V Magni Steyr trenutno dela okoli 40 delavcev, ostali so začasno zaposleni v tovarni v Gradcu. Medtem ko pri severnih sosedih zaposlujejo, temu pri nas ni tako. Kaj se dogaja s hoško lakirnico in ali je morda njena prihodnost nejasna?

FOTO: Mediaspeed

Delo v Magnini lakirnici v Hočah zaradi posledic epidemije in krize na svetovnem avtomobilske trgu še vedno stoji, velik del delavcev pa je trenutno na začasnem delu v Avstriji. Medtem ko obrati v Gradcu in tudi drugod po Avstriji redno objavljajo razpise za prosta delovna mesta, temu v Hočah ni tako. Še več, zastavlja se celo vprašanje, kaj bo v prihodnje in ali je morda druga faza lakirnice kakorkoli ogrožena?

“Zaradi razmer pandemije smo bili prisiljeni v začasno prekinitev proizvodnje v našem obratu v Hočah. Želimo pa biti pripravljeni na ponovni zagon proizvodnje, ko bodo tržne razmere to dopuščale, tudi zato ohranjamo zaposlitve naše ekipe v hoški tovarni. Opravili so interno izobraževanje za delo z izjemno napredno tehnologijo, ki jo uporabljamo v tovarni in so usposobljeni za takojšen ponovni zagon proizvodnje. Blizu 40 jih sedaj dela v Hočah, ostali pa so začasno zaposleni v naši tovarni v Gradcu.Trudimo se, da bi ekipa Magne Hoče ostala skupaj in zaposleni. “ je za naš medij pojasnil David Adam, direktor Magnine lakirnice v Hočah.

Avtomobilski trg bi se lahko v letu 2021 stabiliziral

Po besedah Adama v Magni Steyr delijo usodo celotne avtomobilske branže po svetu. Trenutno so sicer osredotočeni na razvoj druge faze projekta, njihova vloga za pridobitev okoljevarstvenega soglasja (OVS) se nahaja v obravnavi na ARSO.  Magna namreč mora po pogodbi z državo za prvo fazo naložbe v hoško lakirnico, ki je stala 150 milijonov evrov, do novembra 2022 zaposliti okoli 400 ljudi, za upravičenost do nekaj več kot 18 milijonov evrov državne spodbude pa bi morala v desetih letih, torej do leta 2027, zaposliti tisoč ljudi.

Kakšni so sploh obeti in pričakovanja za leto 2021? Kot še pove Adam, je vse odvisno od razmer na trgu, ki so povezane predvsem z učinki pandemije. Pričakujejo sicer, da se bo svetovni avtomobilski trg v prihodnjem letu stabiliziral.

Po besedah Adama v Magni Steyr delijo usodo celotne avtomobilske branže po svetu. Trenutno so sicer osredotočeni na razvoj druge faze projekta, njihova vloga za pridobitev okoljevarstvenega soglasja (OVS) se nahaja v obravnavi na ARSO. 

“Naša vloga za pridobitev okoljevarstvenega soglasja za fazo 2 je v obravnavi na ARSO in je predpogoj za pridobitev gradbenega dovoljenja. Močno si prizadevamo, da bi prihodnje leto pridobili okoljevarstveno soglasje. Nadaljnji koraki in časovni načrt sta odvisna od pridobitve ustreznih dovoljenj in umirjanja razmer,” je še pojasnil Adam. Druga in tretja fata lakirnice naj bi sicer imeli zmogljivost proizvodnje 100.000 avtomobilov letno. 

Kaj pravijo na ministrstvu?

Magna International Inc. je eden od vodilnih svetovnih avtomobilskih proizvajalcev in dobaviteljev v avtomobilskem sektorju, poznan kot vodja na področju novih tehnologij in inovacij. Predmet sofinanciranja investicijskega projekta je izgradnja novega objekta za lakirnico avtomobilske karoserije, vključno s podporno infrastrukturo. Investicija je bila največja »greenfield« investicija po osamosvojitvi Slovenije in ocena je bila, da Podravje zaradi visoke stopnje brezposelnosti takšne investicije nujno potrebuje.

“Vrednost investicijskega projekta, ki je bil končan 30. oktobra 2019, znaša 146,4 milijonov evrov, od tega je podjetje pridobilo državno finančno spodbudo v višini 18,5 milijonov evrov. V okviru investicijskega projekta se je podjetje zavezalo, da bo ustvarilo 404 novih delovnih mest in sicer najpozneje v treh letih po zaključku investicijskega projekta. Nova delovna mesta morajo biti v problemskem območju Maribora s širšo okolico ohranjena najmanj pet let od dneva, ko je bilo delovno mesto prvič zasedeno,” so pojasnili na gospodarskem ministrstvu.

Investicija je bila največja »greenfield« investicija po osamosvojitvi Slovenije in ocena je bila, da Podravje zaradi visoke stopnje brezposelnosti takšne investicije nujno potrebuje.

