Godalni kvartet Feguš, ki deluje vse od leta 1992, je v slovenskem in mednarodnem prostoru svojevrsten glasbeni unikum, saj ga sestavljajo štirje bratje: Filip, Simon Peter (violini), Andrej (viola) in Jernej (violončelo). Bratje bodo čez slabi dve leti dopolnili skupno tridesetletnico delovanja, na katero pa je imel nemalo vpliva prav njihov glasbeno podkovan oče, skladatelj Maksimiljan Feguš, ki je svoje sinove vpisal v glasbeno šolo.

Radovednost, izziv in (ne)otroška zabava

“Ko smo prišli do obdobja, v katerem smo že vsi štirje obiskovali glasbeno šolo ( trije smo igrali violino, najmlajši violončelo), se je med nami pojavila radovedna ideja, kako bi zvenelo če bi vsi štirje zaigrali nekaj skupaj. Bilo je bolj kot (ne)otroška zabava,” pojasnjujejo bratje, ki pa so uradno skupaj zagodli veliko kasneje, ko so leta 1992 vključili tudi pedagoga, “ki je z njimi delal na tem področju”, njihov oče pa je z gostovanja v tujini prinesel veliko not, med katerimi je bila literatura glasbe napisane za tri violine in violončelo. “Naš skupni izziv je bil, da bi zaigrali kaj od tega in tako se je začelo,” je pojasnil Andrej.

Ko smo prišli do obdobja, v katerem smo že vsi štirje obiskovali glasbeno šolo ( trije smo igrali violino, najmlajši violončelo), je prišla radovedna ideja, kako bi zvenelo če bi vsi štirje zaigrali nekaj skupaj. Bilo je bolj kot (ne)otroška zabava.

Po začetkih šolanja v domačem Mariboru so študij nadaljevali na Koroškem deželnem konservatoriju v Celovcu. Leta 2001 so bili sprejeti na študij komorne glasbe na prestižno privatno šolo Scuola di Musica di Fiesole (Firence), kjer so do leta 2007 študirali pod mentorstvom Milana Škampe, “velikega poznavalca slovanske glasbe, s katerim smo obdelali velik opus slovanske glasbe. Legendarni violist Piero Farulli nas je usmerjal v romantično obdobje. Naš zadnji pedagog Stefan Goerner pa nam je pomagal še pri študiju sodobne glasbene literature,” je pojasnil Andrej Feguš in dodal, da so se v različnih študijskih obdobjih lotevali različnih glasbenih zvrsti.

Svoje znanje so izpopolnjevali na številnih mednarodnih mojstrskih tečajih pri članih svetovno znanih kvartetov, kot so Alban Berg Quartet, Amadeus Quartet, Borodin Quartet, Emerson Quartet, Juilliard Quartet, LaSalle Quartet, Guarneri Quartet in številnih drugih.

V svojem relativno dolgem obdobju skupnega igranja v kvartetu so preigravali pravzaprav glasbo vseh časovnih obdobij in različnih zvrsti. Godalni kvartet sicer velja za najprestižnejšo komorno zasedbo, tako da je opus del zelo bogat, saj je bila ta zasedba ključen faktor pri razvoju glasbe skozi čas. Za svoj študij so bratje Feguš prejeli tudi štipendijo italijanskega predsednika države Carla Azeglia Ciampija.

Leta 2012 so zaključili magistrski študij komorne glasbe na Univerzi za glasbo in uprizoritveno umetnost v Gradcu, svoje znanje pa so izpopolnjevali na številnih mednarodnih mojstrskih tečajih pri članih svetovno znanih kvartetov, kot so Alban Berg Quartet, Amadeus Quartet, Borodin Quartet, Emerson Quartet, Juilliard Quartet, LaSalle Quartet, Guarneri Quartet in številnih drugih.

Združevanje štirih različnih celot v eno skupno

Pri izbiri programov imajo zato bratje Feguš pogosto “sladke” probleme. Godalni kvartet je namreč ekipa štirih enakovrednih osebnosti z različnimi karakternimi in življenjskimi specifikami, kjer je zelo pomembno osebnostno sodelovanje in usklajevanje za doseg skupnega cilja, torej da šestnajst strun zagode kot eno. Vsak koncertni program zato sestavljajo kot celostno podobo, kar pomeni, da “iščemo literaturo, ki paše v določen kontekst. Na prvem mestu je glasba, ki je nam je pri srcu, jo razumemo in jo želimo poustvariti. Glasba je višek umetnosti, zato je potrebno da imamo spoštljiv odnos do nje,” pojasnjujejo člani zasedbe.

