Javna agencija SPIRIT Slovenija je ključen deležnik, ki izvaja internacionalizacijo slovenskega gospodarstva. Agencija z nacionalno komunikacijsko kampanjo I feel Slovenia Green. Creative. Smart. promovira slovensko gospodarstvo v tujini in izvaja številne aktivnosti v podporo podjetjem, ki so zelo ciljno in načrtno usmerjene. O tem, kaj vse ponujajo podjetjem, ki bi rada prodrla na tuje trge, smo se pogovarjali z direktorjem agencije, Rokom Caplom.
Na kratko, kako SPIRIT Slovenija podpira izvoznike?
SPIRIT Slovenija je vstopna točka za vsa izvozno naravnana podjetja, ne glede na to, v kateri fazi izvoznega poslovanja so, torej če še ne izvažajo, pa o tem razmišljajo, ali če že izvažajo, pa želijo izvoz razpršiti ali okrepiti. Slovenskim podjetjem, ki želijo razširiti svoje poslovanje na tuje trge, aktivno pomagamo pri navezovanju novih stikov in poslov na tujih trgih ter krepitvi njihovih kompetenc za izvozne posle.
Naša paleta aktivnosti, storitev in programov za izvoznike je zelo pestra, ne glede na to ali gredo podjetja na bližnje ali na oddaljene trge. Dejansko delujemo tok tako imenovani »One stop shop« za izvozno naravnana podjetja, saj jim z brezplačnimi storitvami omogočamo boljše pogoje za poslovanje v tujini – krepimo njihove izvozne kompetence, jih informiramo o izvoznih priložnostih ter jim pomagamo pri iskanju novih poslovnih partnerjev v tujini.
Na kakšen način izbirate posamezne trge, na katerih izvajate aktivnosti?
Trgov, na katerih izvajamo aktivnosti, se lotevamo z dveh vidikov. Najprej sledimo vladnemu programu za spodbujanje investicij in internacionalizacije slovenskega gospodarstva, ki določa tako prednostne trge in trge priložnosti za slovenski izvoz kot tudi prednostne panoge z velikim potencialom rasti, ki so ključne za slovenska podjetja. Ključno pa je, da v največji možni meri poslušamo podjetja in prisluhnemo njihovim pobudam, predlogom.
Ta nam povedo, na katere trge si želijo vstopiti, oziroma katere dogodke na teh trgih si želijo obiskati. Temu prilagajamo obiske trgov kot tudi same dogodke. Vsako leto, denimo, objavimo poziv za skupinske sejemske nastope v tujini, da lahko podjetja izrazijo svoje želje glede sejmov, na katerih bi želela sodelovati. Ob tej priložnosti pozivam podjetja, naj sporočajo svoje predloge glede tujih trgov, panog, … , da bomo lahko ustrezno oblikovali naše aktivnosti.
Kakšne dogodke, aktivnosti organizirate na tujih trgih?
Na tujih trgih sicer organiziramo različne vrste dogodkov – od splošnih, ki vključujejo vse sektorje, do specializiranih, bolj panožno usmerjenih. Gre za skupinske predstavitve slovenskega gospodarstva na mednarodnih sejmih v tujini, dneve dobaviteljev, gospodarske delegacije, poslovne forume, investicijske konference, B2B srečanja s tujimi podjetji in drugo.
SPIRIT Slovenija te aktivnosti pogosto pripravlja v partnerstvu s tamkajšnjimi deležniki, kot so sorodne agencije, tuje gospodarske zbornice, slovenski poslovni klubi in drugi, s katerimi dobro sodelujemo. Z nekaterimi imamo celo podpisane memorandume o sodelovanju za aktivno spodbujanje gospodarskega povezovanja. Pogosto so vsebine posameznih poslovnih dogodkov osredotočene na panoge, ki na določenem trgu izkazujejo največji potencial za slovenska podjetja, bodisi z vidika partnerstev bodisi sklepanja novih poslov.
Kateri trgi so v ospredju vaših aktivnosti?
Slovenija je izrazito izvozno usmerjena država. Še vedno smo pretežno usmerjeni v sodelovanje z evropskimi državami. Večino blagovne menjave naredimo z Nemčijo, Avstrijo, Francijo, Italijo, Poljsko in Švico. Vladni program, pa tudi naša želja je okrepiti strateške trge, kot so ZDA, Japonska, tudi Kitajska in Južna Koreja. Trgi priložnosti, kjer izvajamo aktivnosti, so trgi Bližnjega vzhoda, zaradi izpada ruskega trga smo se usmerili v srednje-azijske države, kot so Uzbekistan, Kazahstan, Azerbajdžan in Kirgizistan. Okrepiti želimo sodelovanje z Indijo, ki postaja vse bolj pomembna igralka na gospodarskem področju. Naš spekter aktivnosti je izredno širok, dejansko se trudimo pomagati podjetjem in skrbimo za razpršitev slovenskega izvoza, da ne bi bili več v tolikšni meri odvisni zgolj od nemškega tržišča, kamor Slovenci tradicionalno največ izvažamo.
Po čem podjetja najbolj povprašujejo in kako jim greste nasproti s svojimi aktivnostmi?
