S prvim majem so se zvišale cene goriva, saj je vlada sklenila, da ne bo več regulirala cen pogonskih goriv. Mnogi strokovnjaki so zato napovedali, da bodo opolnoči cene bencina in dizla močno poskočile, kar smo že občutili.
Do srede pa je cena še dodatno narasla. Medtem ko je cena bencina prvega maja znašala 1,6 evra na liter, za dizel pa 1,8 evra na liter, je včeraj, 4. maja, prišlo do ponovnega minimalnega dviga cen. Tako je na spletni strani Avto-moto zveze Slovenije (AMZS), kjer spremljajo stanje cen goriva po Evropi, zapisano, da je v Sloveniji cena 95-oktanskega bencina znašala 1,65 evra na liter, dizel pa se je povzpel na 1,85 evra na liter.
Kakšno je stanje pri Madžarih?
Kot kaže je stanje glede cen pri naših vzhodnih sosedih nekoliko boljše. Po podatkih na spletni strani AMZS-ja, se je cena naftnih derivatov na Madžarskem nazadnje spremenila v ponedeljek, 2. maja. Cena 95-oktanskega bencina in dizla je enaka in zanaša 479,9 forintov oziroma 1,29 evra na liter.
Za dizel boste na Madžarskem odšteli skoraj 30 evrov manj
Povprečen rezervoar osebnega avtomobila obsega približno 50 litrov goriva. Ob upoštevanju trenutnih cen goriva boste v Sloveniji za en rezervoar 95-oktanskega bencina odšteli 82,95 evra, za dizel pa kar 92,95 evra. Na Madžarskem pa je izračun nekoliko nižji. Tako boste za poln rezervoar bencina kot tudi dizla odšteli 64,50 evrov.
Za bencin bodo na madžarskih bencinskih črpalkah zaračunali 18,45 evrov manj kot v Sloveniji, za dizel pa kar 28,45 evra manj.
Po podatkih, dostopnih na spletni strani AMZS-ja, ima Turčija primerljivo ceno kot Madžarska, in sicer 1,26 evra na liter za 95-oktanski bencin in 1,37 evra na liter za dizel. Cenejše gorivo imajo le Kosovo (1,0 evra za dizel in bencin), Ukrajina (1,11 evra za bencin, 1,25 evra za dizel), Rusija (0,44 evra za bencin in 0,47 evra za dizel) in Belorusija (0,47 evra tako za dizel kot bencin).
Razlog za nizko ceno je regulacija vlade
Madžarska vlada je decembra lani omejila veleprodajne cene goriv na 1,3 evra za liter. Ukrep je najprej veljal le za tri mesece, nato so ga podaljšali še za dodatne tri. Nazadnje pa so ga podaljšali do začetka julija.
Številni madžarski mediji so že marca poročali o velikih gnečah na bencinskih črpalkah in posledično pomanjkanju goriva. Potem, ko je zaradi velikega povpraševanja na več bencinskih črpalkah zmanjkalo goriva in so cene nafte naraščale, je vlada dodatno spremenila ustavitev cen goriva, ki je bila uvedena lani. Stanje pa je po mnenju strokovnjaka Portfolio.hu na dolgi rok še vedno nevzdržno.
Mediji so ob tem času poročali tudi o tem, da vozniki tovornih vozil, težkih 7,5 tone, ne morejo točiti po uradnih cenah, tovorna vozila nad 3,5 tone s tujimi registrskimi oznakami pa lahko točijo le v visokotlačnih vrtinah, ki delujejo po tržnih cenah. “Gre za to, da se breme nekako porazdeli med več akterjev, kot so potrošniki, veletrgovci, trgovci na drobno in država. Prvi krog regulacije je še vedno govoril o tem, da bodo v praksi trgovci na drobno imeli izgube. Potem so jih poskušali rešiti, nato pa je breme padlo na veletrgovce. Po zadnjih predpisih breme že nosi država,” je pojasnil Viktor Nagy, analitik portala Portfolio.hu.
Že aprila opazen porast prodaje goriva zaradi “bencinskega turizma”
Prodaja goriva na Madžarskem se je v prvem letošnjem četrtletju glede na enako lansko obdobje močno okrepila, kažejo podatki madžarskega naftnega združenja MASZ, ki jih je povzel madžarski dnevnik Világgazdaság. Glavni razlog za povečanje je po besedah Otta Grada iz MASZ bencinski turizem, je poročala STA.
Prodaja bencina se je povečala za 29,5 odstotka na 383 milijonov litrov, dizla pa za 36,7 odstotka na 712 milijonov litrov.
Prodaja goriva se je kljub upoštevanju vpliva, ki ga je na porabo imela pandemija covida-19, povišala za okoli 20 odstotkov, pri čemer združenje kot glavni razlog za povišanje navaja bencinski turizem.