Maribor

»Lutke« bodo danes napolnili zvoki Ponočnjakov

Jerneja Potočnik, 30.01.20 ob 05:22

Ponoči, ko naše mesto spi, se prebudijo nenavadna bitja, ki v svet prinesejo nešteto zvokov. Morda jih odrasli, ki trdno spimo, sploh ne opazimo, a otroška domišljija v zvokih vidi nekaj več – Ponočnjake. Tokrat se bodo muzikalični Ponočnjaki prikazali tudi v lutkovni predstavi režiserja Petra Kusa, ki bo premierno zaigrana že danes.

Lutkovno gledališče Maribor v koprodukciji z dunajskim werk89 in Zavodom Kuskus danes, 30. januarja 2020 ob 17. uri, premierno uprizarja zvočno popotovanje skozi noč, predstavo Ponočnjaki. V tej se srečamo z deklico Tonko, ki se odpravlja v posteljo. Toda namesto mirnega počitka Tonka ostane budna in trepetajoča. Zvoki, ki so čez dan povsem običajni, se ji ponoči namreč zdijo kot zvoki vlomilcev. A oče in mama jo pomirita in ji na igriv način predstavita izvor posameznih zvokov. Tonka tako prisluhne pravljici o Grdoglaski, mitični zvočni pošasti, stari kot svet, ki v sebi združuje vse znane in neznane zvoke, jih pošilja v svet in jih nadzoruje. A ko pošastna Grdoglaska ponoči zatisne oči, zvoki zaživijo po svoje.

Ko zvoki dobijo podobo

Zvoki, ki obkrožajo Tonko, tako naenkrat zaživijo in postanejo nenavadna zvočna bitja, Ponočnjaki. Bitja, ki niso neobičajna le v domišljiji, svojo unikatno podobo predstavijo tudi na odru gledališča. Sestavljena so iz doma izdelanih glasbil, ki bi jih težko poimenovali tudi najbolj uveljavljeni glasbeniki, zato pa nam zvoki, ki jih iz nenavadnih zvočnih rekvizitov izvabljajo igralci, slikajo mnogo bolj barvito resničnost, kot to, ki jo poznamo. Tokrat ne slišimo vsakdanjega hrupa, brnenja prometa, ropota tovarn, krikov in glasne glasbe zadušljivih trgovskih centrov – kakofonija zvokov simpatičnih Ponočnjakov namreč tudi v odraslih umih vzbudi domišljijo in se prepusti Tonkinemu doživljanju.

Zvočno popotovanje zapustimo polni energije. Ponočnjaki v nasprotju s hrupnim vsakdanom iz nas ne posrkajo energije, ampak nam na svoj skrivnosten, muzikaličen način vdihnejo novega zagona. Tako kot Tonka sedaj tudi mi znamo iz sveta hrupa ustvariti samosvoj zvočni svet, poln naših Ponočnjakov.

Če otroški strahovi skozi zvočno predstavo dobijo obliko in se z zvoki Ponočnjakov razblinijo, odrasli ob igrivosti nočnih zvočnih bitij začutijo moč in pestrost hrupa ter tišino, ki sledi nočnemu koncertu Ponočnjakov, dojamejo povsem drugače – kot čas, ko se Grdoglaska naposled prebudi in ukroti svoja bitja, čas, ko napeto čakamo, da se katera od zvočnih prikazni izvije njenemu prijemu in čas, ko lahko v popolnem miru slišimo le eno samcato stvar – sebe.

Utrinek predstave Ponočnjaki, Urška Cvetko kot Tonka, foto: Boštjan Lah.

Unikatna glasbila ali Ponočnjaki?

Režiser Peter Kus v svojem delu združuje svojo prvo strast, glasbo, s pedagoškim delom in čudovitim svetom lutk. Njegove edinstvene uprizoritve odmevajo tudi v tujini, znana je predvsem razstava  izvirnih glasbenih inštrumentov Zvočni vrt, ki je bila na ogled v številih evropskih mestih, vse od francoskega Reimsa do črnogorskega Kotorja. Tokratni Ponočnjaki unikatnim glasbilom, ki, kot se večkrat pošalijo igralci, živijo povsem svoje življenje in jih je potrebno neprenehoma uglaševati, dajo povsem nov smisel. Glasbila namreč pod spretno in uveljavljeno roko Gregorja Lorencija, večkrat nagrajenega likovnika, dobijo podobo nenavadnih bitij, Ponočnjakov. Lorenci pove, da je bila izkušnja oblikovanja lutk-glasbil svojevrstna. »Nekako sem se moral truditi, da lutke niso v ospredju,« pojasni in pove, da so bili v ospredju ustvarjalnega dela že izdelani inštrumenti, ki so morali na subtilen način dobiti podobo nenavadnih Ponočnjakov.

