Ko Mate Bekavac, umetniški vodja Festivala Maribor 2025, v uvodniku zapiše, da glasba ni le estetsko doživetje, temveč sila, ki “zaceli razpoke, preoblikuje posameznika in skupnost”, je jasno, da se letošnji festival ne zadovolji s klasičnim razumevanjem koncertnega programa. V ospredje stopa ideja umetnosti kot moralne sile – glasbe, ki ne ornamentira resničnosti, temveč jo na novo oblikuje.
Tema letošnje izdaje je čas. Čas v svojih nepredvidljivih odtenkih, v minljivosti, ki nas sili k zavedanju dragocenosti trenutka. In čas, ki nas s svojo negotovostjo preizkuša, ko ne vemo, kaj prinaša jutri – nove izgube, nove vojne ali nove preizkuse človeške človečnosti.
Zdaj ali nikoli: klic k zavestnemu trenutku
Bekavčev poziv “Zdaj ali nikoli” ni zgolj programsko geslo, temveč manifest. Spodbuja k temu, da umetnost ne doživljamo kot oddih od resničnosti, ampak kot orodje za njeno razumevanje. Festival tako obiskovalce vabi, da ob glasbi ne le uživajo, temveč tudi razmišljajo, čutijo in se soočajo s težkimi vprašanji časa.
Program letošnjega festivala prinaša koncerte, ki se dotikajo tehtnosti trenutka, sanj in noči, minljivosti in pozabe. Posebej izstopajo trije koncerti, ki obujajo spomin na pozabljena poglavja človeške zgodovine – glasbo utišanih, prepovedanih, tistih v vojni. To niso le spomini, temveč opozorila in hkrati balzami, ki ponujajo pristno sočutje vsem, ki še čutijo.
Glasba kot univerzalni jezik sočutja
Umetniški vodja razume festival kot laboratorij umetniške svobode, prostor, kjer glasba postane “sila humanosti”. Program se zato ne omejuje na kanon znanih del, temveč združuje klasične mojstrovine, redko izvajane partiture in celo pozabljena dela, ki bodo v Mariboru prvič znova zaživela.
V ospredju so tudi “neklasični hiti”, ki dokazujejo, da festival ni namenjen le klasičnim poznavalcem, temveč nagovarja širok krog poslušalcev. Prav ta preplet znanega in redkega ustvarja napetost med udobjem prepoznavnega in izzivom novega.
Čas kot skupna izkušnja
Festival Maribor 2025 je zamišljen kot kolektivno potovanje skozi čas – od intimnih trenutkov, ki jih z glasbo doživimo sami, do skupnostnih izkušenj, ki povezujejo publiko, glasbenike in širšo družbo. V tem smislu Bekavac poudarja, da je umetnost najvišja oblika pristnosti in da brez iskrenosti ni mogoče zgraditi niti empatije niti humanosti.
Mariborska občinstva bodo imela priložnost občutiti glasbo, ki “podira še najtrdnejše meje” – tako tiste med žanri kot tiste v naših notranjih svetovih. V času, ko je prihodnost negotova, festival ponuja zavetje, a hkrati tudi izziv: da ne ostanemo pasivni, temveč aktivno soustvarjamo boljši svet.
Festival v širšem kontekstu
Že več kot pol stoletja Festival Maribor gradi ugled mesta kot glasbenega središča. Letošnja izdaja pa ima še posebej poudarjeno etično dimenzijo. Glasba postane orodje družbene refleksije, opomin, da je potrebno zgodovino poznati in jo razumeti, ne pa je potisniti v pozabo.
Program Festivala Maribor najdete na spletni strani Narodnega doma.
Maribor bo tako v septembru postal prizorišče srečevanja domačih in tujih glasbenikov, ki s svojo virtuoznostjo, predanostjo in vizijo ustvarjajo prostor, v katerem čas ni samo minljivost, temveč priložnost za preobrazbo.