Mestna občina Maribor nadaljuje s pripravo prenovljene Občinske celostne prometne strategije (OCPS), katere cilji so povečanje učinkovitosti prometnega sistema, spodbujanje trajnostne mobilnosti, izboljšanje prometne varnosti in dostopnosti ter zmanjševanje negativnih vplivov prometa na okolje in kakovost bivanja.

Pripravo strategije vodi doc. dr. Marjan Lep iz Fakultete za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo Univerze v Mariboru, v sodelovanju z ZUM d.o.o. in SWIROO, prometne storitve, d.o.o.. Strategija bo celovito obravnavala vse prometne podsisteme: pešce, kolesarje, javni potniški promet, osebni motorni promet, tovorni promet ter mirujoči promet, vključno s parkirno politiko. Mestna občina Maribor želi konkretizirati smeri razvoja na podlagi novega Zakona o celostnem prometnem načrtovanju.

Glas javnosti v središču strategije

Kot so sporočili z mariborske občine, bo strategija temeljila na aktivnem sodelovanju z javnostjo in ključnimi deležniki. V sklopu priprave strategije so v juliju potekale tri javne razprave v Mestni četrti Pobrežje, Krajevni skupnosti Pekre in Krajevni skupnosti Kamnica, na katerih so občani, predstavniki civilne družbe in lokalnih skupnosti aktivno prispevali svoja mnenja in predloge. Prejete pobude predstavljajo ključno usmeritev za nadaljnje delo.

Med razpravami je bilo izpostavljenih več osrednjih tem:

  • Občani si želijo bistvenih izboljšav pri javnem potniškem prometu, vključno s pogostejšimi vožnjami avtobusov, zlasti v večernih urah in med vikendi, boljšo pokritostjo omrežja in odpravo prenatrpanosti na določenih linijah. Pojavili so se tudi predlogi za ponovno uvedbo nočnih linij , razmislek o brezplačnem javnem prevozu in nujnost boljše ureditve avtobusnih postajališč.
  • Poudarjena je bila potreba po tesnejšem vključevanju mestnih četrti (MČ) in krajevnih skupnosti (KS) v celoten proces. Udeleženci so predlagali neposredno obveščanje, organizacijo predstavitev v vseh lokalnih skupnostih in možnost, da MČ in KS pregledajo osnutke strategije pred končnim sprejemanjem. Občani so pozvali tudi k analizi izvajanja pretekle strategije in poudarili pomen etičnega ravnanja odločevalcev ter spoštljivega odnosa do pobud javnosti.
  • Velik poudarek je bil na prometni varnosti, predvsem za pešce in kolesarje. Opozorjeno je bilo na konkretne nevarne točke, kot so prehodi za pešce pri pobreškem pokopališču in slaba prometna varnost v okolici osnovnih šol. Izpostavljena je bila tudi slaba kakovost cestne infrastrukture po celotni občini in percepcija, da so ukrepi preveč osredotočeni na mestno jedro na račun obrobnih območij. Kot ključna za razbremenitev mesta je bila omenjena nujnost izgradnje severne in južne obvoznice.
  • Občani so izpostavili potrebo po varnejši in bolj premišljeni kolesarski infrastrukturi, kot je širitev sistema MBajk in previdnost pri umeščanju kolesarskih stez na strme klance ali tik ob parkirna mesta. Pri mirujočem prometu so bili podani predlogi za nadgradnjo sistema parkirišč P+R in izraženi pomisleki glede umeščanja novih parkirnih hiš v mestno središče.
  • Izražena je bila skrb zaradi slabe kakovosti zraka in prekomernega hrupa v mestu. Udeleženci so predlagali, da se cilju zmanjševanja izpustov toplogrednih plinov nameni višja prioriteta. Opozorili so tudi na potrebo po vključitvi dodatnih predstavnikov invalidskih organizacij v delovno skupino in na pomanjkanje parkirnih mest za invalide.
  • Večkrat je bila poudarjena potreba po doslednejšem in učinkovitejšem ukrepanju proti kršiteljem cestnoprometnih predpisov, vključno z uporabniki skirojev in kolesarji, ter preprečevanju nevarnih voženj.

Skupna vizija za prihodnost mobilnosti

Za pripravo strategije je bila oblikovana tudi širša delovna skupina, ki vključuje ključne deležnike in večje generatorje prometa v Mestni občini Maribor. Delovna skupina aktivno sodeluje pri analizi stanja, oblikovanju usmeritev in določanju ukrepov. Skupaj je oblikovala tudi vizijo strategije, ki se glasi: »Maribor bo z razvojem trajnostne mobilnosti spodbujal višjo kakovost bivanja za vse, gospodarski razvoj ter postal dostopno, povezano in zeleno regijsko središče, kjer so osnovne storitve dosegljive varno tudi peš, s kolesom ali z javnim prevozom.«

Prav tako je širša delovna skupina izglasovala naslednje prednostne cilje:

  • Izboljšana kakovost življenja v privlačni, zeleni in povezani skupnosti
  • Vsem dostopen prometni sistem, ki omogoča socialno vključenost
  • Večja varnost vseh udeležencev cestnega prometa
  • Izboljšana dostopnost do osnovnih storitev in aktivnosti
  • Okrepljeno lokalno in regionalno gospodarstvo
  • Enakomeren razvoj v celotni občini
  • Okrepljeno sodelovanje javnosti pri razvoju prometa
  • Bolj zdravi in bolj aktivni prebivalci
  • Znižane lokalne emisije onesnaževal in toplogrednih plinov iz prometa

Vabljeni k sodelovanju na prihodnjih predstavitvah

Z namenom priprave ambiciozne, a izvedljive strategije, bodo v prihodnjih mesecih izvedene še najmanj štiri javne predstavitve, kjer bodo občani imeli priložnost izraziti svoje mnenje in podati predloge:

  • Sreda, 27. avgusta 2025, ob 16.00 – Skupni prostori KS Malečnik-Ruperče;
  • Četrtek, 18. septembra 2025, ob 10.00 – UM Fakulteta za gradbeništvo, promet in arhitekturo;
  • Petek, 19. septembra 2025, ob 16.00 – Skupni prostori MČ Pobrežje;
  • Ponedeljek, 22. septembra 2025, ob 16.00 – Spletna predstavitev.

Prav tako bodo v začetku meseca septembra potekali individualni sestanki na mestnih četrtih in krajevnih skupnostih, kjer bodo lahko predstavili ukrepe in pobude iz svojih območij.

Trenutno je strategija v fazi analize prometnega stanja, jeseni sledi oblikovanje nabora ukrepov, decembra 2025 pa je predvideno sprejetje strategije na Mestnem svetu.