Evropska unija bo 1. januarja 2027 uvedla nov sistem trgovanja z emisijami ogljikovega dioksida – ETS II. Gre za pomemben preobrat, saj bodo posledice sistema prvič neposredno občutila tudi zasebna gospodinjstva, zlasti pri ogrevanju in vožnji. In kar je še pomembneje: cene emisij ne bo več določala politika, temveč trg.

Konec fiksnih cen, prihaja trg emisijskih certifikatov

Trenutno Nemčija uporablja fiksno ceno 55 evrov na tono CO₂, da bi spodbudila prehod na okolju prijaznejše tehnologije, kot so toplotne črpalke in električna vozila. A od leta 2027 bo v veljavi tržno vodena evropska shema ETS II, ki bo zajela tudi distribucijo goriv za promet in ogrevanje.

Podjetja, ki prodajajo fosilna goriva – denimo distributerji nafte in plina – bodo morala za povzročene emisije kupiti certifikate. Te stroške bodo nato prenesla na končne uporabnike, kar pomeni višje stroške za gospodinjstva.

Prva terminska borza za emisije: trgovanje se že začenja

Že 6. maja 2025 je stekla prva faza novega sistema – odprtje terminske borze za emisijske certifikate ETS II. Na borzi se sklepa pogodbe, ki bodo izpolnjene šele od leta 2027 naprej. Današnje cene so tako pokazatelj pričakovanj glede prihodnjega razvoja.

Čeprav gre za orodje, ki naj bi ponudnike zaščitilo pred cenovnimi nihanji, pa so te transakcije povezane tudi z določenimi tveganji – predvsem, če se dejanska cena močno razlikuje od pričakovane.

Prvi signal: 73 evrov na tono CO₂

Po poročanju energetskega portala Energate je bilo prvi dan trgovanja zamenjanih približno tisoč certifikatov – sicer malo, a pomembno za orientacijo. Uvodna cena je bila 73 evrov na tono CO₂, kar je občutno več od trenutne fiksne cene v Nemčiji.

Če bi se ta raven ohranila, bi liter bencina v letu 2027 stal približno 18 centov več, cena zemeljskega plina pa bi se lahko zvišala za okoli 1,5 centa na kilovatno uro.

Koliko bomo dejansko plačevali več?

Čeprav je trenutna cena špekulativna, se uvršča med napovedi številnih raziskav. Po ocenah Bloomberga NEF bi lahko tona CO₂ do leta 2030 stala okoli 149 evrov, študije pa omenjajo celo razpon med 100 in 300 evri.

Avtomobilski klub ADAC opozarja, da se bodo stroški za potrošnike verjetno podvojili. Njihov predstavnik Stefan Gerwens je februarja 2025 za nemški »Bild« ocenil, da se bo liter goriva lahko podražil za 35 do 38 centov. Po mnenju Achima Wambacha iz Centra za evropske gospodarske raziskave (ZEW) pa je dolgoročno možna celo cena 200 evrov na tono, kar bi pomenilo dodatnih 60 centov na liter goriva.

Namesto "podnebnega denarja" cenejša elektrika

Vlada nemškega kanclerja Friedricha Merza (CDU) podpira uvedbo ETS II. A namesto obljubljenega »podnebnega denarja«, ki naj bi gospodinjstvom povrnil stroške, se vlada trenutno nagiba k uporabi prihodkov za znižanje stroškov elektrike.

Ena redkih konkretnih olajšav ostaja višje nadomestilo za potne stroške – z 21. kilometrom poti se poveča na 38 centov na kilometer. Za ostale pa velja: kdor uporablja bencinske motorje ali plinsko ogrevanje, bo plačeval več.

Jasno sporočilo trga: dražje bo

Začetna cena 73 evrov na tono CO₂ ni garancija, je pa jasen signal trga: pričakuje se nadaljnja rast. Če bodo napovedi uresničene, bo uporaba fosilnih goriv postala bistveno dražja – s pomembnimi posledicami za milijone gospodinjstev po vsej EU.

Evropska unija sicer ohranja možnost, da uvedbo sistema odloži za eno leto