V Sloveniji se šole vožnje soočajo s številnimi izzivi, od naraščajoče konkurence do spreminjajočih se generacij voznikov. O trenutnem stanju, ključnih problematikah in možnih izboljšavah smo se pogovarjali z Draženom Jurčičem, direktorjem šole vožnje Modrivoznik.si.

Jurčič opozarja, da je trg šol vožnje vse bolj konkurenčen in da je pri izbiri šole ključna kakovost, ne pa zgolj tradicija. »Treba se je za vsakega kandidata potruditi, ga slišati. Apeliram na kandidate, da se odločajo predvsem na podlagi priporočil in osebnih izkušenj prijateljev, saj sama tradicija še ne pomeni kakovosti,« pove pronicljiv sogovornik, ki osvetli tudi nekaj izzivov, ki v zadnjem času pestijo šole vožnje.

[[image_1_article_74915]]

Spremembe v pedagoškem pristopu

Eden izmed glavnih izzivov, s katerimi se srečujejo učitelji vožnje, je tako predvsem prilagajanje novim generacijam. »Generacija, ki zdaj prihaja, je drugačna od tiste pred 50 leti. Učitelj vožnje mora biti pedagog, ni več prostora za ukazovalni način poučevanja. Kandidati nas plačujejo in mi smo tukaj zaradi njih, ne oni zaradi nas,« poudarja Jurčič in dodaja, da bi morali kandidati biti bolj ozaveščeni o možnosti menjave učitelja, če jim določen način učenja ne ustreza.

Jurčič predlaga tudi več transparentnosti v industriji. Kot pove: »Pogrešam javno objavljene podatke o uspešnosti posameznih šol pri teoriji in vožnji. Kandidati bi se tako odločali na podlagi dejanske kakovosti, ne zgolj cene ali bližine. Trenutno tega podatka ni, zato nekateri kandidati opravijo le zakonsko minimalno število ur, potem pa, če dvakrat ali trikrat padejo, je to njihov problem.«

Fleksibilnejši urniki za boljšo usposobljenost?

Ena od večjih težav je tudi organizacija urnikov, ki pogosto ne omogoča optimalnih pogojev za učenje, pri čemer Jurčič vidi praktično sistemsko rešitev: »Šole bi morale dovoliti kandidatom, da manj manjkajo pri pouku zaradi vožnje. V večjih mestih je to še večji problem – pridejo na vožnje popoldne, ko so utrujeni, posledično potrebujejo več ur, kar jih na koncu stane več.«

(Ne)privlačnost poklica učitelja vožnje

Pomanjkanje učiteljev vožnje je še ena skrb. »To trenutno ni privlačen poklic, kakovost zato pada. Če bi sistem bolje deloval, bi se zmanjšalo število potrebnih ur, poklic bi postal privlačnejši in dobili bi boljše kadre,« opozarja Jurčič, ki opozarja, da je poklic učitelja vožnje izjemnega pomena, saj dober učitelj vožnje mladega učečega se voznika pripelje do točke, ko je ta pripravljen za varno samostojno vožnjo.

Kako se mladi vozniki spreminjajo?

Delo učitelja vožnje je ob svoji strokovni plati seveda tudi pedagoško, kar pa pomeni nujnost nenehnega prilagajanja učiteljev sodobnim generacijam mladih voznikom. In ko smo že pri slednjih – kakšne so? Sodobna generacija mladih voznikov ima drugačen pristop do učenja vožnje, opaža direktor šole vožnje Modrivoznik.si.

»Težje sprejemajo avtoriteto, težje verjamejo učiteljem. Vse je instantno, navajeni so, da lahko pritisnejo 'restart', če jim kaj ne uspe. To pa pri vožnji ne gre,« pojasnjuje Jurčič in podčrta, da vožnja ni in ne sme biti računalniška igrica.

Dodaja, da je ključna tudi odgovornost. »Če kandidatu ne gre, je treba raziskati vzroke. Priporočamo, da zamenja učitelja ali pridobi drugo mnenje.«

Poudari še en vidik: »Starši imajo pravico biti prisotni pri vožnjah in tega bi se morali bolj posluževati.« Kot namreč nakaže, starši učiteljem vožnje pogosto postavijo vprašanje, zakaj ima njihov otrok določeno število ur.

»Ko pa jih povabimo, da se pridružijo in sami ocenijo situacijo, pogosto nimajo časa. Starši pogosto plačujejo ure, zato bi jih moralo zanimati, kako njihov otrok napreduje, saj vožnja ni igra – gre za varnost,« še izpostavlja Jurčič in pove, da se tako šola vožnje kot njen učitelj, ki delata dobro, prisotnosti starša v avtomobilu med uro vožnje ne bojita in ne branita.

[[image_2_article_74915]]

Dražen Jurčič, direktor šole vožnje Modrivoznik.si sklene, da so šole vožnje kljub novim tehnologijam, ki v zadnjem času učenje vožnje v marsikateri perspektivi olajšajo, še vedno ključen člen prometne varnosti.

Da bo ta boljša, (mladi) vozniki na cestah pa zares varni in odgovorni, pa so ključne tri odlike: transparentnost, prilagodljivost in kakovostno poučevanje, h katerim bi morale stremeti vse šole vožnje. Kot še zaključi sogovornik, navsezadnje ni ključno število ur, temveč kakovostno usposobljen voznik.