Košaki in Počehova so 1.decembra preteklo leto dobili novo trgovino. A ne gre za še eno v seriji diskontnih prodajaln velikih prehrambenih trgovcev, ampak za manjšo trgovino, kjer želijo dati priložnost lokalnim pridelovalcem, za kupce pa se trudijo in jim poskusijo ponuditi to, kar ti iščejo.

V okolici potreba po prehrambeni trgovini

Rok Klemenc, po izobrazbi ekonomist, je vse od študentskih let delal za velike trgovce, a hkrati želel odpreti lastno trgovino. Zdi se kot zgodba s pravo osnovo za uspeh, saj cilj marketa ni dobiček, ampak zadovoljstvo kupcev in občutek domačnosti. Nenazadnje je tudi trgovina nastala kot odgovor na potrebe okoliških prebivalcev, ki so pogrešali domačnega trgovca v svoji bližini.

Na mestu, kjer danes stoji Market Ekspres, je bila pred 25 leti že trgovina, le da so domačini pozabili njeno ime. Ob njej pa, kot se je nekoč spodobilo, manjši lokal. Klemenc, ki sicer prihaja iz centra Maribora, pa se je na mestu, kjer je kasneje odprl svojo trgovino, znašel po naključju.

Še preden sem delal pri trgovcu, sem želel odpreti svojo trgovino, a sem spremljal kako vse poteka in se zavedel, da je veliko trgovcev, s katerimi se ne moreš kosati. Težko je kot privatnik najti pravo lokacijo. Bil sem že obupan, da bom sploh kadarkoli imel svojo trgovino. Potem pa sem se povsem po naključju znašel v tem prostoru, v tej stavbi.

“Še preden sem delal pri trgovcu, sem želel odpreti svojo trgovino, a sem spremljal kako vse poteka in se zavedel, da je veliko trgovcev, s katerimi se ne moreš kosati. Težko je kot privatnik najti pravo lokacijo. Bil sem že obupan, da bom sploh kadarkoli imel svojo trgovino. Potem pa sem se povsem po naključju znašel v tem prostoru, v tej stavbi,” se spominja Klemenc. Bližnji stanovalci pa so mu prigovarjali, da bi v svoji soseski želeli prehrambeno trgovino, saj je nenazadnje Hofer dva kilometra oddaljen v smeri proti Kungoti, dva kilometra nižje pa je manjša trgovina Tuš.

Dodana vrednost v lokalni ponudbi

Klemenc se je odzval na prošnje domačinov, naj vendarle obudi staro trgovino in naredil manjšo raziskavo v okolici. “Šel sem do sosedov, povprašal različne ljudi, kaj potrebujejo, veliko starejših namreč živi tukaj in vsi so mi dejali, da pogrešajo trgovino, ker morajo do vseh trgovin z avtom, parkirnih mest pa nikoli ni in podobno. Ker je bila moja želja odpreti trgovino, sem se odločil, da to storim in odprem trgovino na tem mestu,” pojasni Klemenc.

V dveh mesecih in pol, treh smo iz nič s prijatelji in družino postavili to trgovino z vso dokumentacijo, opremo in vsem. V veliko pomoč pri postavljanju trgovine mi je bila tudi privatna trgovina Lipa iz Frama, ki je z raznimi nasveti in pomočjo pri polnjenju veliko pripomogla, da smo trgovino odprli. Oktobra smo imeli težavo, ker je bilo popolno zaprtje in so bila dela otežena, zato smo se morali drugače organizirati. To je bil dodaten izziv, a teh je bilo veliko.

Odločitev, da bo prostor, ki sam po sebi ni ponujal povsem nič, le obljube, da bodo med praznimi zidovi nekoč spet polne police najrazličnejših dobrot, je bodoči lastnik Market Ekspresa sprejel avgusta lani in se nemudoma lotil dela: “V dveh mesecih in pol, treh smo iz nič s prijatelji in družino postavili to trgovino z vso dokumentacijo, opremo in vsem. V veliko pomoč pri postavljanju trgovine mi je bila tudi privatna trgovina Lipa iz Frama, ki je z raznimi nasveti in pomočjo pri polnjenju veliko pripomogla, da smo trgovino odprli. Oktobra smo imeli težavo, ker je bilo popolno zaprtje in so bila dela otežena, zato smo se morali drugače organizirati. To je bil dodaten izziv, a teh je bilo veliko.”

Dodajamo lokalne domače dobavitelje, sodelujemo z lokalnimi vinarji, denimo vinarjem Rožmanom iz Počehove, Keksarno Brodnjak, Hočkimi keksi, kruh iz krušne peči za nas peče Kmetija Lešnik, domača jajca pa nam dobavlja kmetija Bandur iz Starš. Vsako soboto imamo v ponudbi domači kruh iz krušne peči in gibanico.

