Kombinacija čustvene evforije, moči popustov in družbenega pritiska povzroči, da v novembru in decembru zapravimo z lahkoto, januarja pa sledi finančna streznitev.
Iluzija prihranka in moč popustov
Na popuste se naši možgani odzovejo z aktivacijo centrov za nagrajevanje, zato občutek, da smo "prihranili", preglasi realno potrebo. Psihologi ta pojav imenujejo sezonska racionalizacija, ko v mislih ustvarimo dober razlog, ki opraviči nakup. A ko januarja pregledamo bančni izpisek, hitro ugotovimo, da so pravzaprav "prihranili" predvsem trgovci.
Praznični čas medtem deluje kot tiho "dovoljenje za razkošje." Nakupi postanejo del rituala, mi pa kupujemo zato, da ustvarimo prijetno vzdušje in ne zaradi impulza. Ta čustvena komponenta skupaj z močnim pritiskom družbenih norm, "saj vsi kupujejo", ustvari občutek, da bi bilo škoda ostati zunaj praznične potrošnje. To so le nekatere od pasti, ki nas pripeljejo do obžalovanja, ko se januarja realnost umiri.
Za celoten članek, ki podrobno razkriva psihologijo t.i. reward spendinga, optimistične pristranskosti in kako marketing vpliva na vašo podzavest, obiščite slo24.si.
