V času strogih ukrepov in omejevanj gibanja trgovke pogosto delajo celo brez zaščitne opreme. Objavljamo zapis Lidlove trgovke Janje Turk.
“Slovenija se sooča z epidemijo. Covid-19, ali po domače kar korona, se širi kot požar in zdravstvena stroka se sproti uči kako pomagati pacientom, njihove kapacitete pa so vse bolj omejene. Iz dneva v dan so pod večjim pritiskom, nihče od nas pa ne ve, kako hitro ali katastrofalno se bo ta požar razširil. Nekatera podjetja so že sprejela določene ukrepe – delavci lahko delajo od doma, ponujena jim je dodatna zaščita … Nekatera podjetja, ki se izogibajo družbeni odgovornosti s sklicevanjem na zakonska določila, pa v nastali situaciji še povečujejo dobičke. K tem podjetjem lahko prištejemo tudi Lidl,” oriše razmere.
“Nekatera podjetja so že sprejela določene ukrepe – delavci lahko delajo od doma, ponujena jim je dodatna zaščita … Nekatera podjetja, ki se izogibajo družbeni odgovornosti s sklicevanjem na zakonska določila, pa v nastali situaciji še povečujejo dobičke. K tem podjetjem lahko prištejemo tudi Lidl.”
Virusu je povsem vseeno, ali se zboru ljudi reče “prireditev”, “nakup”, ali “služba”
“Država je že pred dnevi prepovedala prireditve v zaprtih prostorih, kjer se zbere več kot 100 ljudi. To za zaprte prostore trgovin ne velja. Nihče ne šteje strank. Nihče ne omejuje vstopa. Virusu je povsem vseeno, ali se zboru ljudi reče “prireditev”, “nakup”, ali “služba”. Mar mu je le gostota in število morebitnih tarč okužbe. Zato delavke v prodaji zahtevamo spremembe, želimo, da Lidl varuje naše zdravje,” opozori trgovka.
“Pred vhodom naj bodo varnostniki, ki bodo omejevali število oseb na 100 ali manj. Omejiti je treba nastalo gnečo, zaradi katere se je v trgovini nemogoče premikati.”
“Pred vhodom naj bodo varnostniki, ki bodo omejevali število oseb na 100 ali manj. Omejiti je treba nastalo gnečo, zaradi katere se je v trgovini nemogoče premikati. Posledice prenosov okužb s korono bomo nosili vsi. Ko pred vsako blagajno stoji po 20 ljudi z vozički, je zaradi kolone police nemogoče varno polniti. Neprevidni gibi strank in trgovk lahko zrušijo palete. Če je v trgovini preveč ljudi, je enometrski razmik nemogoč,” še doda.
Delavke zahtevajo zaščito
“Zahtevamo fizično zaščito izpostavljenih delavk. V trgovinah zmanjkuje razkužil za trgovke, nihče nam ne ponudi mask. Nekateri vodilni se celo derejo na nas, naj ne govorimo s strankami, saj smo ogrožene vsakič, ko odpremo usta. Toda blagajničarka mora kljub ekstremnim razmeram pozdraviti, povedati znesek nakupa, odgovoriti na vprašanja. Tišina ni izvedljiva. Poleg tega so pri prenašanju okužbe na udaru vse sluznice – nos in tudi oči. Edina primerna zaščita sta maska in očala,” poudari.
“Zahtevamo fizično zaščito izpostavljenih delavk. V trgovinah zmanjkuje razkužil za trgovke, nihče nam ne ponudi mask.”
“Zahtevamo tudi zaščito pred neposrednimi stiki s strankami. Do nadaljnjega naj se pri blagajnah postavijo pleksi stekla med trgovko in stranko, samo z režo za denar. Kartice naj stranke uporabljajo same. Mnoge stranke okužbe še vedno ne jemljejo resno in želijo, da prodajalka šteje denar iz njihove dlani in podobno,” je kritična.
Zapiše, da se mora delodajalec odreči pocentu profita, ki ga delavci ustvarjajo in poskrbeti za fizične rešitve. “Za zdaj bi potrebovale vsaj maske, očala, rokavice in primerna razkužila v zadostni količini. Delavcem naj se do nadaljnjega prizna dodatek za delo v nevarnih okoliščinah, v primeru bolezni pa 100 % bolniško nadomestilo, saj je za našo okužbo kriva narava našega dela z ljudmi,” pove.
“Za zdaj bi potrebovale vsaj maske, očala, rokavice in primerna razkužila v zadostni količini. Delavcem naj se do nadaljnjega prizna dodatek za delo v nevarnih okoliščinah, v primeru bolezni pa 100 % bolniško nadomestilo, saj je za našo okužbo kriva narava našega dela z ljudmi.”
“Ob trenutnih pogojih, ko delamo čez naše pogodbene ure, dolge izmene, v nemogočih razmerah, ko je zgolj omemba pol urne malice kruta šala, ko je del prodajalčevega črnega humorja postala tudi polna plenica, saj ni časa niti za stranišča, veš, da je situacija katastrofalna,” doda.
Apel strankam: Bodite potrpežljivi!
Razloži še, da ob povečanem obsegu dela, ki bi moralo biti plačano, brez okrepitev ne zmorejo uspešno razkužiti poslovalnice: “Potrebujemo čistilno osebje, ki bo redno razkuževalo vozičke, košare, ročaje vrat hladilnikov in zamrzovalnikov, površine pri blagajnah, pos terminale ter ostale površine. Koronavirus na določenih površinah ostane tudi do 24 ur. Možnost je tudi vmesno zapiranje trgovin, da lahko v tem času počistimo in naložimo živila na police. Prav tako bi morali biti strankam na voljo dispanzerji z razkužilom in rokavice, da bi tudi oni pripomogli k zajezitvi širjenja bolezni.”
“Apel pa tudi strankam – bodite potrpežljivi. Tudi mi smo ljudje. Pazite nase in na nas – vaše trgovke. In ne pozabite, preventiva je boljša kot kurativa. V tem času panika ni potrebna, preventiva pa je nujna za vse.”
Na koncu se obrne tudi na stranke: “Apel pa tudi strankam – bodite potrpežljivi. Tudi mi smo ljudje. Pazite nase in na nas – vaše trgovke. In ne pozabite, preventiva je boljša kot kurativa. V tem času panika ni potrebna, preventiva pa je nujna za vse.”