Ko je trgovina že dobivala pravo podobo, se je Klemenc vprašal, kako bo konkuriral velikim imenom diskontne prodaje hrane, oziroma, kakšna bo dodana vrednost njegove trgovine. Resda si je od nekdaj želel v svoji ponudbi kavni avtomat, kjer si je mogoče pripraviti kavo za zraven (to-go), toda samo dišeča kavica za popotnike ne bo privabila stalnih strank, ki bi v Market Ekspresu redno nakupovali živila za vsakdan. Klemenc se je odločil, da bo dodana vrednost v ponudbi, ta pa bo lokalna.

“Dodajamo lokalne domače dobavitelje, sodelujemo z lokalnimi vinarji, denimo vinarjem Rožmanom iz Počehove, Keksarno Brodnjak, Hočkimi keksi, kruh iz krušne peči za nas peče Kmetija Lešnik, domača jajca pa nam dobavlja kmetija Bandur iz Starš. Vsako soboto imamo v ponudbi domači kruh iz krušne peči in gibanico,” hiti razlagati Klemenc in dodaja, da bodo v ponudbo vključili tudi sezonsko zelenjavo in sadje lokalnih pridelovalcev.

Kar si kdo zaželi, to dobi

“Ljudje se naše ponudbe privajajo. Pomembna pa je tudi storitev, stranki se čisto približamo. Veliki trgovci tega ne morejo, mi pa, ker smo majhna trgovina, si to lahko privoščimo. Če česa nimamo na policah in stranka to izrecno želi, uredimo, da slednje dobi. Poiščem ta artikel, ga pripeljem, nekatere stranke imamo navajene iz različnih trgovcev na določene artikle, ki jih drugi trgovec nima, zato tudi to uredimo,” pojasnjuje lastnik Market Ekspresa.

Ljudje se naše ponudbe privajajo. Pomembna pa je tudi storitev, stranki se čisto približamo. Veliki trgovci tega ne morejo, mi pa, ker smo majhna trgovina, si to lahko privoščimo. Če česa nimamo na policah in stranka to izrecno želi, uredimo, da slednje dobi. Poiščem ta artikel, ga pripeljem, nekatere stranke imamo navajene iz različnih trgovcev na določene artikle, ki jih drugi trgovec nima, zato tudi to uredimo.

Klemenc, ki redno spremlja vtise kupcev in jih sprašuje, kakšno je njihovo mnenje o novi trgovini, z zadovoljstvom ugotavlja, da so zaenkrat s ponudbo in domačnostjo zadovoljni, saj je prav slednje nekaj, kar v velikih prodajalnah pogrešajo. “Nekateri kupci tudi radi pokramljajo z nami, ko pridejo, mi pa se jim posvetimo, zato se radi vračajo,” razlaga. Tudi cene pa so razlog za zadovoljstvo. Ljudje se nove trgovine v dobrem mesecu njenega obstoja šele navajajo, sam zase pa dovolj zgovorno govori podatek, da je vedno več kupcev iz centra mesta, kar priča o tem, da delajo dobro.

Cene so zmerne, normalne in karseda konkurenčne. Imamo direktne dobavitelje, res se borimo. Seveda ne morem ponuditi diskontnih cen, ker je to težko. Cene nekaterih izdelkov so popolnoma enake kot v Sparu, Tušu ali Mercatorju. Nekatere stvari so drage, ker enostavno ne gre drugače. Recimo delikatesa, kruh je celo cenejši.

“Cene so zmerne, normalne in karseda konkurenčne. Imamo direktne dobavitelje, res se borimo. Seveda ne morem ponuditi diskontnih cen, ker je to težko. Cene nekaterih izdelkov so popolnoma enake kot v Sparu, Tušu ali Mercatorju. Nekatere stvari so drage, ker enostavno ne gre drugače. Recimo delikatesa, kruh je celo cenejši,” izpostavlja Klemenc.

Ne želi biti lastnik dežurne trgovine

Kljub temu da je Market Ekspres dežurna trgovina, tudi ob nedeljah in praznikih, saj je lastnik stavil tudi na delovni čas, ki bo domačine, prepričal v obisk, ne želi, da dežurni market ostane zgolj to: “Nerad izpostavim, da smo dežurna trgovina, saj ne želim, da pridejo ljudje opravit samo nedeljski nakup ali pa ko jim zmanjka določenega živila in je drugod zaprto. Rad bi, da bi naši kupci ostali.”

Delovni čas marketa je od ponedeljka do sobote med 7.00 do 19.00 uro, v nedeljo in med prazniki od 8.00 do 12.00 ure. 

Takšen delovni čas si lahko privoščijo tudi zaradi zaposlenih v Market ekspresu. “Zaposleni smo trije, trije delamo in študent nam pomaga. Moja sestra dela, prej je prav tako delala pri velikem trgovcu, tam pa je bilo veliko izkoriščanja. Nečakinja tudi dela pri nas, je študentka. Začetek je namreč zelo težek. Vse svoje prihranke sem vložil v trgovino, tudi družina mi je pomagala, saj so stroški zelo visoki. A srečo imamo, da smo že prvi mesec pokrili stroške obratovanja,” ugotavlja Klemenc.

