V šolah je potrebnega več gospodarstva in več povezovanja z gospodarstvom, je pogost očitek slovenskemu izobraževalnemu sistemu, pa vendar na številnih ekonomskih šolah že več kot 20 let dokazujejo, da je mogoče uspešno sodelovanje z gospodarstvom vpeljati kar v šolski vsakdan.

Kako? Z učnimi podjetji, ki preko izkustvenega učenja ter poslovanja in delovanja v svetu gospodarstva v malem mlade ekonomiste opolnomočijo za vstop na trg dela in v »pravi svet gospodarstva«.

Sodelovali tudi mladi mariborski podjetniki

Med učnimi podjetji, ki so se udeležila 18. mednarodnega sejma učnih podjetij, ki je obenem obeležil tudi 20. obletnic Centrale učnih podjetij Slovenije (CUPS), je bilo mogoče opaziti tudi dve mariborski, učno podjetje UP Apoteka dijakinj in dijakov Srednje ekonomske šole in gimnazije Maribor ter UP Flavourpicks Srednje šole za trženje in dizajn Maribor.

Mladi podjetniki podjetja UP Apoteka so obiskovalce njihovega privlačnega razstavnega prostora prepričali s svojo v naravo ter trajnost usmerjeno vizijo podjetja, ki ponuja naravne izdelke z mislijo na zdravje uporabnika.

[[image_1_article_64196]]

»Apoteka je središče za tiste, ki iščete naravne in učinkovite rešitve za svoje zdravstvene težave,« pojasnjujejo mladi dijaki, ustanovitelji in zaposleni učnega podjetja. Poudarijo, da se v podjetju ukvarjajo z ustvarjanjem naravnih zdravil brez neželenih učinkov, prevažanjem zdravil s kombijem ter izobraževanjem o naravnem zdravljenju.

[[image_2_article_64196]]

Dijakinje in dijaki Srednje ekonomske šole in gimnazije Maribor, ki se v sklopu svojega učnega podjetja prelevijo v njegove zaposlene, predstavijo tudi vizijo podjetja: »Naša vizija je postati vodilni ponudnik zdravilno naravnih izdelkov in proizvajati naravne zdravilne izdelke, ki bodo dostopne vsem, tudi tistim iz oddaljenih krajev.«

[[image_8_article_64196]]

Ravnateljica Srednje ekonomske šole in gimnazije Maribor mag. Andreja Zver Dobaj ter mentorica UP Apoteka Katja Emeršič

Podjetniki učnega podjetja povedo še, da zelišča za svoje izdelke nabirajo in sadijo sami, izdelki pa so ponujeni v trajnostni embalaži, s čimer se dijakinje in dijaki SEŠG Maribor še bolj približajo trajnostno naravnani podjetniški ideji.

Ob tem so se na minulem sejmu s svojim podjetjem UP Flavourpicks predstavili tudi dijakinje in dijaki, mladi podjetniki Srednje šole za trženje in dizajn Maribor, ki so na svojem razstavnem prostoru ponujali barvite embalaže z zobotrebci z zanimivimi okusi. Njihovo ponudbo dodatno nadgrajuje dejstvo, da so embalaže zobotrebcev zasnovane kot miselne igre.

[[image_3_article_64196]]

Letošnji sejem s pomembnimi mejniki

Sejem učnih podjetij, ki letos beleži svojo polnoletnost, je letos potekal v sredo, 13. marca, v dvorani Golovec v Celju, med razstavljavci pa je bilo mogoče zabeležiti 38 domačih in tujih učnih podjetij. Ob predstavitvah učnih podjetij so na sejmišču potekali še posebni poslovni razgovori, predstavniki podjetij pa so lahko s svojo predstavitvijo oziroma pitchem navdušili komisijo mednarodnega in državnega tekmovanja učnih podjetij, ki je potekalo v kategorijah najboljša poslovna ideja in najboljši sejemski nastop.

