Potrošniki, ki so pred enim letom ali več kupili vozilo ali sklepali lizinške pogodbe z variabilno obrestno mero že opažajo, da plačujejo višje mesečne obroke za svoja vozila. Nekdo, ki je za petletno obdobje odplačevanja lizinga plačeval po 150 evrov na mesec, se mu je obrok dvignil za 10 do 15 evrov, tistim, z višjimi zneski obrokov za dražja vozila pa tudi za 150 evrov, je poročal žurnal24.si.

Na spremembe obrestnih mer je v zadnjem času vplivala predvsem sprememba referenčne obrestne mere Euribor, ki se je v slabem letu z negativne vrednosti povišal že na skoraj 2,5 odstotka. To pa že ima vpliv na potrošnike, ki raje izbirajo daljše trajanje financiranje pri sklepanju novih pogodb. Kljub zaostrovanju razmer na finančnih trgih pa lizinške hiše ne zaznavajo sprememb pri plačevanju mesečnih obveznostih svojih strank, kar pa verjetno izhaja iz mišljenja, da avtomobil predstavlja osnovno potrebo slovenskih potrošnikov.

Kako naraščanje obrestnih mer vpliva na poslovanje lizinških hiš?

»Dvig obrestnih mer se je začel že zgodaj v letu 2022. Ker je sprva bil neizrazit prav veliko negativnih učinkov na naše poslovanje to ni preneslo. V drugi polovici leta 2022, ko je kvartalni dvig obrestne mere bil vsakič po približno 1% točko, pa se je to začelo odražati tudi na vse večji zadržanosti strank, ki so pred odločitvijo o sklenitvi financiranja natančno preračunale koliko financiranja v resnici potrebujejo ter s kakšno ročnostjo ga želijo odplačati. Hkrati se je pojavilo povpraševanje po financiranju s fiksno obrestno mero, ki ga pred tem sploh ni bilo,« je povedal vodja marketinga in prodaje pri Porsche Leasing Slovenija Boštjan Vidovič, ki opaža zadržanost strank in s tem tudi zmanjšanje števila novo sklenjenih pogodb o financiranju.

Pojavilo se je povpraševanje po financiranju s fiksno obrestno mero, ki ga pred tem sploh ni bilo.

Kaj pa se zgodi, če posameznik ne uspe plačati več mesečnih obrokov za lizing?

Težave se pojavijo, ko posamezniki ne uspejo plačati dveh mesečnih obrokov za lizing. Lizinške hiše so v takšnih primerih praviloma razumevajoče in se s strankami skušajo dogovoriti za plačilo, po šestih mesecih pa zoper posameznika, ki ni uspel plačati mesečnih obrokov tudi ukrepajo. Lizinška hiša tako posamezniku vozilo odvzame, pri nakupu s posojilom pa banka avta ne more zaseči, temveč plačilo izterja.

Pri Porsche Leasing Slovenija menijo, da je takšen razplet, da bodo obroki lizingov za potrošnike previsoki in da jih ne bodo več sposobni plačevati možen, a še vedno malo verjeten. »Kot finančna inštitucija si želimo, da skupaj s stranko pogodbeno razmerje ohranimo vzdržno in ga kot takšnega pripeljemo do predvidenega konca. V primeru, da bi mesečni obrok presegel višino, ki jo stranka še lahko odplačuje se lahko kadarkoli obrne na nas. Ob soglasju s stranko lahko pogodbo prilagodimo na način, da podaljšamo ročnost in s tem zmanjšamo pritisk na višino mesečnega obroka,« je še dodal Boštjan Vidovič.

Zaostrovanje denarne politike še nima konca

V sredini meseca marca je predsednica Evropske centralne banke Christine Lagarde sporočila, da še nismo na koncu zviševanja obrestnih mer. Osrednji organ evropske denarne politike je tako 16. marca kljub pretresom na finančnih trgih ostal na začrtani poti zaostrovanja denarne politike in glavne obrestne mere v evrskem območju zvišal za 0,5 odstotke točke. To pa pomeni, da bodo posojila s spremenljivo obrestno mero še dražja.