Ljudi pa je po njegovih besedah vedno več, zato veliko stavi prav na lokalno podporo in upa, da bo stvar delovala še bolje, kot deluje sedaj: “Odvisno, kako nam bo zagodel koronavirus, ampak v načrtu imamo narediti svojo zunanjo tržnico. Dogovorili bi se z različnimi lokalnimi kmeti, da bi postavili stojnice. Želel bi ustvariti domače vzdušje. Pred trgovino se je namreč nekoč marsikaj dogajalo. Za lokal sicer nimam prostora, obenem tudi nisem gostinec,” razlaga Klemenc in dodaja, da ima sicer še nekaj asov v rokavu, ki bi jih lahko uresničil v bližnji prihodnosti.

Najprej otvoritev, ki je ni bilo

V okolici trgovine živi veliko starejših ljudi, ki jim lastnik osebno kupljeno “špecerijo” dostavi kar na dom. V roku enega dne so kupci iz bližnjih Košakov lahko naročena živila pričakovali na svojem domu, saj jih je Klemenc dostavil kar osebno, a razlaga, da gre zaenkrat le za izjeme, ne pravilo.

V okolici trgovine živi veliko starejših ljudi, ki jim lastnik osebno kupljeno “špecerijo” dostavi kar na dom. V roku enega dne so kupci iz bližnjih Košakov lahko naročena živila pričakovali na svojem domu, saj jih je Klemenc dostavil kar osebno, a razlaga, da gre zaenkrat le za izjeme, ne pravilo.

Dostava na dom pa bo v prihodnje še ena izmed tistih prednosti, ki marketu dajejo dodano vrednost. “Sproti bomo stvari dodajali, olepšali trgovino. Imamo še nekaj manevrskega prostora, ampak zaenkrat se moramo ustaliti,” razlaga Klemenc in dodaja, da je navkljub uresničitvi dolgoletnih sanj, še veliko prostora za nove ideje in uresničitve le-teh.

Ljudje pogrešajo druženje, zato bi to rad vzpostavil. Tudi prave otvoritve nisem smel imeti. V avgustu, ko smo še delali, sem si rekel, da bomo 1. decembra pripravili pravo otvoritev in ponudili kuhano vino, različne dobrote, manjkal pa ne bo niti glasbeni gost, a potem je to vse nekako padlo v vodo. Samo letake smo pošiljali. Spomladi ali poleti pa želim narediti otvoritev trgovine, ki je prej ni bilo. Domača peka, čevapčiči.

“Ljudje pogrešajo druženje, zato bi to rad vzpostavil. Tudi prave otvoritve nisem smel imeti. V avgustu, ko smo še delali, sem si rekel, da bomo 1. decembra pripravili pravo otvoritev in ponudili kuhano vino, različne dobrote, manjkal pa ne bo niti glasbeni gost, a potem je to vse nekako padlo v vodo. Samo letake smo pošiljali. Spomladi ali poleti pa želim narediti otvoritev trgovine, ki je prej ni bilo. Domača peka, čevapčiči,” pripoveduje Klemenc.

Trenutno zaprtih okoli 80 % trgovine na drobno

Letos je bilo sicer v Sloveniji, kot pojasnjujejo s Trgovinske zbornice Slovenije, po podatkih Poslovnega registra na dan 31.12.2020 registriranih 16.471 gospodarskih družb in 11.131 samostojnih podjetnikov. “Poleg tega, da se poslovni subjekti tekom leta na novo ustanavljajo, pa se del njih tekom vsakega poslovnega leta tudi zapre in izbriše iz Poslovnega registra Slovenije. Po zadnjih razpoložljivih podatkih AJPES je v letu 2020 bilo izbrisanih iz dejavnosti trgovine 694 gospodarskih družb in 1.423 samostojnih podjetnikov, kar pa ni realna in dokončna slika, saj v prvi polovici leta 2021 pričakujemo glavnino propadlih podjetij,” pojasnjujejo na Trgovinski zbornici.

Po zadnjih razpoložljivih podatkih AJPES je v letu 2020 bilo izbrisanih iz dejavnosti trgovine 694 gospodarskih družb in 1.423 samostojnih podjetnikov, kar pa ni realna in dokončna slika, saj v prvi polovici leta 2021 pričakujemo glavnino propadlih podjetij.

Obenem so poudarili, da je zaradi vladnega odloka o začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom trenutno zaprtih okoli 80 % trgovine na drobno. Številna podjetja v trgovinski dejavnosti se zato že soočajo s hudo stisko, saj so zaradi epidemije covid-19 in posledično vladnih ukrepov zaprta v celoti ali delno že skoraj šest mesecev, njihove rezerve pa so v celoti pošle.