Višji proizvodni stroški bi lahko povzročili inflacijo cen kave, ljubitelji bodo morda morali v prihodnosti za njo odšteti več. Pražarji in strokovnjaki za kavo prav tako sporočajo, da bi cene lahko ostale višje dlje časa, saj dejavniki, kot so podnebne spremembe, zmanjšujejo svetovno ponudbo kave.
Mednarodna organizacija za kavo (ICO), nevladna organizacija, ustanovljena leta 1963 s podporo Združenih narodov, je prejšnji mesec poročala, da je ICO Composite Indicator Price – ključna referenčna cena za svetovno industrijo kave – dosegla najvišjo vrednost v 13 letih, v povprečju 226,83 centa ali okoli 2,27 dolarja za pol kilograma. "Kava je zelo zapleteno blago. Del tega razloga je, ker imate več okvirov ponudbe in povpraševanja, ki vplivajo na ceno," je za CNN dejal Ryan Delany, ustanovitelj in glavni analitik pri Coffee Trading Academy. Dodal je tudi, da na svetu preprosto ni dovolj kave.
Podnebne spremembe dvigujejo cene
"Kava je bolj občutljiva na temperaturne spremembe kot mnoge druge rastline," je dejal Michael Hoffmann, profesor na Visoki šoli za kmetijstvo in biološke vede Univerze Cornell. In nedavni dogodki, povezani s podnebjem, ne pomagajo proizvodnji. "Podnebne spremembe postajajo vse hujše. Samo predstavljajte si hujše vremenske razmere, naraščajoče temperature in neposredne posledice za ljudi, ki delajo na plantažah kave," je dejal. "Verjetno bo za (potrošnike) kava le dražja."
Poznavalci kave pogosto trdijo, da ko Brazilija kihne, se preostali svet prehladi – sklicevanje na njen status prvega proizvajalca Arabice, vrhunske sorte kave, ki predstavlja več kot 60 % vse proizvodnje kave. Ko je poleti 2021 denimo neobičajno močan mraz zdesetkal njene pridelke, je trg kave zadel takojšen šok, saj so terminske pogodbe za kavo v ZDA, ki sledijo arabici, dosegle najvišjo vrednost 260 centov za pol kilograma kave.
Cena je odvisna tudi od povpraševanja
Delany pravi, da se cene kave običajno gibljejo med 100 in 140 centi, vendar zadnja tri leta ostajajo nad tem razponom. Toda vpliv zmrzali se ni končal pri Arabici. Delany je pojasnil, da ni neobičajno videti, da kupci zamenjajo arabico in robusto, cenejšo vrsto zrn, ki se uporabljajo v instant kavi. Ker vse več ljudi prihaja na trg za Robusto, to vpliva tudi na ceno. "Na splošno velja, da ko se Arabica dvigne, se tudi Robusta dvigne," je dejal. Kljub temu je Delany opozoril, da se redko zgodi, da povpraševanje po robusti preseže arabico – toda zahvaljujoč nenehnim visokim cenam arabice se je zgodilo točno to.
Kot pove že njeno ime, je Robusta veliko bolj "trdna" rastlina, a kljub njeni sposobnosti, da prenese daljša sušna obdobja, so nedavni pridelki še vedno trpeli zaradi suše in temperatur, ki so višje od običajnih. Zlasti ameriško ministrstvo za kmetijstvo je maja poročalo , da je Vietnam, največji pridelovalec Robuste, več let trpel zaradi slabega vremena, zaradi česar se je obseg izvoza zmanjšal za 7 %. V svojem letnem poročilu za leto 2023 je zapisala, da pričakuje, da bodo takšne vremenske razmere pogostejše "zaradi podnebnih sprememb".
Kako bo vse to vplivalo na potrošnike?
Trgovci s kavo že čutijo pritisk. Italijanski proizvajalec kave Lavazza je v izjavi za CNN povedal, da je letos zvišal cene iz različnih razlogov. "Kombinacija slabe letine, podnebnih sprememb, vojne v Ukrajini, konflikta v Rdečem morju, posredovanja špekulantov in močnega dolarja je ustvarila 'popolno nevihto' za industrijo kave, ki je od pandemije doživela skok cen," je dejala družba.
Giuseppe Lavazza, je poleg tega v komentarjih, ki jih je junija objavil Financial Times, dejal, da pričakuje, da se bo cena kave v trgovinah dvignila za dodatnih 10 odstotkov. Medtem je lastnik Nescafeja Nestle pripisal padec stopnje dobička leta 2023 povečanju stroškov Robuste. Podjetje je junija poročalo, da se sooča z zahtevnejšim cenovnim okoljem, saj so se proračunsko ozaveščeni potrošniki umaknili po prejšnjih dvigih cen.
Povpraševanje ne bo izginilo, tudi, če se cena dvigne
"Pražničarji sicer radi ohranjajo maloprodajno ceno stabilno, saj e marajo vznemirjati svojih potrošnikov. A včasih je to nemogoče, če cena preveč naraste," je dejal prej omenjeni analitik. Kljub zvišanju cen so strokovnjaki lahko prepričani o nečem: povpraševanje po kavi ne bo izginilo.
"Trdim, da za kavo ni alternative. Če jo piješ vsako jutro, potem jo enostavno piješ," je dejal Delany. "Ne glede na to, ali je cena te kave 3 evre ali 1 evro, to ne spremenite potrošniških navad".