Maribor se ponaša s številnimi krožnimi križišči, med katerimi izstopajo moderna »turbo« krožišča, ki so postavljena na strateških lokacijah, kot so recimo pri UKC Maribor, Supernovi, na Streliški in Titovi cesti.
Čeprav krožišča dokazano zmanjšujejo število prometnih nesreč in izboljšujejo pretočnost, pa številni vozniki še vedno naletijo na težave pri pravilni uporabi teh cestnih ureditev.
Zakaj so »turbo« krožišča poseben izziv in kako se lahko vozniki izognemo najpogostejšim napakam, smo vprašali Mitjo Rateja, vodjo šole vožnje Modrivoznik.si v Mariboru, ki že leta izobražuje voznike za varnejšo vožnjo.
Kaj so »turbo« krožišča in zakaj so učinkovita?
»Turbo krožišča so sodobna rešitev, ki prometne tokove že pred vstopom na krožišče usmeri v ločene prometne pasove. Vozniki morajo izbrati pravi pas glede na želen izvoz, še preden se vključijo v krožišče, saj menjava pasov znotraj krožišča ni možna,« razlaga Ratej.
To omogočajo nizke betonske pregrade, ki preprečujejo trke in napačne manevre. »Turbo« krožišča s tem zmanjšujejo število možnih konfliktnih točk in skoraj izključujejo bočna trčenja, ki so značilna za klasična križišča.
Statistike kažejo, da se je na nekaterih točkah število nesreč zmanjšalo za več kot 50 %, število poškodb pa celo za 75 %.
Ključna pravila za varno vožnjo v krožiščih
Ena največjih napak, ki jih vozniki delajo v krožiščih, je nepravilna razvrstitev. »Pravilna razvrstitev je temelj pretočnosti in varnosti,« tako poudarja Ratej.
Pove, da moramo tako še pred vstopom, na ravnem delu cestišča pred krožiščem izbrati pravi prometni pas. Če želite izvoziti pri prvem izvozu, ostanite na zunanjem pasu. Za vse ostale izvoze pa izberite notranji pas.
Pravilna razvrstitev vam namreč edina omogoča, da krožišče zapustite na izvozu, na katerem želite, saj menjava pasov znotraj »turbo« krožišča ni mogoča oziroma ni dovoljena.
Ob tem pri izvozu ne pozabite na pomemben korak – uporabo smernih utripalk. »To ni samo varnostno vprašanje, temveč tudi stvar spoštovanja drugih udeležencev v prometu,« opozarja Ratej, ki pove, da smerno utripalko še pred vključevanjem v »turbo« križišče uporabite, če boste krožišče zapustili na prvem izvozu.
Krožno križišče smemo zapustiti le z zunanjega prometnega pasu, razen če prometna signalizacija zahteva drugače.
Izkušnje z mariborskimi krožišči
Mariborska krožišča so med vozniki znana po dobri pretočnosti, a hkrati tudi po tem, da neznanje povzroča konflikte. »Krožišče pri UKC Maribor je eno najbolj perečih, zato je tu še posebej pomembno, da vozniki dosledno upoštevajo prometno signalizacijo. Na Titovi pa opažamo, da prehitra vožnja in nenadne menjave pasov še vedno povzročajo težave,« ugotavlja Ratej.
[[image_1_article_71908]]
Krožišča, kot je tisto pri Supernovi, so pogosto tranzitne točke za kolesarje in pešce, zato v šoli vožnje Modrivoznik.si opozarjajo, da pri vključevanju v krožišče in izvozu iz njega vselej dobro pogledamo okrog sebe ter še posebej preverimo mrtve kote.
Kanalizirana krožna križišča oziroma po domače povedano »turbo« krožišča, imajo dva uvozna prometna pasova. Vozilo, ki vozi po levem prometnem pasu, tako zapelje na notranji prometni pas krožnega križišča. Menjava prometnih pasov na »turbo« križiščih ni dovoljena, zato se moramo pravilno razvrstiti za želeno smer že pred samim krožiščem.
Napake, ki jih vozniki še vedno ponavljajo
Ratej opozarja na tri najpogostejše napake v krožiščih, ki so žal prehitra vožnja, menjava pasov znotraj »turbo« krožišča in pa neuporaba smernih utripalk. »Čeprav so hitrosti v krožiščih nižje, vozniki pogosto ne prilagodijo hitrosti. To zmanjšuje možnost pravočasne reakcije na spremembe v prometu,« poudarja Ratej iz šole vožnje Modrivoznik.si in ponovno opozori, da menjava pasov znotraj »turbo« krožišča nikakor ni dovoljena, napačna razvrstitev pred vstopom pa pogosto vodi v nevarne situacije.
Voznike pozove še, naj bodo pozorni tudi na (ne)uporabo smernih utripalk: »Prehitro vklopljena utripalka lahko zmede voznike, ki čakajo na vključitev, prepozno vključena pa zmanjša pretočnost.«
Ob tem direktor šole vožnje Modrivoznik.si, Dražen Jurčič poudari še na napako, povezano s klasičnimi krožišči, ki smo jih v Mariboru sicer vajeni nekoliko bolj kot »turbo« krožišč, a v njih pogosto delamo veliko napako ... »V klasičnih krožiščih vozniki krožišča pogosto zapuščajo pas iz notranjega pasu, čeprav to v primeru, če ni polne črte, to ni dovoljeno,« izpostavi.
Zakon o pravilih cestnega prometa:
Na krožnem križišču je prepovedano ustavljanje, razen ustavljanja zaradi omogočanja prečkanja pešcev pri izvozu s križišča.
Strpnost in pozornost sta ključ
Vožnja v »turbo« krožiščih – tako mariborskih kot vseh, na katera boste v prometu naleteli, zahteva pozornost, strpnost in osnovno razumevanje prometnih pravil.
Seveda pa nikar na pamet, še opozarjajo v šoli vožnje Modrivoznik.si, ki je v slovenskem prostoru prepoznavna kot najbolje ocenjena šola vožnje – ne glede na to, kako dobro poznate krožišča in kako zelo obvladate prometne predpise, nikakor ne pozabite na ostale udeležence v prometu.
Za varnejše ceste in manj nesreč je najpomembnejša vožnja z glavo, vsak krog v krožišču pa naj bo krog odgovornosti.