Andrej Janžekovič, bolje znan pod umetniškim imenom Mito, je slovenski raper in izvajalec hip hop glasbe. Pred solističnim glasbenim delovanjem je bil član kolektiva Tekochee Kru, kjer je bil kot raper znan po svojem edinstvenem stilu, humorju in igri besed. Leta 2011 je izdal prvenec Egon, ki je bil v hip hop skupnosti pozitivno sprejet. Svoj drugi studijski album, Bratstvo in estradstvo, je izdal leta 2017 in je bil s strani Mladine razglašen za “nesporen favorit za ploščo leta”. Leta 2018 sta skupaj z glasbenim producentom YNGFireflyjem izdala pod skupnim imenom Oygn album Skurjen spomin, 2019 pa sta ponovno sodelovala na albumu YNGFireflyja Ignorant, kjer je kot gost rapal na več pesmih.

FOTO: Žan Lebe
V zadnjih letih Andrej veliko dela z mladimi, na katere prenaša svoje glasbene izkušnje, hkrati pa ga, kot nam je povedal, zanima tudi, kako danes oni ustvarjajo. V tem času sicer zaključuje drugi Oygn album, nastaja pa tudi tretji solo album. Besedila v njegovih pesmih so pogosto družbenokritična in komentirajo življenje v Mariboru ter politično dogajanje.
Raperji v svojih pesmih vedno nastavljajo ogledalo okolju, v katerem živijo
Marsikdo pa ne ve, da je Mito izdal pesem in vidospot z naslovom Prešeren. Ker je 8. februar slovenski kulturni praznik – v spomin na leta 1849 umrlega pesnika Franceta Prešerna, nas je zanimalo, kakšne so njune stične točke: “Ko sem pisal ta komad, sem se spomnil na našega pesnika. Konec koncev se tudi mi raperji ukvarjamo s poezijo. Poleg tega je imel Prešeren v času svojega pisanja en drugi poklic, bil je pravnik. Tudi jaz sem v času pisanja te pesmi študiral pravo in nisem, podobno kot Prešeren, prišel do službe. To je bila najina stična točka, za besedilo pesmi pa lahko rečemo, da gre za grobo zrcalno sliko mesta. Raperji želimo v pesmih vedno nastavljati ogledalo okolja, v katerem živimo, tudi če je to okolje nekoliko bolj grobo in robato. Se mi zdi, da se je tudi Prešeren v svojem času kdaj kritično opredelil do določenih težkih tematik, se poistovetil z določenimi temami in jih reproduciral skozi svojo liriko. Vendarle gre za enega izmed naših velikanov, za katerega je prav, da ga omenimo v “moderni poeziji”.
Se mi zdi, da se je tudi Prešeren v svojem času kdaj kritično opredelil do določenih težkih tematik, se poistovetil z določenimi temami in jih reproduciral skozi svojo liriko.
Glede svoje pesmi Mito pravi: “Naše mesto je lonec močnih čustev, frustracij, veselja, … Ne poskušam povedati, kaj je prav in kaj je narobe, temveč, kako dejansko je, kakšni smo. Če je to v obliki kakšne kletvice, je pač tako. Če se tako pokažemo, potem lahko razmišljamo tudi na način, da smo jutri boljši.”
Videospot je posnel v Satchmu v Mariboru
Videospot za pesem Prešeren je bil posnet v legendarnem jazz klubu Satchmo v Mariboru. Posnel ga je režiser Aleš Štruc, ki zdaj deluje v tujini. “To pesem je videl kot mojo razcepljeno osebnost; na dobre in slabe stvari. Zato smo v spot vključili razočaranega in groznega Mita, …”
Na vprašanje, kako gleda na določene, kdaj tudi vulgarne besede, kletvice, … v raparskih besedilih, Andrej Janžekovič odgovarja: “To se mi ne zdi problematično. Na ta način kakšna stvar izpade bolj realistično, je pa to tudi ventil, da se kaj pove skozi glasbo, posebej če se uporabljajo grobi izrazi, vkomponirani v kritično vsebino. V takšnih primerih pač brez kletvic ne gre. Vem, da to sicer včasih zaradi mlajše generacije ni primerno, ampak slej ko prej bodo mladi, če ne pri glasbi, to slišali pri svojih starših ali drugih ljudeh. Dobro je, da tudi razumejo, kaj pomenijo te besede, da jih lahko tudi sami uporabijo na konkreten način. Sicer to ni lepa čednost, je pa včasih nujno.”