Vlada je že minuli petek sklenila, da lahko vrata odprejo dodatne trgovine in storitvene dejavnosti, med drugim vse prodajalne in servisne delavnice s površino do 400 kvadratnih metrov ne glede na vrsto blaga ter tudi vse servisne delavnice do te velikosti. Odprtje je bilo dovoljeno že v soboto, 6. februarja, a le pod pogojem, da so lahko trgovci predložili negativne teste svojih zaposlenih.

Vlada je sicer zatem v četrtek sprejela še spremembe odloka o začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom. Od ponedeljka bodo vrata lahko odprle vse trgovine brez omejitev, v nobeni dejavnosti pa ne bo več zahtevan negativni test na covid-19 za potrošnike, ostaja pa ta obvezen za trgovce.

Množično testiranje zaposlenih predvidoma tudi v prihodnjih dneh

Delodajalci morajo sami zagotoviti teste, in sicer v sodelovanju z izvajalcem medicine dela in strokovnim delavcem za varnost pri delu. Za testiranje se podjetja lahko dogovorijo tudi z drugimi izvajalci zdravstvene dejavnosti, vključno s pooblaščenimi mobilnimi enotami, ki so objavljene na spletnih straneh ministrstva za zdravje.

Množično testiranje se bo predvidoma nadaljevalo tudi v prihodnjih dneh. Za tiste trgovine in dejavnosti, ki so lahko obratovale do sedaj, denimo prodajalne z živili in tržnice, je namreč testiranje zaposlenih potrebno od petka, 12. februarja. Na kakšne težave so ob tem naleteli trgovci, ki morajo opraviti testiranja in kako so le ta organizirali? Pojavlja se tudi vprašanje pomanjkanja kadra, v primeru večjega števila okužb in posledično odstotnosti z dela. Nekateri trgovci so testiranje organizirali na svojem delovne mestu, drugi so zaposlene napotili na testiranje na covid točke.

Mercator: Gre za velik logističen in organizacijski zalogaj

“Za zaposlene v trgovini je začel ukrep obveznega testiranja veljati 12. februarja, v času od sprejetja uredbe pa smo zaposlene napotili na testiranje tako na COVID točke za množično testiranje, da se tam testirajo, če je to le možno, testiranje pa izvajamo tudi na več Mercatorjevih lokacijah po Sloveniji,” so za naš medij pojasnili iz Mercatorjeve službe za odnose z javnostmi.

Ker je Mercator največji zaposlovalec v Sloveniji in ima več kot 400 trgovin, je to seveda zelo velik logističen in organizacijski podvig. Vendar verjamejo, da bo testiranih dovolj zaposlenih v maloprodaji, da bo delo v Mercatorjevih trgovinah potekalo nemoteno. “Vsak teden se bo tako testiralo več tisoč Mercatorjevih zaposlenih, poslovodje pa bodo vodili evidenco, da bodo v vsaki naši trgovini delali le zaposleni z veljavnim negativnim testom. Že do zdaj so bile med zaposlenimi v trgovini le posamične okužbe, katerih vir pa ni bila trgovina,” so še pojasnili.

Ker je Mercator največji zaposlovalec v Sloveniji in ima več kot 400 trgovin, je to seveda zelo velik logističen in organizacijski podvig. Vendar verjamemo, da bo testiranih dovolj zaposlenih v maloprodaji, da bo delo v Mercatorjevih trgovinah potekalo nemoteno.

V Lidlu, Tušu in Sparu testirali na njihovih lokacijah

V Lidlu Slovenija je testiranje zaposlenih že potekalo minulo sredo in četrtek. “Z zunanjim izvajalcem poteka organizirano testiranje za zaposlene na naših lokacijah, za kar stroške nosi podjetje. Testiralo se bo nekaj več kot 1000 zaposlenih. V primeru, da se zaposleni organiziranega testiranja ne more udeležiti in se bo testiral v zdravstvenem domu, mu pripada povrnitev morebitnega stroška hitrega testa,” je pojasnila Tina Cipot iz podjetja Lidl Slovenija.

V Lidlu se bo testiralo nekaj več kot 1000 zaposlenih. V primeru, da se zaposleni organiziranega testiranja ne more udeležiti in se bo testiral v zdravstvenem domu, mu pripada povrnitev morebitnega stroška hitrega testa.

Kot so pojasnili v podjetju Spar Slovenija, so svoje zaposlene testirali z usposobljenimi izvajalci na lokaciji posamezne trgovine, kar je predstavljalo precejšen logistični zalogaj, a hkrati zaposlenim poenostavilo postopek. “Testi so bili povečini negativni, zato težav z organizacijo dela in nadomeščanji nimamo. Vsekakor bomo v zvezi s testiranjem še naprej sledili navodilom NIJZ in pristojnih institucij ter vsem vladnim ukrepom,” so še povedali.

V trgovinah TUŠ imajo pripravljen načrt izvedbe testiranja zaposlenih po Sloveniji, kjer bodo, kot pojasnjujejo, v celoti upoštevali določbe Odloka. “Z mobilnimi ekipami za testiranje se trudimo pokriti naše poslovalnice po Sloveniji, kar je za celotno ekipo velik organizacijski zalogaj,” še pojasnijo.