Ob tem so za naš medij dodali, da je postopek pridobivanja ustreznih dovoljenj in soglasij za načrtovano širitev oz. naslednjo fazo je še v teku, zato ga pred pridobitvijo pravnomočnih dovoljenj, ne morejo komentirati. “Zaveza izpolnitve delovnih mest obstaja do poteka pogodbenega roka, zato tudi ne moremo komentirati poslovnih odločitev zasebnega podjetja. V primeru kršitve pogodbenih obveznosti pa bomo sledili pogodbenim določilom. Zagotovo pa je tudi Magna, tako kot cel svet, zaradi vpliva in posledic epidemije, postavljena pred izziv, v okviru katerega bo morala najti konstruktivne rešitve.”

Velika pričakovanja glede dogovora s Fiskerjem

Kanadsko-avstrijska multinacionalka Magna je sicer v prvem polletju, ko je svet zaradi zaustavitve javnega življenja in velikega dela gospodarske dejavnosti doživel prvi koronski šok, pridelala 386 milijonov dolarjev izgube, samo v najbolj kriznem drugem trimesečju je izguba dosegla 647 milijonov dolarjev. Prihodki so v polletju medletno upadli za 37 odstotkov na 12,9 milijarde dolarjev.

V tretjem letošnjem trimesečju je korporacija s sedežem v kanadski provinci Ontario ustvarila 405 milijonov dolarjev čistega dobička, tako da se je tudi v devetih mesecih skupaj skupina vrnila k minimalnemu dobičku, ki se je ustavil pri 19 milijonih dolarjev. V enakem obdobju lani je bil dobiček 1,3 milijarde dolarjev.

Prihodki so se v tretjem četrtletju ustavili pri 9,1 milijarde dolarjev, kar je bilo dva odstotka manj kot lani. V devetih mesecih skupaj so se prihodki ustavili pri 22,1 milijarde evrov, kar je nekaj več kot četrtina manj kot v enakem lanskem obdobju, navaja STA.

V Hočah nižji prihodki in nižja proizvodnja

Proizvodnja v graški tovarni Magne Steyr, ki je edini Magnin evropski obrat, v katerem izdelujejo celotne avtomobile, in kjer dela tudi veliko Slovencev, je bila medletno v tretjem četrtletju nižja za 23 odstotkov. Dosegla je 27.300 vozil, poroča avstrijska tiskovna agencija APA. V devetih mesecih skupaj je bila proizvodnja s 75.000 vozili medletno manjša za 40 odstotkov.

Prihodki Magne Steyr so bili v tretjem trimesečju z 1,4 milijarde dolarjev v primerjavi z enakim obdobjem lani nižji za osem odstotkov. V devetih mesecih skupaj so prihodki Magne Steyr dosegli 3,66 milijarde dolarjev, medtem ko so bili lani v tem času pri 5,25 milijarde dolarjev. Izpad zaradi manjše proizvodnje v luči pandemije je bil ocenjen na 625 milijonov dolarjev.

Za celotno leto v Magni Steyr zdaj načrtujejo od 5,4 milijarde do 5,6 milijarde dolarjev prihodkov, celotna skupina Magna pa od 31,5 milijarde do 32,5 milijarde dolarjev. To je celo malenkost več od predhodnih napovedi, piše STA.

Velika pričakovanja glede dogovora s Fiskerjem

Magna si za prihodnost obeta precej tudi od dogovora s hitro rastočim ameriškim proizvajalcem električnih avtomobilov Fisker za proizvodnjo njihovega cestnega terenca Ocean. Do konca leta bo Magna dokončno odločila, ali bo proizvodnja potekala tudi v Gradcu in s tem tudi v Hočah, a za zdaj vse kaže na to. To bi bila skupaj z nadaljnjim okrevanjem avtomobilskega trga tudi pomembna novica za Magnine načrte, da na lokaciji v Hočah oblikuje celovit kompleks za proizvodnjo vozil.

“Za zdaj še nismo sprejeli odločitve, ali bomo avto izdelovali v Gradcu in oziroma ali v Hočah, o tem se bomo dokončno odločili najpozneje do konca leta. Imamo pa jasno strategijo, da na naši slovenski lokaciji zaženemo popolno proizvodnjo vozil v prihodnosti,” je pred časom za STA pojasnil Frank Klein, predsednik Magne Steyr kamor zaradi pandemije začasno že nekaj mesecev na delo hodi tudi okoli velik del zaposlenih iz Hoč.

Do konca leta bo Magna dokončno odločila, ali bo proizvodnja potekala tudi v Gradcu in s tem tudi v Hočah, a za zdaj vse kaže na to. To bi bila skupaj z nadaljnjim okrevanjem avtomobilskega trga tudi pomembna novica za Magnine načrte, da na lokaciji v Hočah oblikuje celovit kompleks za proizvodnjo vozil.

Glede začetka gradnje celovite avtomobilske tovarne je še povedal, da za zdaj natančna časovnica še ni sprejeta, saj je to vselej odvisno od sklenjenih poslov z novimi kupci.

Najavo Magne je tedaj v zapisu na Twitterju pozdravil tudi gospodarski minister Zdravko Počivalšek. Sodelovanje s Fiskerjem, največjim konkurentom Tesle, je velika priložnost Slovenije za razvoj zelenih trajnostnih tehnologij, ki bodo vplivale na svetovna tržišča, kamor bodo lažje prodirala kreativna, zelena in pametna podjetja, je menil.