V Koprodukciji s CONO, Zavod za procesiranje sodobne umetnosti sta avtorja Irena Pivka in Brane Zorman zasnovala večmedijski performans oziroma zvočni sprehod. Potepini so povabljeni na pot ob Dravi, tokrat opremljeni s slušalkami in aplikacijo na telefonu. Sprehajalci bodo s pomočjo zvočnih slik, vtisnjenih v lokacijo začrtane poti, prehajali med fiktivnimi in realnimi situacijami.

Edinstveno zvočno doživetje nas poveže z našim okoljem na nov, umetniško doživet način. Projekt bodo začeli izvajati v sklopu letošnjega jubilejnega 30. Poletnega lutkovnega pristana, kasneje pa bodo Potepini ostali v rednem programu Lutkovnega gledališča.

Hoja za spodbujanje otroške domišljije

Ideja se je razvila iz že obstoječega projekta za odrasle – Hoditi, ki sta ga Irena Pivka in Brane Zorman predstavila lansko leto na festivalih Performa in Platforma. Že tedaj sta zasnovala krožno pot, ki se začne in konča v Lutkovnem gledališču: »Tega sprehoda sem se takrat tudi sama udeležila in sem poslušala to odraslo verzijo, ki govori predvsem o hoji – o pomenu hoje, o hoji kot nekem emancipatornem aktu, o tem, kako hodimo ne glede na spol, starost in raso, hodimo tudi za pravične stvari v protestih… skratka, hoja v nekem širšem kontekstu,« razlaga direktorica gledališča Katarina Klančnik Kocutar.

Sprehod vključuje zvoke iz okolice in spodbuja otroško domišljijo na slušni osnovi: »Na sluh smo premalo pozorni, ker smo postali zelo, zelo močno vizualna kultura. Zazdelo se mi je, da bi bila morda varianta namenjena mlademu poslušalcu, gledalcu, sprehajalcu te umetniške akcije lahko zelo zanimiva. Idejo sem predstavila Ireni in Branetu in bila sta navdušena,« pravi Kocutarjeva.

“Na sluh smo premalo pozorni, ker smo postali zelo, zelo močno vizualna kultura.”

Na sprehodu bodo lahko uživali tudi turisti

Projekt Potepini je načeloma namenjen otrokom po petem letu, saj gre za daljši sprehod: »A če se starši odločijo za sprehod z manjšimi otroci, ni nobene ovire. Pot traja 45 minut do ene ure, odvisno od tega, kako hitri smo – program se prilagaja ritmu naše hoje,« pojasni direktorica.

Ustvarjalci vsebine so si bili enotni, da bi intermedijsko vsebino z veseljem ponudili tudi neslovensko govorečim obiskovalcem mesta, zato trenutno snemajo še nemško in angleško različico. V predstavi so tri vloge – ženska, moški in otrok. Slovensko verzijo sta posnela že legendarna lutkovna igralca Danilo Trstenjak in Metka Jurc, vlogo fantička pa je odigral Jonas Jerman.

Snemanje angleške verzije sprehoda.

Pot boste prehodili samostojno

Na sprehod se boste odpravili brez spremstva, samostojno. Direktorica pravi, da bodo obiskovalci na poti lahko uživali ob sobotah, ko so v gledališču predstave, pred ali po uprizoritvi: »Pri nas bodo prejeli telefone z naloženo aplikacijo, slušalke, zemljevid, pa tudi pot bo označena. Na vsaki točki sprehoda se bodo v telefonu sprožile zvočne podobe.«

Pot se prične v Minoritih, v Lutkovnem gledališču, nadaljuje se proti Vodnemu stolpu, pod Starim mostom, okoli stolpa in po stopnicah na Židovski trg in čez most na drugo stran Drave. Nato po drugi strani do peš brvi in potem nazaj proti Lutkovnemu gledališču.

Posebno zaznavanje okolice

Namen sprehoda je, da otrokom in tudi odraslim izrazito odpira polje domišljije: »Gre za večmedijski performans, ki je narejen tehnološko na intermedijski podlagi, vsebinsko pa je bolj gledališki. Zgodba sledi klasični dramaturgiji, prizorišče pa ni oder, ampak zunanji prostor,« opisuje Irena Pivka.

Irena Pivka, snovalka projekta.

Kocutarjeva izpostavlja, da ne gre toliko za zgodbo, ampak bolj za to, da nas pot opozarja na to, kar vidimo in slišimo v naši okolici: »Okolico skozi pripoved zaznamo na nek drug način, sicer pa tudi ta verzija, tako kot odrasla, poudarja pomen hoje. Kaj za človeka pomeni, na kak način hoja spodbuja tudi razvoj mišljenja.«

Napredna aplikacija je delo Slovencev

Prvenstvena ideja zvočnega sprehoda sicer ni turistična promocija mesta, a kljub temu vsebuje omembe konkretnih mariborskih lokacij, na primer Sodnega in Vodnega stolpa. Aplikacijo, ki popelje na pot sta razvila Vasja Progar in Brane Zorman: »Aplikacija deluje povezana z GPS-om tako, da se sprehajalcu na določeni lokaciji sproži zvočni posnetek. Celotna zgodba ni umeščena v aplikacijo, lokalni zvočni dokumenti pa so vneseni tako, da se je lažje povezati s prostorom,« razloži Pivkova.

Tovrstni inovativni projekt za otroke je prvi v Sloveniji, s čimer je mariborsko Lutkovno gledališče znova dokazalo, da zna slediti smernicam tako v tržnem, kot tudi v umetniškem smislu.