Obenem je pri izbiri glasbe pomembno, da igrajo takšno, skozi katero se lahko izražajo. Po njihovih besedah tako ne gre brez Beethovenovih, Haydnovih, Mozartovih, manjkati pa ne sme niti slovanska glasba. “S ponosom in odgovornostjo se lotevamo sodobne literature, ki je ustvarjena za naš kvartet,” so dejali bratje Feguš.

Nastopili celo v ameriškem kongresu

Leta 2001 so bili izbrani na komorno glasbeno delavnico Isaaca Sterna v prestižni newyorški dvorani Carnegie Hall, kjer so se pod vodstvom legendarnega violinista predstavili v družbi članov najboljših ameriških kvartetov. Sodelovali so na glasbenem festivalu v Orlandu in mestu Kerkrade na Nizozemskem, na festivalu Pablo Casals v francoskem mestu Prades, festivalu Strings Only! v Zadru, na mednarodnem festivalu mladih glasbenikov DAM v Prištini,…

Koncertirali so po Sloveniji, Evropi (Dunaj, Berlin, Pariz, London, Firence), ZDA (Washington, New York) idr. Snemali so za Radio Slovenija, Radio Maribor, ARD, ORF, France Musique. Krstno so izvedli dela slovenskih in tujih skladateljev, med drugim Primoža Ramovša, Antona Lajovica, Maksimiljana Feguša, Janija Goloba, Damijana Močnika, Albina Weingerla, Črta Sojarja Voglarja, Krešnika Aliçkaja, Kuštrima Gashija, Dafine Zeqiri, S. Spadini. Igrali so celo v ameriškem kongresu, kakor tudi na javnosti skritem krstu princese Felipe (Schaumerg – Lippe).

Premikali gore, da je danes komorna glasba stalnica

V svojem 28-letnem ustvarjanju so zaigrali na več kot petsto koncertih, a so vabil na festivale in koncertne cikluse vedno veseli in se nanje vedno radi odzovejo. Po besedah bratov Feguš ima namreč igranje na lokaciji med poslušalci, kamor se je glasbenik znova in znova vrača, poseben čar, saj se ustvarja energija človeške povezanosti: “Odziv in podpora javnosti nam dajeta energijo in moč, ki jo potrebujemo pri vsakodnevnem delu in predajanju glasbi. Seveda prihaja tudi do utrujenosti in padcev, kjer je zelo pomemben ponoven vzpon in moč za nadaljevanje dela.”

Posebno priznanje pa jim je dal tudi domači Maribor, saj so prejeli mestni pečat mesta Maribora ter Glazerjevo listino za dosežke na področju kulture.

Poseben čustven naboj pa ima za brate Feguš tudi rodni Maribor, saj jih mesto, in njegovi ljudje spremljajo že od prvih korakov. Največ glasbenih spominov jih veže prav na Kazinsko dvorano SNG Maribor, natančneje oder omenjene dvvorane, kjer so pričeli »premikati gore, ki so danes premagane, komorna glasba pa je na tem odru danes stalnica«. Leta 2006 so posneli zgoščenko z deli Janáčka in Ravela, leta 2011 pa zgoščenko z deli Huga Wolfa in Antona Weberna. Posebno priznanje pa je zanje pomenilo, ko so prejeli mestni pečat mesta Maribora ter Glazerjevo listino za dosežke na področju kulture.

V letu Beethovna poklon s prav posebnim koncertom

V novonastali situaciji, ko je v glasbeno udejstvovanje marsikaterega umetnika posegel covid-19, so se razmere spremenile tudi znotraj Feguševega kvarteta. »Glasba je sicer materija, ki ti je ne more nihče odvzeti, saj lahko igraš, vadiš in uživaš, v tem kar imaš rad, dokler si živ in zdrav,« pojasnjuje Andrej Feguš. Težava se pojavi, ker se umetnost ne more prenašati na poslušalce, ki prav tako hrepenijo po glasbi.

Situaciji navkljub smo se odločili, da bomo v mesecu decembru izvedli koncert, ki bo direktno prenašan na medmrežju, saj želimo leto zaključiti z Beethovnovo glasbo, ljubiteljem glasbe in kvarteta Feguš pa omogočiti svojevrstno glasbeno doživetje kar doma.

V letošnjem letu obeležujemo leto skladatelja Ludwiga van Beethovna, zato so bratje pripravili niz koncertov, na katerih bi vključili tudi katerega izmed godalnih kvartetov iz plodnega opusa nemškega glasbenega genija: “Situaciji navkljub smo se odločili, da bomo v mesecu decembru izvedli koncert, ki bo direktno prenašan na medmrežju, saj želimo leto zaključiti z Beethovnovo glasbo, ljubiteljem glasbe in kvarteta Feguš pa omogočiti svojevrstno glasbeno doživetje kar doma.”