Težko je odgovoriti, po katerih naših storitvah je največ povpraševanja, saj podjetja po njih posegajo v različnih fazah svojega razvoja – potencialni podjetniki, podjetja v fazi rasti in razvoja, potencialni ter obstoječi izvozniki, tudi tuji investitorji. Veliko zanimanja je predvsem za finančne spodbude. Lani so bile v ospredju predvsem spodbude za podjetja zaradi visokih cen energentov, prav tako pa je veliko zanimanja za gospodarske delegacije, skupinske sejemske nastope, seminarje in vse naše ostale storitve, aktivnosti ter programe.
NA poslovnih dogodkih so izjemnega pomena B2B srečanja med slovenskimi in tujimi podjetji. Foto: STA
Kaj je vaš največji izziv na področju internacionalizacije in kako ga premagujete?
Naš največji izziv na področju internacionalizacije je spodbujanje slovenskih podjetij k vstopu na oddaljene trge, kjer je še veliko neizkoriščenih priložnosti. Večina izvoza se trenutno odvija v bližnje države, predvsem v Evropsko unijo. Slovenska podjetja bolj potrebujejo podporo pri prodoru na oddaljene trge kot na bližnje, zato je ključna naloga države, da jim nudi čim večjo pomoč, odpira vrata in jim s tem olajša začetek poslovanja v teh državah..
SPIRIT Slovenija skupaj s slovenskimi in tujimi partnerji vsako leto organizira gospodarske delegacije tudi na bolj oddaljene trge. Kljub temu opažamo manjši interes podjetij za te trge, kar pripisujemo omejenim kadrovskim in finančnim kapacitetam ter previdnosti podjetij pri vstopu na bolj oddaljene trge. Naš izziv je povečati to zanimanje in okrepiti prisotnost slovenskih podjetij na teh trgih. Vstop na oddaljene trge je zahteven, zato podjetjem nudimo dodatno pomoč, da lažje premagajo ovire in izkoristijo te poslovne priložnosti.
Pri tem lahko veliko vlogo odigra mreža slovenskih poslovnih klubov, ki jih koordinira in sofinancira naša agencija. Ti klubi, razpršeni po vsem svetu, delujejo kot naša podaljšana roka. Izziv so tudi spremenjene geopolitične razmere v svetu, ki tudi narekujejo delovanje posameznih panog. Pomembno pa je poudariti, da mi podjetjem pomagamo pri vstopu na posamezen trg in jih usposabljamo za uspešno mednarodno poslovanje, medtem ko je uspešno sklepanje poslov odvisno od njih samih.
Pri čem ste bili v letošnjem letu najbolj uspešni?
Rad bi izpostavil, da smo letos poleg obstoječega nabora aktivnosti na številnih tujih trgih veliko pozornosti posvetili poslovnim srečanjem ob robu največjih športnih dogodkov leta 2024 – evropskemu nogometnemu prvenstvu v Nemčiji in olimpijskim igram v Franciji.
Ne le v času prvenstva in olimpijskih iger, tudi sicer smo odmevne športne dogodke prepoznali kot učinkovito platformo za doseganje sinergij med športom in gospodarstvom, ki predstavljajo odlično priložnost tako za promocijo slovenskega gospodarstva in predstavitev slovenskega investicijskega in poslovnega okolja ter priložnosti, kot tudi za poslovna srečanja, mreženje in celo sklepanje poslov med slovenskimi podjetji in potencialnimi mednarodnimi partnerji, zato bomo s tem nadaljevali tudi v prihodnjem letu.
Izjemna priložnost za promocijo Slovenije na globalni ravni je bil tudi vrhunski košarkarski spektakel, poslovilna tekma slovenskega košarkarskega virtuoza Gorana Dragića I feel Slovenia. Night of the Dragon, na kateri sta SPIRIT Slovenija in STO krepila prepoznavnost Slovenija: Foto: Siniša Kanižaj
Tudi Expo Osaka naslednje leto bo priložnost za slovenska podjetja.
Seveda. Trenutno potekajo intenzivne priprave Slovenije na svetovno razstavo EXPO Osaka, kjer zbiramo interes podjetij za predstavitev v nacionalnem paviljonu. To bo zelo pomemben dogodek za našo državo in odlična priložnost za predstavitev Slovenije kot odlične turistične, gospodarske in visokotehnološke destinacije. Da bi podjetja pripravili na zahteven japonski trg, smo junija in julija organizirali seminar z naslovom strateško na japonski trg, marca letos pa smo organizirali delegacijo podjetij s področja proizvodnje in predelave kmetijskih in živilskih izdelkov na sejem Foodex v Tokiu, pred nekaj dnevi pa se je iz Japonske vrnila delegacija visokotehnoloških podjetij, ki si želi vzpostaviti ekosistem vodika iz nizkoogljičnih virov.
Ali bi želeli podjetjem, ki jim pomagate, kaj sporočiti?
Vedno pozivam podjetja, ki želijo poslovati s tujino, naj se prijavljajo na naše razpise in izkoristijo vse naše aktivnosti. Imamo denimo primere, da se delegacije udeleži start-up podjetje in je edino, ki je sklenilo konkreten posel. Ker si je upalo. Ugotavljam tudi, da se Slovenci ne znamo dovolj pohvaliti, pogosto imamo strah pred bolj oddaljenimi kraji ali destinacijami. Verjamem, da s podporo državne agencije lahko prispevamo k temu, da bo prehod lažji. Podjetjem lahko pomagamo tudi pri izobraževanju, usposabljanjih in podobno, da lahko uspešno razpršijo svoje poslovanje na tuje trge in s tem tudi poslovna tveganja.