V zadnjih avgustovskih dneh, preden so se vrnili dopustniki in se je Maribor znova napolnil s pločevino, ste na cesti gotovo naleteli na kakšno "oviro" oziroma zaporo v obliki cestnih delavcev. Napočil je namreč čas za barvanje talnih označb. Snežno bele, svetleče, malodane bleščeče so zasijale na številnih ulicah v Mariboru, a ... Marsikdo je tudi opazil, kako se je barvanje nekaterih cest nenadno končalo pred križišči, naprej pa je ostalo vse po starem. "Tako lepo so označbe prebarvane po celotni Ulici Pohorskega odreda do Streliške ulice, na slednji pa so še naprej komaj vidne stare označbe," je potarnal eden od bralcev. Zdaj je tudi jasno, zakaj. 

[[image_3_article_80500]]

Prednost avtobusnim linijam, šolam in vrtcem

Obnova talne signalizacije, ki jo izvaja podjetje Nigrad iz skupine JHMB, poteka v skladu z letnim načrtom obnove, dogovorjenim z Mestno občino Maribor. Dela pa si sledijo po prioritetah, prednost imajo namreč avtobusne linije ter bližina šol in vrtcev. In prav slednje je razlog, da je ulica Pohorskega odreda, ki poteka mimo vrtca Otona Župančiča - enota Lenka, OŠ Gustava Šiliha, OŠ Leona Štuklja in OŠ Ludvika Pliberška pobarvana kot nova, Streliška pa ne. No, na enem delu, prav pred OŠ Ludvika Pliberška, so prav za njo (v bistvu se tam začne Lackova cesta) značilne nove, pisane talne označbe v obliki krogcev, ki postajajo značilnost cest pred osnovnimi šolami.

[[image_2_article_80500]]

Tudi župan je ponosen

"Tovrstne talne označbe so del projekta Varneje v šolo in se vse bolj uveljavljajo tudi pri nas pred šolami in vrtci. Namen urbane opreme za izboljšanje prometne varnosti in arhitekturnega oblikovanja prometnih površin je voznike prijazno, a učinkovito opozoriti na omejitev hitrosti ali prisotnost otrok kot ranljivih udeležencev v prometu," iz Nigrada sporočajo, da prav tovrstna, na nek način nenavadna talna označba bolj pritegne pozornost voznikov in jih na ta način opozarja na morebitne nevarnosti. Da so pred novim šolskim letom v občini dodatno poskrbeli za varnost, je na prvi šolski dan ob obisku OŠ Janka Padežnika poudaril tudi župan Saša Arsenovič: "Šli smo v veliko akcijo - tako kar se tiče zniževanja hitrosti kot vrisovanja kolesarskih poti in simboličnih pisanih oznak na cestišču."

[[image_4_article_80500]]

Zlepa je ne dobiš dol ...

Torej za okolico vzgojno-izobraževalnih zavodov je poskrbljeno. Kaj pa drugi deli Maribora? Kdaj bodo prišli na vrsto? "Na določenih lokacijah, kjer je zelo gost promet, po potrebi opravimo tudi predčasno obnovo talnih označb," zagotavljajo pri Nigradu. Označbe so sicer zelo dolgotrajne in trpežne, trdovratno lahko kljubujejo tako vremenskim pogojem kot vožnji raznolikih vozil po njih. "Gre za posebne barve, ki za vezivo vsebujejo smole, za barve in pokrivnost pa poskrbijo različni pigmenti. Poleg tega specialne barve, namenjene izrisu talnih označb, vsebujejo še druge dodatke. Pri talnih označbah, ki se hitreje obrabijo, uporabljamo debeloslojni premaz, ki je obstojnejši na različne vplive," pojasnjujejo pri podjetju. 

[[image_1_article_80500]]

Avtocestne oznake neprimerne za mesto

Ob očitnih, vizualnih vplivih na varnost v prometu, imajo določene talne oznake še dodatne funkcije. Denimo na hitrih cestah in avtocestah so pasovi ločeni s talnimi oznakami, ki povzročajo hrup oziroma vibracijo, če jih prevozimo. S tem utrujene - ali celo speče - voznike ob (nenamerni) menjavi pasov opozarjajo na nevarno početje. "Talne označbe na avtocestah, ki opozarjajo na prevoz črte, so narejene z debeloslojnim premazom na način, da ob stiku s pnevmatiko proizvedejo zvok. Ta opozori voznika, da je zapustil vozni pas," potrjujejo na Nigradu, a dodajajo, da tovrstnih tehnoloških rešitev v mestu ne boste deležni: "Tovrstna signalizacija ni namenjena cestam, kjer so hitrosti nizke."

V korak s časom, dokler finance dopuščajo

Kljub temu pa se barvanje talnih označb tudi v mestih spreminja in razvija. Morda se boste še spomnili, da so se nekoč kolesarske steze v celoti barvale v rdečo barvo. A tovrstne rešitve so bile tudi drage. Zdaj se kolesarske steze označujejo samo z rdečim trakom, racionalizacija je namreč prišla tudi v pravilnik o talni signalizaciji. Seveda pa se razvoj pri tem ne ustavlja. V tujini poznamo že različne trende, ki jih Slovenija še ni implementirala.

[[image_5_article_80500]]

"V tujini se talno označevanje razvija v smeri večje inovativnosti in uporabe sodobnih tehnologij. Ponekod že preizkušajo pametne označbe z LED-svetlobnimi elementi, ki se prilagajajo prometnim razmeram, in dinamične projicirane črte, ki omogočajo začasne spremembe prometnih režimov. Ali pa uvajajo tudi samosvetleče in posebej odbojne materiale, ki zagotavljajo boljšo vidnost ponoči, ter trajnostne premaze z daljšo življenjsko dobo in manjšim vplivom na okolje. Čeprav v Sloveniji pred šolami že uporabljamo barvite talne označbe in smo pri tem kar v koraku s časom, pa izzive na tem področju prinašata digitalizacija in interaktivnost, med drugim tudi zaradi znatno višjih stroškov takšnih sodobnih in trajnostnih rešitev," pri Nigradu zaključujejo z ugotovitvijo, da moderni pristopi zahtevajo dodatni finančni vložek. To pa pri občanih seveda nikdar ne naleti na odobravanje.