Gradnja daljnovoda Cirkovce-Pince je na celotni 80 kilometrov dolgi trasi v polnem teku. Dela tečejo v vseh 10 občinah: to so Kidričevo, Videm, Markovci, Gorišnica, Ormož, Ljutomer, Beltinci, Črenšovci, Velika Polana in Lendava. Pozanimali smo se, kako daleč je trenutno dobrih 153 milijonov evrov vreden projekt.

En sistem dvosistemskega daljnovoda 2 x 400 kV Cirkovce-Pince bo povezan z razdelilno transformatorsko postajo Heviz na Madžarskem, drugi s postajo Žerjavinec na Hrvaškem. S tem naj bi se povečali zmogljivost in zanesljivost delovanja slovenskega elektroenergetskega sistema.

V družbi Eles so povedali, da se izvajajo še vse faze izgradnje: “V mesecu decembru bomo v celoti končali z globokimi temeljenji (pilotiranji), ko bo v celoti končanih 189 stojnih mest, kjer so takšna temeljenja predvidena. Plitva temeljenja, ki so predvidena na preostalih stojnih mestih, so bila v celoti končana že v poletnih mesecih. Gradbena dela so izvedena v 93 odstotkih.” Vseh daljnovodnih stebrov bo 264.

Zakaj bodo nekateri stebri zeleni, drugi pa rdeči?

V družbi Eles so razkrili, da so postavitve jeklenih konstrukcij izvedene v 66 odstotkih: “Na stojnih mestih, kjer so končana temeljenja, je že vgrajenih 231 nožnih delov, pri čemer je dvignjenih 158 stojnih mest v celoti. V teku so tudi elektromontažna dela, ki obsegajo montažo izolatorskih verig in vodnikov. Vodniki so v celoti nameščeni od Ljutomera pa vse do Ormoža ter od RTP Cirkovce do Vidma pri Ptuju.”

“V tem trenutku je izvedena montaža vodnikov na 33 odstotkih celotne trase, kjer daljnovod s tem že dobiva končno podobo,” so povedali v družbi Eles.

Jeklene konstrukcije bodo premazali s končnim slojem antikorozijske zaščite. “Ta se skladno z zahtevami umeščanja v prostor izvede v ‘maskirni’, to je zeleni barvi. Razen na odsekih, kjer so z zakonodajo predpisane tako imenovane signalne barve, bodo stebri rdeči. Slednje je predvideno predvsem v predpisanih razdaljah raznih letališč ter pri prečkanjih železniških prog ter avtocest,” so razložili v Elesu.

Dela so izjemno zahtevna

V Elesu so priznali, da so dela na terenu izjemno zahtevna: “Srečevali smo se predvsem z izjemno veliko količino podtalnice, ki je posledica lanske ‘mokre’ zime in precej deževne pomladi. Posledično so zaradi razmočenosti terena izjemno oteženi dostopi, v poletnih mesecih se je slednje umirilo. Prehajamo pa ponovno v zimski čas, ko so podobne težave pričakovane.”

V Elesu so zagotovili, da so bili na težke pogoje dela že vnaprej pripravljeni: “Določena tveganja so bila že upoštevana pri pripravi izgradnje. Zaradi tega večjih odstopanj nismo beležili.”

Težave tudi zaradi koronavirusa

Gradnjo daljnovoda Cirkovce-Pince otežujejo tudi vsesplošno veljavni epidemiološki ukrepi za zajezitev širjenja okužb s koronavirusom. “Težave, s katerimi se soočamo, so vezane predvsem na prehajanje mej določenih tujih izvajalcev. Prav tako smo bili v zadnjem mesecu deležni kar nekaj situacij, ko so posamezne ekipe izvajalcev morale v karanteno. Izvajalci sicer kadre nadomeščajo z novimi,” so povedali v družbi Eles. So pa poudarili, da tveganja v tem trenutku še obvladujejo.

Zaključek del na novem daljnovodu je predviden konec marca 2022. Takrat naj bi začeli izvajati zagonske in funkcionalne preizkuse novega dalljnovoda.

V družbi Eles so povedali, da so večino tveganj za dosego roka za zaključek del obvladali: “Edina še aktualna tveganja, vremenske razmere, nepredvidljivost zime ter epidemiološka situacija z nenehnimi karantenskimi situacijami izvajalskih ekip so edini faktorji, ki lahko potencialno ogrozijo vklop mednarodne povezave konec marca.”

Urediti bo treba še nadomestne habitate

Po zaključku fizičnih del na samem daljnovodu sledi še ureditev okolice daljnovoda. “Ta obsega zasaditev različčnega rastlinja, za kar so pripravljeni tako imenovani načrti ureditve krajinske arhitekture. Slednja bo urejena vzdolž celotne trase daljnovoda,” so napovedali v družbi Eles.

Eles bo skladno s sprejetim državnim prostorskim načrtom moral urediti še nadomestne habitate. Za slednje je moral pridobiti ustrezno pozitivno mnenje Zavoda Republike Slovenije za varstvo narave.

V Elesu so povedali, da so trenutno v fazi odkupov zemljišč za nadomestne habitate: “Slednja so odmaknjena od same trase daljnovoda in se nahajajo v neposredni bližini. Skladno s pripravljenimi elaborati bodo izvedeni posegi na predmetnih zemljiščih, ki bodo skladno z državnim prostorskim načrtom predani v upravljanje različnim pooblaščenim institucijam.”

Uporabno dovoljenje morda šele leta 2023

Aktivnosti na samem projektu bodo z ureditvijo okolice (ta se sicer izvajala sprotno na zaključenih delih trase), izvedbo krajinske arhitekture in vzpostavitvijo habitatov v celoti končane v letu 2022. Do pridobitve uporabnega dovoljenja bo nato sledilo poskusno obratovanje daljnovoda. Po napovedih družbe Eles bi se pridobitev tega dovoljenja lahko zavlekla tudi v leto 2023.

“Po pridobitvi vseh pozitivnih mnenj, predvsem vezano na vzpostavitve habitatov in s tem zadostitvi okoljevarstvenih pogojev državnega prostorskega načrta in okoljevarstvenega soglasja bo lahko izdano tudi uporabno dovoljenje,” so povedali v družbi Eles.