Korenine učnih podjetij prav v Mariboru

V ospredje dogodka je bila postavljena tudi javna okrogla miza, na kateri je sodelovalo deset razpravljavcev, pomembno mesto pa je pripadlo Srednji ekonomski šoli in gimnaziji Maribor, kjer imajo učna podjetja svoje korenine.

Učno podjetje je namreč po vzoru sosednje Avstrije in navdušenju nad učnimi podjetji na Srednjo ekonomsko šolo in gimnazijo Maribor prinesla tedanja profesorica gospodarskega poslovanja Danila Žuraj, ki je skupaj s timom profesorjev orala ledino ter idejo o učnih podjetjih počasi ponesla po Sloveniji. Prihodnji mesec bo, kot je na okrogli mizi ob spominu na začetke povedala prof. Žuraj, kar 30 let od prvih korakov učnega podjetja.

»V šolskih letih od 1993 do 1997 je na Srednji ekonomski šoli Maribor potekal eksperimentalni projekt učna firma, financiran s strani Ministrstva za šolstvo in šport,« zgodovino učnih podjetij v Sloveniji opiše vodja Centrale učnih podjetij Mateja Kapitler, učno podjetje pa je bilo nato v letu 2000 umeščeno v izobraževalne programe na področju ekonomske, trgovske in upravno-administrativne dejavnosti.

[[image_4_article_64196]]

Mateja Kapitler

Po uspešno premaganih prvih izzivih, prvih predstavitvah slovenskih učnih podjetij v tujini in prvih poskusih mednarodnega povezovanja je prof. Žuraj z ekipo zaznala potrebo po krovni, centralni organizaciji, s čimer je bila rojena Centrala učnih podjetij Slovenije. Ta letos pod vodstvom Mateje Kapitler obeležuje že 20 let delovanja, pri čemer še naprej uresničuje nalogo povezovanja vseh učnih podjetij z nudenjem strokovne podpore in servisnih storitev, kot je denimo CUPS Market.

Učna podjetja na srednjih šolah kot namig za spremembe v slovenskem izobraževanju

Učna podjetja imajo v Sloveniji bogato zgodovino, z že utečenim načinom delovanja ter zasidranostjo v kurikul programa ekonomski tehnik ter v slovensko srednješolsko izobraževanje pa se jim gotovo obeta tudi bogata prihodnost.

Samo delovanje učnega podjetja na srednjih šolah na okrogli mizi predstavi tudi profesorica strokovnega modula Srednje ekonomske šole in gimnazije Maribor, prof. Bronja Jarc, ki izpostavi predvsem številne kompetence, ki jih mladi dijaki – zaposleni v učnih podjetij – s svojim delom pridobijo.

[[image_7_article_64196]]

Pri tem pa koncept učnih podjetij, ki temeljijo predvsem na izkustvenem učenju ter delu dijakov, pri čemer ob njih učitelj obstaja predvsem kot mentor, ponuja tudi pomembno lekcijo za celoten sistem slovenskega izobraževanja, naj gre za srednješolsko ali višješolsko oziroma univerzitetno.

Učna podjetja kot »laboratorij« oziroma »gospodarstvo v malem« namreč predstavljajo pomemben del slovenskega gospodarstva – kot je na sejmu ob ogledu učnih podjetij povedal tudi minister Matjaž Han, ki se je na otvoritveni slovesnosti pridružil drugim govorcem: »Priča smo temu, kar pomeni v praksi, kar velikokrat izgovorimo, da svet stoji na mladih.«

[[image_5_article_64196]]

Minister za gospodarstvo, turizem in šport Matjaž Han

[[image_6_article_64196]]

»Ko pogledamo vse te mlade ljudi, ki se skozi učni proces prelevijo v mlade podjetnike, smo lahko na nek način optimistični,« je še dodal minister Han ter poudaril, da je prepričan, da bodo prav mladi podjetniki, ki so svoja podjetja predstavljali na 18. mednarodnem sejmu učnih podjetij, tisti, ki bodo že kmalu gonilo slovenskega gospodarstva.