»Izhodiščna tema, s katero smo se na začetku lotili projekta je bila ta izkušnja otrok, ki jo imajo z zvoki, oziroma povezava njihovega poslušanja in domišljije. Kako jim na zvočni svet vzbuja domišljijo. In to se zgodi predvsem v eni posebni situaciji – ponoči. Ko so zvoki bolj redki, ko je okoli nas tišina, ko se ti zvoki naenkrat zaslišijo. Se pravi zvoki, ki so čez dan potopljeni v ta dnevni hrup. In v teh situacijah, ko je noč in ko tega ne vidijo, se otroci začno teh zvokov bati,« zasnovo predstave opiše režiser, Peter Kus: »To je taka izkušnja, ki jo imamo verjetno vsi.«

Inštrumenti kot jih še niste videli

V lutkovni predstavi spoznamo približno 40 inštrumentov, ki se pojavijo bodisi kot scenski elementi, rekviziti in pa lutke. Izdelani so iz recikliranih materialov, odpadkov in starih predmetov. Prav tako številni in edinstveni inštrumenti pa so izziv predstavljali tudi igralcem Urški Cvetko, Mihi Bezeljaku, Eleni Volpi ter Michaelu A. Pöllmannu. Urška pove, da je sama sicer flavtistka, a je bilo srečanje z mnogimi inštrumenti učenje nečesa povsem novega. V predstavi nastopa kot Tonka, med spoznavanjem in muziciranjem s Ponočnjaki pa igra približno 10 inštrumentov.

Pa povezava lutk in inštrumentov? Igralka Elena Volpi pojasni: »V naravi lutke je, da je muzikalna, da se giblje, da je skupaj z ritmom in tempom.«

Utrinek predstave Ponočnjaki, foto: Boštjan Lah.

Najdimo svoj zven

Tonka s Ponočnjaki odraste. Tako kot tudi mi. »S svojo odločnostjo nam pokaže, kako dragocen je zvočni svet za našo osebnostno rast in kako z aktivnim in ustvarjalnim poslušanjem odkrivamo tudi bistvo samih sebe in svojega bivanja,« zvočno popotovanje pospremita režiser, avtor glasbe in ustvarjalec izvirnih, samosvojih glasbil Peter Kus ter dramaturginja Tery Žeželj: »Zvočnemu nasilju sodobnega sveta se ne moremo izogniti z umikom iz sveta zvokov in civilizacije (taka rešitev je vsaj nepraktična, če ne kar nemogoča), temveč z iskanjem pravega zvena, svoje glasbe in smisla v kakofoniji sveta, ki nas obdaja. Tako bo vsakdo od nas v njej našel svoje notranje ravnovesje in s tem svojo »tišino«.«

Predstavo si bo mogoče ogledati od danes, 30. januarja dalje, primerna pa je za otroke od 5. leta starosti dalje, ob ogledu pa boste gotovo uživali tudi starši. Ponočnjaki bodo po premieri v Lutkovnem gledališču Maribor gostovali še na Dunaju v okviru institucije werk89.

O ustvarjalcih

Lutkovna predstava Ponočnjaki, Zvočno popotovanje skozi noč, je nastala pod budnim očesom režiserja, avtorja glasbe in izvirnih glasbil, Petra Kusa, sodelovali pa so še: avtor likovne podobe in izdelovalec lutk Gregor Lorenci, dramaturginja Tery Žeželj, lektorica Metka Damjan, koreografka Alicia Ocadiz, kostumograf Iztok Hrga, oblikovalec svetlobe Borut Bučinel, izdelovalec lutk Taeko Yoshida, izdelovalci scene in scenskih elementov Lucijan Jošt, Primož Mihevc, Aleš Kuzma, Peter Kus in Igor Vidovič, izdelovalci kostumov Mojca Bernjak, Nina Šabeder in Iztok Hrga ter tehnični mojstri, mojster luči, Gašper Bohinec in tonski mojster Jure Auguštiner. V lutkovni predstavi Ponočnjaki nastopijo Urška Cvetko, Elena Volpi, Miha Bezeljak ter Michael A. Pöllmann.