leta vrniti okoli 600 tisoč evrov evropskih sredstev oziroma bo to morala storiti Snaga.

Brez vpliva na upravni spor

Za komentar te odločitve smo se obrnili na direktorja Snage Franca Doverja, ki nam uvodoma navede, da je projekt odlična praksa krožnega gospodarstva na področju predelave bioloških odpadkov in odpadne hrane. “Partnerjem je predstavljal zanimiv izziv za izboljšave na tem področju v lokalnem okolju, žal pa vsi v predvidenem roku niso uspeli uresničiti svojih zavez. Mestna občina Maribor, ki je bila v projektu zadolžena za zagotovitev zemljišča, kjer bi stala pilotna naprava za predelavo bioloških odpadkov, je zemljišče sicer v drugem poskusu (po predlagani lokaciji v Dogošah, ki ni bila sprejeta s strani krajanov) zagotovila na območju občine Selnica ob Dravi. Snaga je zatem za lokacijo pridobila gradbeno dovoljenje, na katerega pa je civilna iniciativa vložila upravni spor na Upravnem sodišču. Posledično gradbeno dovoljenje nima zagotovljene pravnomočnosti. V Snagi smo postavitev pilotne naprave na lokaciji pred končno odločitvijo sodišča zavrnili, saj predstavlja takšno dejanje preveliko tveganje za podjetje; prav tako smo prepričani, da brez pravnomočnega gradbenega dovoljenja takšne naprave ni moč postaviti. Na upravni spor nobeden od partnerjev nima vpliva.”

Čakajoč na pravno mnenje

Na predlog, da pilotno napravo postavijo na lokacijo, zaženejo in tako dokažejo, da je namenjena svoji funkciji, pozneje pa odstranijo v primeru takšne odločitve sodišča, Dover meni, da upoštevaje vložen upravni spor Civilne iniciative takšna rešitev ne bi bila korektna in pravilna; postavitev bi namreč bila izvedena na podlagi nepravnomočnega gradbenega dovoljenja.

“Sam sem s to zadevo tudi seznanil nadzorni svet podjetja, ki je upravi naložil, da pridobi pravno mnenje o tem, zakaj Snaga naj ne bi bila zavezana k vračilu zneska, ki ga omenja MO Maribor. Snaga je že naročila neodvisno pravno mnenje, ki ga pričakujemo do konca avgusta 2023, ko bomo z njim seznanili nadzorni svet in skupščino podjetja.”

Franc Dover nadaljuje, da bodo v Snagi naredili vse, da zaščitijo interese podjetja. “O morebitni prodaji pilotne naprave, ki zaradi pretečenih garancijskih rokov zagotovo nima več prvotne vrednosti, bomo razmišljali takrat, ko bo dokončno prepoznano, kateri od partnerjev ni opravil vseh svojih nalog in bo moral prevzeti breme vračila sredstev. V Snagi trenutno ne razmišljamo o vračilu sredstev. Revizija celotnega poteka projekta bo pokazala, kateri od partnerjev morda ni izpolnil vseh svojih obveznosti in šele takrat bomo lahko z dokončnostjo ugotavljali finančne posledice. Zagotovo pa te v primeru Snage ne bi vplivale na morebitno višjo ceno ravnanja z odpadki za uporabnike.”