Pri Hoferju se testiranje in prevoz do kraja testiranja prodajalcem štejeta v delovni čas

Vse od razglasitve epidemije koronavirusa so odprte tudi trgovine Hofer. “Odlok, veljaven s 6. februarjem 2021, zapoveduje obvezno testiranje naših zaposlenih od 12. februarja 2021. Za tedensko obvezna testiranja več kot 1400 naših sodelavk in sodelavcev v 89 trgovinah Hofer po Sloveniji smo pri Hoferju v sodelovanju z našim zdravnikom medicine dela izbrali izvajalce v posamezni regiji oziroma kraju. Gre za regionalno pooblaščene laboratorije, ki so pooblaščeni s strani MZZ. Zaradi trenutne izjemne frekventnosti tovrstnih cepljenj seznam sestavljajo tako vstopne točke lokalnih zdravstvenih domov in ostalih javnih testiranj kot tudi samoplačniška testiranja pri izvajalcih medicine dela,” so za naš medij pojasnili pri Hoferju.

Za tedensko obvezna testiranja več kot 1400 sodelavk in sodelavcev v 89 trgovinah Hofer po Sloveniji smo pri Hoferju v sodelovanju z našim zdravnikom medicine dela izbrali izvajalce v posamezni regiji oziroma kraju.

Kot dodajajo, so organizacijo testiranj v celoti prevzeli regionalni vodje trgovin z namenom razbremenitve naših zaposlenih pa tudi zaposlenih v zdravstvu, sam proces so namreč želeli za vse vključene strani čim bolj poenostaviti. “Vsekakor bomo zagotovili, da bodo naše sodelavke in sodelavci v trgovini izpolnjevali zahteve omenjenega odloka ter pred nastopom dela opravili test in delo opravljali samo v primeru negativnega rezultata,” so še pojasnili.

Stroške testiranj pri samoplačniških izvajalcih krije podjetje Hofer, obenem se testiranje in prevoz do kraja izvajanja testiranja njihovim prodajalkam in prodajalcem štejeta v delovni čas, prav tako bodo zaposlenim povrnili potne stroške prevoza do kraja testiranja in nazaj.

Povpraševanje po testih je ogromno, tudi v prihodnje je pričakovati težave

Nekatera podjetja so pri dostopu do testiranj na novi koronavirus naletela na težave, nekateri zaposleni pa se sploh niso mogli testirati, so opozorili v Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije (OZS) in Trgovinski zbornici Slovenije (TZS).

Kot so opozorili v OZS, se zaradi težav z razpoložljivostjo testov nekateri zaposleni na začetku niso mogli testirati, zato njihovi delodajalci niso mogli zagnati dejavnosti. Povpraševanje po testih je ogromno, zato je podobne težave pričakovati tudi v prihodnje, so prepričani.

Kot so opozorili v OZS, se zaradi težav z razpoložljivostjo testov nekateri zaposleni na začetku niso mogli testirati, zato njihovi delodajalci niso mogli zagnati dejavnosti. Povpraševanje po testih je ogromno, zato je podobne težave pričakovati tudi v prihodnje, so prepričani.

Tudi v TZS so navedli, da je za podjetja največjo oviro pred dnevi predstavljal dostop do izvajalcev testiranj, saj so morali testiranja opraviti v neugodnem času, to je ob koncu tedna in na praznik. “Za podjetja je ključno, da dobijo pravočasno informacijo o tem, katere korake morajo narediti v primeru novih obveznosti, da se lahko organizirajo na čim bolj racionalen način – tudi glede na lokacijo, kjer poslujejo,” so poudarili za STA.

Vlada je sicer te dni odločila, da bodo zaposleni v storitveni in trgovinski dejavnosti, za katere vladni odloki zapovedujejo obvezno testiranje na novi koronavirus, vključeni “v poseben presejalni program, na podlagi katerega bodo imeli prednostno obravnavo na testiranjih”, podobno kot to velja za zaposlene v zdravstveni dejavnosti in šolnike.

Kako bo s testiranji v prihodnje?

Državna sekretarka na gospodarskem ministrstvu Ajda Cuderman je sicer v četrtek po seji vlade pojasnila, da vlada pripravlja poseben protokol za zaposlene v trgovinskih in drugih dejavnostih, ki so sproščene, ki bo določil prioritetno obravnavo testiranja zaposlenih, država pa bo povrnila stroške. “To bo konkretizirano v nekaj dneh,” je napovedala. S tem je odgovorila na vprašanje, kako bodo trgovci in drugi gospodarski subjekti lahko zagotovili pravočasno testiranje svojih zaposlenih.

Na gospodarskem ministrstvu v petek za STA dodatno pojasnili, da se vzpostavitev protokola nanaša na pomoč delodajalcem, ki so zavezani enkrat tedensko opraviti testiranje zaposlenih na prisotnost novega koronavirusa s hitrimi ali PCR testi. “Ukrep je še v pripravi, zato ga zaenkrat še ne moremo konkretneje komentirati,” so zapisali.

Državna sekretarka na gospodarskem ministrstvu Ajda Cuderman je sicer v četrtek po seji vlade pojasnila, da vlada pripravlja poseben protokol za zaposlene v trgovinskih in drugih dejavnostih, ki so sproščene, ki bo določil prioritetno obravnavo testiranja zaposlenih, država pa bo povrnila stroške.

Glede testiranja zaposlenih bo še naprej veljalo, da bodo določene dejavnosti lahko delovale brez pogojev negativnega testa za izvajalca. Izjeme bodo tu enake kot doslej, denimo bencinski servisi, pošte in lekarne, nekaj pa je novih. To so storitve ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom na daljavo, priprava pijač in jedi za dostavo ter priprava in strežba jedi in pijač v organizacijah, ki izvajajo gostinsko dejavnost za svoje zaposlene oz. varovance.