Na Biotehniški šoli Maribor z dijaki 2. letnika programa naravovarstveni tehnik v projektu GLOBE merijo različne parametre v Kamniškem potoku. Meritve opravljamo enkrat tedensko na dveh različnih lokacijah. Zanima jih, v kakšnem stanju je potok glede onesnaženosti. Preverjajo, ali je potok izpostavljen onesnaževanju in kdo bi lahko bil potencialni onesnaževalec. Na izbranih lokacijah merijo temperaturo zraka, temperaturo vode, vsebnost kisika, pH potoka, električno prevodnost, ki je pokazatelj onesnaženosti vode in vsebnost nitratov v vodi.

Voda je nekoliko trda

In kaj so do zdaj ugotovili? Simon Gračner, vodja projekta, nam je sporočil, da so z vzorčenjem začeli konec marca in po do sedaj opravljenih analizah ugotavlja, da je potok bogat s kisikom, kar je eden od pogojev za življenje v vodotoku. “V dosedanjih merjenih so bile vse vrednosti med 9 in 11,5 mg/L, kar je odličen rezultat, glede na to, da je mejna vrednost raztopljenega kisika v vodi za sladkovodne ribe 4 mg/L. Električna prevodnost je merilo za sposobnost vode, da prevaja električni tok. Odvisna je od prisotnosti ionov v vodi. Višja je električna prevodnost, več mineralnih snovi je raztopljeno v njej. Naša merjenja so pokazala, da znaša povprečna vrednost 660 µS/cm, kar je nekoliko nad slovenskim povprečjem. Glede na to, da je pH vrednost vode nekoliko višja, je to povezano z nekoliko več kalcijevih ionov v vodi. Rekli bi lahko, da je voda nekoliko bolj trda. V vsakem vzorcu smo zaznali tudi manjše vrednosti prisotnosti nitratov. Vrednosti so se gibale med 1 – 5 mg/L, mejna vrednost v Sloveniji je 50 mg/L,” je nanizal Gračner in dodal, da bodo lahko bolj natančno govorili o stanju Kamniškega potoka, ko bodo imeli več rezultatov, bo pa zanimivo spremljati, ali se bodo rezultati spreminjali glede na letne čase, količino padavin, v primeru suše in v zimskih razmerah.

Osveščanje mladih o pomenu globalnega okolja

Projekt bo na šoli potekal dve šolski leti v okviru programa EKOŠOLA. “Že zdaj pa vemo, da bomo s projektom nadaljevali tudi po zaključku. Na svetovni ravni je projekt prisoten že več kot 25 let. V Sloveniji program GLOBE po naročilu in s sofinanciranjem Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport izvaja Center šolskih in obšolskih dejavnosti kot nacionalni koordinator za Slovenijo v sodelovanju s programom Ekošola, financira pa se tudi preko agencije NASA,” navaja Gračner.

Namen projekta je preko mladih osveščati vse ljudi o pomenu globalnega okolja, hkrati pa jih naučiti, kako izvajati različne meritve na področju atmosfere, pedosfere, hidrosfere in biosfere. Poleg izvajanja meritev na posameznih področjih, potekajo hkrati tudi različni izzivi, kot je spremljanje fenoloških faz na izbranih drevesih, merjenje višine dreves v našem okolju in tako naprej.